Trať sa oplatí modernizovať len po Žilinu

BRATISLAVA - Od roku 2008 budú vlaky medzi Bratislavou a Piešťanmi jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, teda o tretinu rýchlejšie ako dnes. Železnice SR však počítajú s modernizáciou dráhy len po Žilinu. Pod Tatrami, až po Košice sa podniku dráhu

BRATISLAVA - Od roku 2008 budú vlaky medzi Bratislavou a Piešťanmi jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, teda o tretinu rýchlejšie ako dnes. Železnice SR však počítajú s modernizáciou dráhy len po Žilinu. Pod Tatrami, až po Košice sa podniku dráhu modernizovať údajne neoplatí a pre náročný terén uvažuje len o optimalizácii trate.

Optimalizácia, na rozdiel od jej modernizácie, v podstate znamená len výmenu koľajníc. "Ak by sme chceli dráhu modernizovať, museli by sme raziť tunely, budovať premostenia, čo by celý projekt mnohonásobne predražilo," povedal riaditeľ odboru pre realizáciu programov zahraničnej pomoci ŽSR Jozef Bošanský, podľa ktorého by tak náklady na kilometer stúpli z uvažovaných 40 až 50 miliónov na niekoľko sto miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Problémy s predražovaním stavieb však železnice majú aj v úseku medzi Bratislavou a Piešťanmi. Bošanský odhaduje, že podnik za modernizáciu tejto časti trate zaplatí vyše 12 miliárd, teda 150 miliónov korún za kilometer. Väčšiu časť investícií uhradí predvstupový fond ISPA, zvyšok štátny rozpočet.

Takmer trojnásobné predraženie prác oproti plánu podľa Bošanského spôsobujú náklady vyvolané napríklad prekládkami plynových potrubí či mimoúrovňovými riešeniami trate. Ako príklad spomenul niekoľkokilometrový úsek medzi Pezinkom a Šenkvicami, ktorý stál zhruba 800 miliónov korún.

Na modernizácii železnice medzi Bratislavou a Piešťanmi, s ktorou sa začalo už v roku 2000, robia traja dodávatelia. Dvaja z nich sa podieľajú aj na výstavbe diaľničnej siete. Dráhu na 40 kilometroch medzi bratislavskou štvrťou Rača a Trnavou modernizuje Doprastav, pričom súťaž na staničné úseky vyhrala Skanska. Súťaž na zostávajúci vyše 35-kilometrový úsek železnice vyhralo konzorcium firiem vedené podnikom ŽS Brno.

SkryťVypnúť reklamu

V apríli, najneskôr v máji by mal byť známy aj dodávateľ stavebných prác ďalšieho úseku z Piešťan po Nové Mesto nad Váhom, kde chcú železnice začať so stavebnými prácami tento rok v lete. Koľko bude modernizácia úseku stáť, Bošanský podľa agentúry SITA nekonkretizoval, až na to, že tri štvrtiny prostriedkov zaplatí Kohézny fond Európskej únie. Z januárového odhadu štátneho tajomníka ministerstva dopravy Michala Kačaljaka vyplýva, že by si práce mohli vyžiadať zhruba 8 miliárd korún. (dc)

Koľko stojí modernizácia železnice

Úsek Stav prác Náklady
Cífer - Trnava ukončené 12,5 mil. eur
Bratislava Rača - Svätý Jur ukončené 6,7 mil. eur
Svätý Jur - Pezinok prebiehajú 6,7 mil. eur
Pezinok - Šenkvice prebiehajú 29 mil. eur
Šenkvice - Cífer, železničné stanice
Bratislava Rača,
Svätý Jur, Pezinok,
Šenkvice, Cífer, Trnava
prebiehajú 142 mil. eur
Trnava - Piešťany prebiehajú 129,2 mil. eur
Celý koridor od Bratislavy po Čiernu nad Tisou 2 mld. eur

 

Zdroj: Železnice SR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  3. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  4. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  5. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  6. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  7. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  8. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  1. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  2. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  3. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  4. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  5. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  6. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  7. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 860
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 787
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 5 256
  4. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 4 905
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 3 437
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 736
  7. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 777
  8. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili 1 721
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu