Archeologický prieskum pri Kia vyzerá ako cesta

ŽILINA - Výstavba infraštruktúry do závodu automobilky Kia v Tepličke nad Váhom pokračuje na nevykúpených súkromných pozemkoch bez stavebného povolenia, potvrdil včera generálny manažér Žilina Invest Stanislav Vinc. Stále tvrdí, že stavebné práce sú ...

FOTO

ŽILINA - Výstavba infraštruktúry do závodu automobilky Kia v Tepličke nad Váhom pokračuje na nevykúpených súkromných pozemkoch bez stavebného povolenia, potvrdil včera generálny manažér Žilina Invest Stanislav Vinc. Stále tvrdí, že stavebné práce sú nutné na archeologický výskum. "Je to možno na hrane, ale zákonné."

Zástupca riaditeľa Archeologického ústavu SAV Matej Ruttkay hovorí, že archeológovia odišli zo spomínanej lokality už približne pred dvomi týždňami. Povedal, že v tom čase cesta a vyštrkované plochy vyzerali inak.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výstavbu bez stavebného povolenia už preveruje žilinská polícia. Aj včera predpoludním ťažké mechanizmy pripravovali štvorprúdovú cestu, ktorou sa do budúcej fabriky budú privážať rozmerné stroje a zariadenia.

Vinc mal prísť na stavenisko, aby vysvetlil, prečo na súkromných pozemkoch už stojí takmer kilometer vyštrkovanej a zvalcovanej cesty a vedľa nej výkop pre kanalizáciu a časti betónového potrubia. Najprv prostredníctvom archeológov a svojho asistenta potvrdil, že príde, o niekoľko minút v súkromnom rozhovore tvrdil opak. Nakoniec sa predsa len rozhodol prísť, čo o desať minút po rozhovore s asistentom zrušil. "Dnes sa prezentujú archeológovia, nevidím dôvod, aby som im odoberal čas," hovorí.

Ruttkay sa odmietol vyjadriť, či je stavenisko výsledkom požiadaviek archeológov. Na otázku, či na spevnenie podložia potrebovali miestami metrové vrstvy zvalcovaného štrku, veľmi nerád odpovedal: "Počas nášho výskumu sme časť z toho potrebovali." Na zopakovanú otázku dodal: "Metrový štrkový podklad sme určite nepotrebovali. Stačí? Sú rôzne dôvody, prečo to nedokážem pomenovať."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa informácií SME archeológovia reagujú opatrne, lebo Kórejčania a predstavitelia Žilina Investu sú už z ich výskumu nervózni. Pre vykopávky sa zrejme oneskorí minimálne o dva až tri mesiace výstavba testovacej dráhy, možno namiesto júna začne až na budúcu jar.

Miestni sú už nervózni

Tepličania sú zo svojvôle Žilina Investu rozhorčení a s advokátmi už pripravili trestné oznámenia za neoprávnený vstup na súkromný pozemok, či požiadavku, aby súd vydal predbežné opatrenie o zákaze vstupu.

"Pozrite sa na to. Toto nemá nič spoločné s archeologickým výskumom. Cesta je už takmer spevnená a pokračujú," hovorí členka ich petičného výboru Marcela Mravcová. Tvrdí, že aspoň 200 ľudí odmieta predať pozemky pod infraštruktúru, ak im štát nezaplatí 350 korún za štvorcový meter.

SkryťVypnúť reklamu

Starší muž na bicykli sa pri novej ceste rozčúlil. "Toto je demokracia, keď vám ukradnú pozemok a postavia na ňom cestu? To je banda. Ako si toto môžu dovoliť," kričal nad zastavaným pozemkom svojej manželky.

Advokát vlastníkov pôdy Maroš Uhaľ hovorí, že štát sa neuveriteľne prizerá na porušovanie jedného z najsilnejších ústavných práv, vlastníckeho práva.

Výkup vyše 100 hektárov pozemkov pokračuje a primátorovi Žiliny Jánovi Slotovi horia termíny. Cesta k automobilke by totiž mala byť hotová už v auguste.

Žilina Invest potrebuje na výstavbu infraštruktúry a takmer sedem kilometrov ciest pre Kiu približne 170 hektárov pôdy. Odhadované náklady sa pohybujú okolo 780 miliónov korún. (wm)

Testovaciu dráhu pre automobilku Kia v lokalite pri Žiline vybudujú podľa výsledkov archeologického výskumu na základoch stredovekých ciest. Ide o tri staršie cesty, ktoré archeológovia objavili pri prieskume staveniska budúcej automobilky. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 366
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 323
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 118
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 912
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 754
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 830
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 189
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 559
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu