Slovenské letiská chce privatizovať každý inak

BRATISLAVA - Predbežnú ponuku na privatizáciu majoritného balíka akcií bratislavského Letiska M. R. Štefánika a rovnakého podielu v spoločnosti Letisko Košice, prejavilo 8 uchádzačov. Spomedzi nich prejavili svoj záujem dve veľké konzorciá zastúpené ...

Dnes je bratislavské letisko prístavom hlavne nízkonákladových aerolínií. Výberom strategického investora sa možno dočkáme viacerých liniek na dlhé vzdialenosti. FOTO - ARCHÍV SME

BRATISLAVA - Predbežnú ponuku na privatizáciu majoritného balíka akcií bratislavského Letiska M. R. Štefánika a rovnakého podielu v spoločnosti Letisko Košice, prejavilo 8 uchádzačov. Spomedzi nich prejavili svoj záujem dve veľké konzorciá zastúpené finančnými skupinami Penta a J&T. Z ostatných uchádzačov je známy dánsky prevádzkovateľ letísk Copenhagen Airports A/S. V médiách sa pred časom diskutovalo aj o letisku vo Frankfurte. To však účasť odmietlo a chce sa zamerať iba na privatizáciu budapeštianskeho letiska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa šéfa odboru civilného letectva ministerstva dopravy Branislava Kvasnicu musí privatizácia odpovedať na kľúčovú otázku. "Ako bude bratislavské letisko pôsobiť na konkurenčnom trhu. Či spolu s Viedňou, alebo samostatne v konkurenčnom boji," povedal Branislav Kvasnica.

Každý zo zvolených variantov má klady aj zápory. Obaja najznámejší uchádzači zvolili inú stratégiu privatizačného boja. Penta sa zamerala na spoluprácu s Viedňou a jej dominanciou v stredoeurópskom priestore. O bratislavské letisko sa uchádza v konzorciu s finančným partnerom Raiffeisen Zentralbank Österreich AG a najväčším letiskom v strednej Európe, Flughafen Wien AG. Firmy vystupujú pod spoločným názvom Airport TwoOne. Konkurenčnou výhodou konceptu silného stredoeurópskeho prevádzkovateľa je aj dopravné spojenie Viedne s Bratislavou a letiskom prostredníctvom vlaku City Airport Train.

SkryťVypnúť reklamu

Finančná skupina J&T zvolila možnosť, ktorá tvorí viedenskému letisku silnú konkurenciu. Stavila na partnerstvo s firmou Aena, ktorá vlastní alebo prevádzkuje 65 letísk s počtom 175 miliónov prepravených pasažierov ročne. "Konzorcium spája najväčšieho prevádzkovateľa letísk na svete, spoločnosť, ktorá má skúsenosti v silne konkurenčnom prostredí a domáceho hráča," povedal zástupca J&T Martin Fedor. Firma ide do privatizácie spoločne so strategickým investorom Abertis s trhovou hodnotou 12,5 miliardy euro a britským prevádzkovateľom letísk TBI. Podľa J&T si investície do rozvoja letiska vyžiadajú v najbližších rokoch rádovo niekoľko miliárd korún. Veľmi dôležitá bude aj podpora mesta a vyššieho územného celku najmä v oblasti prístupovej infraštruktúry, propagácie turizmu či skvalitňovania služieb," dodal Fedor.

SkryťVypnúť reklamu

Ktorá z uvedených stratégií presvedčí výberovú komisiu viac, ukáže sa do konca roku, keď chce ministerstvo celý privatizačný proces uzavrieť. Do 15. septembra by mal privatizačný poradca Meinl Bank zostaviť short list, ktorý bude pozostávať z piatich uchádzačov. Komisia potom do dvoch mesiacov vyzve tieto subjekty na predloženie záväzných ponúk.

Vízia: 5 miliónov cestujúcich

BRATISLAVA - Letisko M. R. Štefánika je vo fáze dynamického rastu. Každoročne mu rastie počet prepravených cestujúcich približne o pol milióna. Tohto roku chce letisko prepraviť 1,5 milióna ľudí. "V priebehu niekoľkých rokov sa dostaneme na hranicu 5 miliónov. Preto letisko rozhodne priťahuje veľký záujem investorov a sme radi, že budeme môcť v spolupráci s novým strategickým partnerom zabezpečiť ďalší výrazný rozvoj letiskovej infraštruktúry," teší sa na príchod strategického investora predseda predstavenstva letiska Milan Kajan. Budapeštianske letisko prepraví ročne okolo 6,5 milióna pasažierov, letisko Viedeň skoro 15 miliónov ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa šéfa letisko zažije boom veľkých investičných projektov, medzi ktorými by nemala chýbať prestavba alebo výstavba nového terminálu. "Prvým, s ktorým teraz začíname, je rozšírenie príletovej haly - v súčasnosti máme len dva výdajné batožinové pásy a tie už nestíhajú pokrývať čas špičky, keď pristáva päť, šesť lietadiel naraz. Pripravujeme aj výstavbu VIP salónika," dodal Kajan.

Atraktivitu pridáva bratislavskému letisku veľká spádová oblasť, kam patria obyvatelia, ktorých cesta z miesta bydliska na letisko nepresiahne 60 minút. Spádová oblasť letiska zasahuje do územia štyroch štátov a má viac ako 13 miliónov obyvateľov. (ip)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 427
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 991
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 540
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 086
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 840
  6. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 640
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 282
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 085
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu