Marián Varga počas letného koncertu v Bratislave. FOTO SME - AUTOR
Legendárny skladateľ a hráč na klávesové nástroje vždy tvrdil, že v populárnej hudbe je len na výlete. Ten sa nakoniec pretiahol na niekoľko rokov, no dnes sa Marián Varga po dlhej pauze opäť postaví na pódium v prvej sále Slovenskej filharmónie ako autor a interpret klasickej hudby.
Pódium lieči
Celé to vzniklo, keď sa po úspešnom minuloročnom projekte s Ivou Bittovou členovia komorného súboru Moyzesovo kvarteto rozhodli osloviť na spoluprácu aj Mariána Vargu. Z pôvodne autorského večera s premiérou skladby pre sláčikové kvarteto sa nakoniec stal širšie koncipovaný koncert, kde okrem Vargových skladieb zaznejú aj diela Deža Ursinyho, Ivy Bittovej, Vladimíra Godára a Martina Burlasa.
„Spočiatku som k tomu mal trocha laxný prístup. Nechcelo sa mi príliš do toho, a tak som hľadal po šuflíkoch staré veci. Potom mi Vlado Godár povedal, že pódium lieči. A ja som si povedal, že to bude v podstate vianočný koncert," hovorí pre SME Marián Varga, sediac vo svojom staromestskom byte.
Na programe dnešného koncertu sa tak ocitli dve suity: Semplice, štyri skladby, ktoré napísal ešte pred prijatím na konzervatórium v roku 1961, a Vianočná suita, zostavená z dvojalbumu Divergencie, ktorý vyšiel v roku 1981. Práve pri práci na tejto platni sa Marián Varga po prvýkrát stretol s členmi Moyzesovho kvarteta.
Antifóna za šesť hodín
Nezvyčajným prvkom dnešného večera v bratislavskej Redute bude aj to, že skladby klasikov slovenského bigbítu Mariána Vargu a Deža Ursinyho zaznejú nielen na pôde klasickej hudby, ale aj vedľa seba. O ich úpravy pre sláčikové kvarteto sa postaral študent kompozície Marek Spusta.
Marián Varga sa úplne spoľahol na prácu Godárovho študenta: „Časť pôvodných partitúr bola zachovaná a Marek Spusta ich zrekonštruoval." Okrem toho budú môcť návštevníci Reduty dnes večer ešte počuť aj jednu časť zo sláčikového kvarteta Ivy Bittovej a skladbu Záznam siedmeho dňa Martina Burlasa.
Na programe sa ocitla aj jedna z najnovších kompozícií Mariána Vargu Antifóna. Duet pre violončelo a klavír, ktorý mal premiéru na letnom festivale v Banskej Štiavnici. „Hudbu som napísal za šesť hodín, no do nôt sa to prepisovalo niekoľkonásobne dlhšie," spomína Marián Varga. V rámci koncertu ho čaká niekoľko technicky náročných miest, s rýchlymi presunmi od syntetizátora ku klavíru a zmenami zvuku. Rieši ich však s typickým humorom: „Patejdl napísal o mne pesničku na posledný album Elánu, tak by mi mohol požičať stojan na syntetizátor."
Cédečko po dvadsiatich rokoch
V druhej časti koncertu moyzesovci budú hrať najskôr Déploration sur la mort de Witold Lutoslawski, postmodernú skladbu na pamiatku klasika hudby dvadsiateho storočia a po nej už z pódia bude znieť iba tvorba Mariána Vargu. Konkrétne päť skladieb z nového CD, ktoré Mariánovi Vargovi vychádza po takmer dvadsiatich rokoch.
„Je to záznam letného koncertu s novým programom, ktorý odznel pri krste internetovej stránky. V piatok krstíme cédečko na ďalšom koncerte v Bratislave," dodáva Varga neskrývajúc istú skepsu na margo návštevnosti dvoch vystúpení počas jedného týždňa.
Jeho obavy sú zrejme zbytočné - oba koncerty sa dajú totiž bez váhania zaradiť medzi najvýznamnejšie hudobné udalosti roka.