Česi už na diaľnici pracujú. FOTO - ČTK
Štyri cestné pruhy do Žiliny sú jednou z podmienok Hyundai. Vedenie slovenského ministerstva dopravy váha. Táto diaľnica nie je našou prioritou.
Diaľnica by spojila Žilinu s Ostravou, keďže z Ostravy je už čiastočne postavená rýchlostná komunikácia (diaľnica so slabšími parametrami) do Frýdku-Místku a plánujú ju dobudovať. Česi pôvodne uvažovali o zrýchlení výstavby natoľko, žeby priviedli diaľnicu k slovenským hraniciam do dvoch rokov, ale to im pravdepodobne nevyjde. Teraz hovoria o troch rokoch.
Ivo Mravinac z českého ministerstva priemyslu hovorí, že pre Česko je investícia Hyundai mimoriadna a rokujú ešte o detailoch. Jedným z najdôležitejších je práve cesta, ktorú automobilka potrebuje, aby mohla úzko spolupracovať s dodávateľskými podnikmi na Slovensku. Tie vzniknú pre žilinskú továreň Kia.
Hoci súčasné cesty prvej triedy medzi Žilinou a Frýdkom-Místkom nepatria medzi najvyťaženejšie, Kórejčania trvajú na svojom. Preto sa Česi pýtajú slovenského ministerstva dopravy, či by sme nemohli urýchliť výstavbu cesty k ich hranici. Mravinac tvrdí, že by to bolo prospešné obom krajinám.
Šéf odboru cestnej infraštruktúry slovenského ministerstva dopravy Marián Miškovič priznáva, že českí odborníci už na Slovensku boli, ale "zatiaľ sa len pýtali".
Miškovič nevie predvídať, či sa Slovensko pripojí k českej iniciatíve. Prioritou je spojiť diaľnicou najprv Bratislavu so Žilinou a do roku 2010 Bratislavu s Košicami. "O istom urýchlení výstavby smerom k českým hraniciam môžeme debatovať, ale zatiaľ nevieme, ako sa budú riešiť úvery na roky 2007 až 2013," hovorí Miškovič. (rf)
Ako by stavali diaľnicu Žilina - Ostrava
Česká republika
Česi stavajú rýchlostnú komunikáciu R48 z Ostravy cez Frýdek-Místek na Český Těšín smerom do Poľska.
Z tejto cesty by urobili odbočku zhruba v polovici trasy medzi Frýdkom-Místkom a Českým Těšínom smerom na Jablunkov a Slovensko. Rýchlostná komunikácia R68 by teda viedla popri existujúcej ceste, alebo niektoré jej úseky by sa stali súčasťou rýchlostnej komunikácie.
Slovenská republika
Dlhodobo je plánovaný a rozostavaný zhruba 20-kilometrový úsek z Čadce cez Svrčinovec do Skalitého smerom na Poľsko. Slovensko sa s jeho dobudovaním neponáhľa. Z tejto diaľnice by sa odpájala pri Svrčinovci rýchlostná komunikácia smerom na české hranice, merala by zhruba tri kilometre.
V súčasnosti je dokončený obchvat Čadce. Ide o diaľničný obchvat v polprofile (zatiaľ dva pruhy diaľnice, nie štyri) a jeho súčasťou je tunel Horelica.
Zhruba 30-kilometrový úsek diaľnice D3 od Čadce smerom na Žilinu neplánovalo Slovensko postaviť skôr ako v roku 2013. Aj po dokončení sa uvažovalo iba s polprofilom. V súčasnosti je tam totiž pomerne kvalitná široká cesta prvej triedy. Na tento úsek nie je vypracovaná ani štúdia. Začnú na nej robiť tento rok.
Ak Slovensko pristúpi na rýchlejšiu výstavbu a dostane dostatok zdrojov z európskeho Kohézneho fondu, nie je vylúčená ani výstavba plného profilu diaľnice. Pre Slovensko to však v najbližších rokoch nie je priorita.