Hammel, Varga, Peteraj, Štrasser - Cyrano z predmestia

Cyrano z predmestia bol pionierskym počinom skladateľov Mariána Vargu a Pavla Hammela a textárov Kamila Peteraja a Jána Štrassera. Išlo o prvovýstup v "kapitalisticky prehnitom" muzikálovom žánri (aj keď v tom čase sa hovorilo o "rockovej opere"), navyše,

Pôvodný muzikál mal premiéru v roku 1977.Pôvodný muzikál mal premiéru v roku 1977.

Cyrano z predmestia bol pionierskym počinom skladateľov Mariána Vargu a Pavla Hammela a textárov Kamila Peteraja a Jána Štrassera. Išlo o prvovýstup v "kapitalisticky prehnitom" muzikálovom žánri (aj keď v tom čase sa hovorilo o "rockovej opere"), navyše, s kultovými tvorcami, takže uvedenie Cyrana na bratislavskej Novej scéne v októbri 1977 bolo obrovskou udalosťou.

Bola to šťastná konštelácia hviezd

Dej muzikálu je verziou klasického Rostandovho Cyrana z Bergeracu. Autorka Alta Vašová ho originálne situovala na perifériu súčasného veľkomesta. Je tu zakomponovaný bigbít a rivalita rockových skupín, resp. motív progres verzus komercia. A najmä tu nechýba najodvážnejšia dejová línia - drogová závislosť, ktorá musela byť v čase vzniku zmenená na alkoholizmus. Drogy predsa v socializme oficiálne neboli.

"Bola to šťastná zhoda okolností a konštelácia hviezd," hovorí Pavol Hammel. "Kamil Peteraj bol dramaturg, Bedřich Kramosil ako šéf spevohry bol náchylný na pôvodnú tvorbu, riaditeľ Dalibor Heger tomu nebránil. Radi sme s Mariánom súhlasili. Nebohého Ivana Krajíčka majú ľudia hlavne za humoristu, ale ako režisér bol skvelý, vedel zaspievať aj zatancovať. Predstaveniu veľmi pomohol."

Cyrano bol na naše pomery novátorským predstavením v tom, že tvorcovia sa nebáli obsadiť tanečné úlohy na základe konkurzu, na ktorý sa prihlásilo asi tristo adeptov. Takže prišli mladí ľudia a to bolo veľmi dobré. Ďalšou novinkou bolo použitie polovičného plejbeku, čo, samozrejme, vyvolalo nevôľu členov orchestra. Ten je na nahrávke použitý v redukovanej podobe, sláčiky a drevené dychové nástroje.

"Niektoré pesničky boli Mariánove, niektoré moje, niektoré sme robili spolu napríklad tak, že som vymyslel alebo prispôsobil melódiu, aby sa dobre spievala. Pamätám si na zaujímavú situáciu, keď sme písali noty do partitúr, Marián ležal vo vani s cigarou, lebo sa rád kúpal, ja som sedel na záchodovej mise, lebo nikde inde sa nedalo posadiť, a diktoval mi, čo mám napísať. Akože ,violy idú z cis na h'," smeje sa Paľo Hammel.

"S muzikálmi sme nemali žiadne skúsenosti, pravdupovediac, muzikál som nikdy nemal veľmi rád, ale bolo nám jasné, že nejaké motívy sa musia opakovať, aby celok držal pokope," hovorí Marián Varga. "Tak ako v operách, v predohre som uviedol všetky dôležité motívy. Myslím, že Cyrano ani nie je v pravom zmysle muzikál, je to taká pesničková hra."

Marián Varga je známy svojou extrémnou kritickosťou k svojim vlastným dielam, ale Cyrano sa mu dodnes páči. "Je len zle nahraný, robili sme ho v malom štúdiu Divadle hudby," hovorí.

Hlavnej speváckej úlohy sa zmocnil Jozef Benedik. Pôvodne mal Cyrana hrať Michal Dočolomanský, ponúkli ju aj Milanovi Kňažkovi, ale Kňažko sa na ňu necítil spevácky a Dočolomanský ju nevzal. Tak sa z pôvodného alternanta stala hviezda. "Celé leto som sa mu venoval, aby spieval civilnejšie, rockovejšie," spomína Pavol Hammel. Myslím, že to zvládol veľmi dobre. Kamila Magálová vie spievať, ale je hlavne dobrá herečka. Roxanu alternovala Jana Jakubcová, ktorá na tom bola spevácky určite lepšie, ale herecky zasa nie.

Úspech bol obrovský. "Vedeli sme, že predstavenie bude mať úspech, ale to, čo vypuklo, nás zaskočilo," spomína Kamil Peteraj v knihe Collegium Musicum. "Nedalo sa naň dostať, ľudia preliezali načierno cez orchester, nastalo šialenstvo. Ja som napokon kvôli Cyranovi musel odísť z divadla, lebo takúto vec ľudia nezabúdajú. Nielen žiarlivosť na úspech, ale aj to, že sme niektorých odstavili. Takže nakoniec odstavili nás. Riaditeľ Karol Vlach tam začal nosiť nejaké sovietske hry, posledná kvapka bola hra Nech gitara hrá, obľúbené Brežnevovo divadlo. ,Vlezdoprdelizmus' už prekročil všetky medze a nedalo sa tam žiť odišli sme traja dramaturgovia zo štyroch, Jaro Filip, Eva Čičmancová a ja."

Cyrana chceli uviesť aj v zahraničí, ale rokovanie sa skončilo pri vydavateľských právach, za čím boli tiež, pochopiteľne, politické dôvody.

Z archívu
Napísali pred tridsiatimi rokmi Príjemne prekvapili účinkujúci externisti (namiesto obligátneho baletu Novej scény), mladí ľudia rôznych profesií. Architekt, dvaja zámočníci, automechanik, pracovníčka Kožatexu, učni, gymnazisti. Dvoch z nich už od novej sezóny 1977 angažovala Nová scéna do tanečného súboru svojho divadla. Títo "cyranovskí" tanečníci ukázali, ako sa dá na javisku tancovať a pohybovať s nadšením a radosťou z roboty. Nemalú zásluhu na tom má choreograf, zaslúžilý umelec Luboš Ogoun a. h.
Libretistka Alta Vášová: "Domnievam sa, že hrdina tejto hry, Cyrano, zodpovedá typu dnešného mladého človeka: Svoje city schováva pod maskou fanfarónstva, pod drsným povrchom bitkára sa ukrýva nekompromisná povaha, schopná silnej a šľachetnej lásky k Roxane, ktorá je zasa obrazom dnešného mladého dievčaťa. Nechýba ani záporná stránka tejto generácie: Ján stelesňuje slabý typ človeka, ktorý nevie prekonať prekážky vo svojom živote a hľadá útechu v alkohole. Oproti Rostandovej hre nie sú v mojom prepracovaní v osnove deja náhodnosti. Cyrano si svoj rozbitý nos, ktorý je zdrojom jeho komplexov, zapríčiní sám v bitke, Jánova smrť nie je výsledkom náhody, ale vyplýva z jeho slabosti a nechopnosti vyrovnať sa s pohľadom na seba samého."
Populár 10/1978

Tento muzikál stále žije

Jedným z dvoch textárov, ktorí pracovali na muzikáli Cyrano z predmestia, je JÁN ŠTRASSER.

Ako vznikla myšlienka urobiť Cyrana z predmestia?

Ján Štrasser.

Alta Vášová, scenáristka a libretistka, sa ma jedného dňa spýtala, či nemám Rostandovho Cyrana z Bergeracu. Mal som ho, tak som jej ho požičal. O dva-tri mesiace prišla s libretom Cyrana z predmestia, či by som sa na to nepozrel, že to ponúka na Novú scénu Kamilovi Peterajovi, ktorý tam robil dramaturga a oslovil ju. Ona to chcela robiť s dvojicou Dežo Ursiny a Marián Varga, na čo jej Kamil povedal, že pokojne, ale v takom prípade určite nebude premiéra ešte v 20. storočí. Takže to nakoniec dostala osvedčená dvojica Hammel - Varga. Oni robili s Peterajom, Vášová so mnou, a tak sme sa dohodli, že si texty rozdelíme. Pracovali sme bez problémov, nikdy sme sa nedostali do sporov. Musím povedať, že Kamil Peteraj vyoral naozaj hlbokú brázdu, lebo pred Cyranom bolo muzikálov niekoľko, ale Cyrano bol prvý rockový.

Ako ste spolupracovali na textoch?

Kamil mal vtedy prudko lyrické obdobie, tak mu prischla lyrika, ja som bol vždy na dramatickejšie, epickejšie, možno ironickejšie texty. Za dvadsať minút sme si rozdelili pesničky a každému sa nám ušiel aj hit - on mal Ja nemám lásku v malíčku a Tŕňová kráľovná a ja Kúpim si zrkadlo či Pančuchové blues.

Cyrano pôsobil v čase svojho vzniku rebelsky. Robili vám komunisti prieky?

Toto riešil hlavne Kamil, ale viem, že ministerstvo kultúry zariadilo, aby sa muzikál nehral v zahraničí, mali oň záujem v Holandsku, Juhoslávii a Nemecku. Dôvody sú jasné - je to hra o slobode verzus nesloboda, originalite života verzus konvenčný život. Hlavná postava je naozaj rebel, ktorý žije svoj život tak, ako ho chce žiť, a nie podľa klientelisticko-korupčníckych ťahov. Preto ten muzikál stále žije a možno sa ešte dočkáme životaschopného revivalu.

Naštudovaný bol potom ešte dvakrát, ako sa vám páčili inscenácie?

Košická verzia z roku 1994 bola dobrá, tam bola na scéne živá kapela, Cyrana hral Peter Slivka. Bratislavská verzia z roku 1999 už tak dobre nedopadla, zdala sa mi nešťastná z mnohých dôvodov, možno najvážnejší bol priestor - Dom kultúry Ružinov. Ani zásahy režiséra veci príliš neprospeli. Tá inscenácia nebola ani dobrá, ani úspešná.

Po úspechu minuloročnej hudobnej edície prichádza denník SME s druhým dielom série Slovenské legendárne albumy. Ide o reedíciu desiatich pôvodných albumov vydavateľstva Opus. CD nosiče si budete môcť kúpiť s denníkom SME všade tam, kde sa predávajú noviny. Cena jedného albumu je 149 korún. Každý z nich bude v predaji počas jedného týždňa. Dnes vám predstavíme album, ktorý si budete môcť kúpiť v stánkoch od pondelka 2. júna.

V prípade záujmu si môžete albumy objednať za cenu 129 korún na adrese albumy@sme.sk, prípadne na telefónnom čísle 02/ 59 233 411. Informácie o objednávaní nájdete tiež na stránke www.albumy.sme.sk.

Cyrano z predmestia - Hammel, Varga, Peteraj Štrasser

Predstavovať muzikál Cyrano z predmestia z roku 1978 (v čase jeho vzniku sa hovorilo o „rockovej opere“ je asi zbytočné. Pioniersky čin, výnimočná synergia autorov hudby - Mariána Vargu a Pavla Hammela, aj textárov, Kamila Peteraja a Jána Štrassera. Takéto čosi sa v našej hudbe už nezopakovalo.

Informácie k CD

1. PREDOHRA 3:37
2. PIESEŇ O LÁSKE NA PRVÝ POHĽAD 3:00
3. PIESEŇ O NOSE 2:31
4. PIESEŇ O NEMOŽNEJ LÁSKE /Kúpim si zrkadlo/ 2:19
5. PIESEŇ ROXANY A KADETOV /Hráči mimo hry/ 1:37
6. PIESEŇ O ÚSPECHU 2:36
7. CYRANOVA BOJOVNÁ PIESEŇ /Na konečnej päťky/ 2:01
8. MEDZIHRA MEDZI I. A II. OBRAZOM 1:45
9. PIESEŇ PRE ROXANU /Ja nemám lásku v malíčku/ 2:55
10. PREDOHRA II. 2:33
11. TŔŇOVÁ KRÁĽOVNÁ 2:41
12. PANČUCHOVÉ BLUES 2:43
13. PIESEŇ O LÁSKE NA PRVÝ POHĽAD II. 2:09
14. PIESEŇ O NOVEJ PODOBE LÁSKY /Dievča do dažďa/ 1:48
15. PIESEŇ O SMÚTKU /Dnes náhle umreli sme dvaja/ 4:36
16. MEDZIHRA MEDZI IV. A V. OBRAZOM 2:02
17. NEDEĽA 1:32
18. FINÁLE II. 2:14

Autori hudby:
Pavol Hammel, Marián Varga

Autori textov:
Kamil Peteraj (2, 5, 6, 9, 11, 13, 14, 17)
Ján Štrasser (3, 4, 7, 12, 15)

Libreto:
Alta Vášová

SPIEVAJÚ SÓLISTI NOVEJ SCÉNY V BRATISLAVE:
Jozef Benedik – CYRANO (3, 4, 7, 9, 12, 15)
Kamila Magálová – ROXANA (5, 11, 15, 17)
Jana Jakubcová – ROXANA (2, 6, 13, 14)
Martin Danko – JÁN (13)

HRÁ ŠTÚDIOVÁ SKUPINA VIVAT POD VEDENÍM AUTOROV:
Marián Varga – klavír, organ, ARP synthesizer
Pavol Hammel – španielska gitara
František Griglák – elektrická sólová gitara
Ivan Belák – basová gitara
Peter Szapu – bicie nástroje
Ladislav Lučenič – basová gitara
Karol Oláh – bicie nástroje
Orchester a zbor Novej scény v Bratisleve diriguje Zdenko Macháček.

Hudobná réžia: Ján Lauko
Zvuková réžia: Ing. Ivan Bradáč
Zodpovedný redaktor: Milan Vašica
Photo ©: Tibor Borský
Design ©: Ivan Vychlopen
(P) 1978 OPUS
This edition © 2008 OPUS a.s.
Cover 2008 iGor Kovár

Pavol Hammel.
Marián Varga.
Kamil Peteraj.
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 644
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 459
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 438
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 322
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 032
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 823
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu