Trať sa oplatí modernizovať len po Žilinu

BRATISLAVA - Od roku 2008 budú vlaky medzi Bratislavou a Piešťanmi jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, teda o tretinu rýchlejšie ako dnes. Železnice SR však počítajú s modernizáciou dráhy len po Žilinu. Pod Tatrami, až po Košice sa podniku dráhu

BRATISLAVA - Od roku 2008 budú vlaky medzi Bratislavou a Piešťanmi jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, teda o tretinu rýchlejšie ako dnes. Železnice SR však počítajú s modernizáciou dráhy len po Žilinu. Pod Tatrami, až po Košice sa podniku dráhu modernizovať údajne neoplatí a pre náročný terén uvažuje len o optimalizácii trate.

Optimalizácia, na rozdiel od jej modernizácie, v podstate znamená len výmenu koľajníc. "Ak by sme chceli dráhu modernizovať, museli by sme raziť tunely, budovať premostenia, čo by celý projekt mnohonásobne predražilo," povedal riaditeľ odboru pre realizáciu programov zahraničnej pomoci ŽSR Jozef Bošanský, podľa ktorého by tak náklady na kilometer stúpli z uvažovaných 40 až 50 miliónov na niekoľko sto miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Problémy s predražovaním stavieb však železnice majú aj v úseku medzi Bratislavou a Piešťanmi. Bošanský odhaduje, že podnik za modernizáciu tejto časti trate zaplatí vyše 12 miliárd, teda 150 miliónov korún za kilometer. Väčšiu časť investícií uhradí predvstupový fond ISPA, zvyšok štátny rozpočet.

Takmer trojnásobné predraženie prác oproti plánu podľa Bošanského spôsobujú náklady vyvolané napríklad prekládkami plynových potrubí či mimoúrovňovými riešeniami trate. Ako príklad spomenul niekoľkokilometrový úsek medzi Pezinkom a Šenkvicami, ktorý stál zhruba 800 miliónov korún.

Na modernizácii železnice medzi Bratislavou a Piešťanmi, s ktorou sa začalo už v roku 2000, robia traja dodávatelia. Dvaja z nich sa podieľajú aj na výstavbe diaľničnej siete. Dráhu na 40 kilometroch medzi bratislavskou štvrťou Rača a Trnavou modernizuje Doprastav, pričom súťaž na staničné úseky vyhrala Skanska. Súťaž na zostávajúci vyše 35-kilometrový úsek železnice vyhralo konzorcium firiem vedené podnikom ŽS Brno.

SkryťVypnúť reklamu

V apríli, najneskôr v máji by mal byť známy aj dodávateľ stavebných prác ďalšieho úseku z Piešťan po Nové Mesto nad Váhom, kde chcú železnice začať so stavebnými prácami tento rok v lete. Koľko bude modernizácia úseku stáť, Bošanský podľa agentúry SITA nekonkretizoval, až na to, že tri štvrtiny prostriedkov zaplatí Kohézny fond Európskej únie. Z januárového odhadu štátneho tajomníka ministerstva dopravy Michala Kačaljaka vyplýva, že by si práce mohli vyžiadať zhruba 8 miliárd korún. (dc)

Koľko stojí modernizácia železnice

Úsek Stav prác Náklady
Cífer - Trnava ukončené 12,5 mil. eur
Bratislava Rača - Svätý Jur ukončené 6,7 mil. eur
Svätý Jur - Pezinok prebiehajú 6,7 mil. eur
Pezinok - Šenkvice prebiehajú 29 mil. eur
Šenkvice - Cífer, železničné stanice
Bratislava Rača,
Svätý Jur, Pezinok,
Šenkvice, Cífer, Trnava
prebiehajú 142 mil. eur
Trnava - Piešťany prebiehajú 129,2 mil. eur
Celý koridor od Bratislavy po Čiernu nad Tisou 2 mld. eur

 

Zdroj: Železnice SR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 488
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 187
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 046
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 022
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 896
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 847
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 195
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 636
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu