Ak vo vesmíre existuje raj, tak potom je tu

Je vo fotografii vôbec niečo nemožné? Určite nie pre fínsko-amerického fotografa ARNA RAFAELA MINKKINENA, ktorý sa drží vlastného reklamného sloganu: „Čo sa odohráva vo vnútri vašej mysle, sa môže odohrávať aj pred vaším fotoaparátom.“ Jeho chodidlá chodi

Arno Rafael Minkkinen: Dead Horse Point, USA, 1997.Arno Rafael Minkkinen: Dead Horse Point, USA, 1997. (Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

a po hladine vody, jeho hlava trčí spod snehu, jeho paže kopírujú reliéf krajiny a prsty benátskej gondoly.

Fínoameričan prišiel do bratislavského Domu umenia predstaviť svoju výstavu Sága, súbor autoportrétov, ktoré začali vznikať v polovici sedemdesiatych rokov na jeho cestách.

Vaša výstava Sága sa koncentruje len na autoportréty, prečo?

„Začal som s tým v roku 1971, vtedy ešte nebolo veľa vedomostí o fotografii ako umeleckej forme. Neexistoval vzor autoportrétneho fotografa. Nerobil som to preto, aby som mal fotku samého seba. Chcel som vedieť, čo sa stane, keď budem stáť na snímke a nie za kamerou.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mení to váš pohľad? Vytvárate kompozíciu a súčasne ste jej súčasťou, z úlohy pozorovateľa preskočíte do úlohy aktéra a potom späť.

„To bolo to úžasné potešenie. Ale až keď som vyvolal film, zistil som, či sa to podarilo. Vtedy mi nemal kto povedať, či je to dobrý prístup. Jediné, čo ma zaujímalo, bolo, ako vyzerám nahý.“

Prečo ste na to nepoužili zrkadlo?

„To som urobil, ale aj som to odfotil. Pochopil som, s akými obmedzeniami chcem pracovať: byť sám sebou, nemanipulovať, nikto sa nesmie pozerať cez objektív, keď ja budem stáť ako objekt, nemať asistenta a byť nahý, aby som bol nadčasový. Oblečenie by do toho prinieslo módu. Autoportrét sa stal mojím žánrom v roku 1979.“

Prečo potom tvrdíte, že ste dokumentarista?

„Lebo keď vidíte hlavu trčiacu zo snehu, to som sa tam zahrabal, keď vidíte telo visiace z Grand Canyonu, tak to moje telo tam naozaj viselo.“

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré vaše fotografie sú preto hrôzostrašné. Dajú sa realizovať bez pomoci druhého?

„Je v tom trocha šialenstva. Občas si uistím nohy lanom, ale nechcem to príliš vysvetľovať, lebo je to súčasť kúzla. Ale aj tak to vyžaduje veľa sily a je to desivé. Tá hrôzostrašnosť je dôvod, prečo nefotím nikoho iného na tých snímkach. Nikdy neviem, či záber bude fungovať, mnoho z nich ani nefunguje. Ale nefotím veľa. Autoportrét je experiment.“

A zvedavosť?

„Áno, som zvedavý, ako to nakoniec bude vyzerať.“

Prečo niektoré snímky vyzerajú nebezpečne a brutálne?

„Poznám risk, ktorý na seba beriem. No platí, že ak by mi niečo nevyšlo, umrel by som na mieste. Nikdy nerozmýšľam, ako sa z tých pozícií dostanem. Niekedy ma to šokuje. Ale vždy viem, že keď sa to skončí, môžem mať dobrú snímku.“

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec vaše fotky menia vás, lebo napríklad musíte byť veľmi ohybný. Cvičíte jogu?

„Ani náhodou.“

Na fotkách sa zdá, akoby ste kopírovali jogínske polohy.

„Nesledujem to. Ak tam je joga, tak potom mám jogu a akrobaciu v oku. Nie som športovec, som len chudý vysoký chlap. Páči sa mi, ako sa na fotografiách objavuje skutočná prirodzenosť. Napríklad fotografia mňa medzi stromami. Vedel som, že keď vytvorím správnu vzdialenosť medzi fotoaparátom a kmeňmi stromov, bude to aj so mnou fungovať.“

Prečo cestujete? Nedali by sa tieto fotografie robiť aj na tom istom mieste?

„Nie som ateista, ale neverím, že existuje niečo iné okrem Zeme. Keď cestujem po svete, tak metaforicky vytváram dojem, že sme len jeden element v prírode. Rovnako ako nahota, aj geografická šírka zbavuje snímky špecifík. Patria všetkým národnostiam. Aspoň dúfam.“

SkryťVypnúť reklamu

Sága je plná kontradikcií. Hravé fotky sa striedajú so strašidelným a s melancholickými. Je to súčasť osamoteného cestovania?

„Možno, psychologizácia je súčasť mojej tvorby. Je to reflexia môjho detstva, a to najviac formuje moju tvorbu.“

Ako to?

„Možno len používam svoje telo na to, aby som vyjadril pocity z detstva. Mal som vtedy veľké komplexy z rázštepu. Bol som sám, krásne ženy boli pre mňa problémom, vždy som sa sklamal v láske.“

Mnoho ľudí je zo seba sklamaných, keď sa vidia na fotografii. Poznáte ten pocit?

„Zaujímavá otázka. Toho sa však neobávam, o mojom výzore nemám sebavedomie. Preto nefotím často svoju tvár. A nezáleží mi na tom, či na fotke vyzerám dobre.“

Arno Rafael Minkkinen.

FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 472
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 932
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 749
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 476
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 425
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 192
  7. Keď sa z brigády stane kariéra 2 929
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 560
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu