Zmeniť lekára je možné aj bez dôvodu

Praktický lekár sa dá zmeniť raz za pol roka. Ak lekár pacienta prijme, zdravotná poisťovňa s ním musí uzatvoriť zmluvu.

BRATISLAVA. Aktuálne zoznamy lekárov a nemocníc, s ktorými má zdravotná poisťovňa uzatvorené zmluvy, majú poisťovne zverejnené vo svojich pobočkách a na internetových stránkach. Informácie o tom, či príslušný lekár alebo nemocnica pacientov prijmú, poskytujú poisťovne aj na svojich infolinkách.

„Všetci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti musia mať zároveň podľa zákona na viditeľnom mieste umiestnený zoznam zdravotných poisťovní, s ktorými majú uzatvorenú zmluvu,“ povedala hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Silvia Balázsiková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poisťovňa musí mať zmluvu s praktickým lekárom

Ak si aj poistenec vyberie všeobecného lekára, s ktorým nemá jeho zdravotná poisťovňa uzatvorenú zmluvu, nemusí sa obávať. V prípade, ak ho všeobecný lekár prijme, zdravotná poisťovňa s týmto lekárom musí uzatvoriť zmluvu. Táto povinnosť poisťovní sa vzťahuje len na všeobecných lekárov. Ak pacient musí na­vštíviť lekára-špecialistu, mal by si vybrať takého, s ktorým má jeho zdravotná poisťovňa zmluvu.

Predtým, ako pacient navštívi všeobecného lekára, mal by sa informovať, či ho ten prijme, aj keď u neho nemá založenú kartu. Lekár totiž nemusí pacienta prijať, ak by napríklad podpísaním dohody prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie alebo jeho vzťah k pacientovi nezaručuje, aby objektívne hodnotil jeho zdravotný stav.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď lekár odmietne dohodu podpísať, musí pacientovi poskytnúť aspoň neodkladnú zdravotnú starostlivosť. To zna­mená, keď je ohrozený jeho život alebo zdravie. Za toto ošetrenie pacient neplatí. „Neodkladnú zdravotnú starostlivosť musí poisťovňa uhradiť aj nezmluvnému poskytovateľovi,“ povedala hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážová.

Lekár sa dá zmeniť každý polrok

Od marca zároveň začne platiť takzvaná rajonizácia. Všeobecný lekár bude musieť ošetriť každého, kto má v jeho obvode trvalé alebo prechodné bydlisko. Obvody určia samosprávne kraje. Rajonizácia sa vzťahuje aj na zubárov a gynekológov.

Na Slovensku platí slobodná voľba lekára. Ak pacient nie je spokojný so svojím praktickým lekárom, môže ho zmeniť každý polrok. „Stačí, že spíše s lekárom zmluvu o ukončení zmluvného vzťahu a podpíše zmluvu s novým lekárom, ktorého si vybral,“ povedala hovorkyňa Dôvery Zuzana Horníková.

SkryťVypnúť reklamu

Následne si nový lekár vyžiada zdravotnú dokumentáciu poistenca od jeho pôvodného lekára. Odstúpenie musí mať písomnú formu. Dôvod pacient nemusí uviesť. „Zmenu lekára nemusí poistenec nahlásiť svojej poisťovni,“ povedala hovorkyňa Unionu Nina Zelníková. Aj keď poisťovne majú s lekármi zmluvy, za niektoré výkony môžu od pacienta pýtať peniaze. „Dopláca sa napríklad nadštandard u zubárov,“ povedala Horníková. V nemocni­ciach sú to platby za nadštandardnú izbu alebo objednanie na konkrétny termín.

Poisťovne nemusia mať zo zákona zmluvy so všetkými zdravotníckymi zariadeniami. Ak poistenec vopred plánuje napríklad operáciu, mal by sa poradiť so svojou poisťovňou, ktoré zariadenie mu na zákrok odporučí.

Aj v prípade nemocníc platí, že ak s príslušnou zdravotnou poisťovňou nemajú uzatvorenú zmluvu, musia jej poistencovi poskytnúť aspoň neodkladnú zdravotnú starostlivosť.

SkryťVypnúť reklamu

Ak nemocnica alebo kúpele nemajú so zdravotnou poisťovňou zmluvu, mali by o tom pacienta tiež informovať.

O úhradu treba požiadať vopred

Ak chce poistenec, aby mu zdravotná poisťovňa uhradila aj zákroky v zdravotníckom zariadení, s ktorým nemá zmluvu, musí o to vopred požiadať.

Žiadosť musí spĺňať kritériá, ktoré stanoví zdravotná poisťovňa. Kritériá sú uvedené na internetových stránkach poisťovní. Zdravotné poisťovne vyžadujú najmä to, aby žiadosť bola podaná ešte pred zákrokom. Každú žiadosť posudzujú poisťovne individuálne.

Poisťovňa Dôvera napríklad poskytne príspevok, ak poistenec dlhodobo navštevuje nezmluvného poskytovateľa a je s úrovňou poskytovania zdravotnej starostlivosti spokojný.

Poisťovne väčšinou poistencom poradia iné zariadenia, s ktorým majú uzavreté zmluvy a dosahuju minimálne rovnakú kvalitu.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade poskytnutej neodkladnej zdravotnej starostlivosti žiada o preplatenie výkonu príslušné zdravotnícke zariadenie.

„Poisťovna uhradí poistencovi príspevok na základe predložených dokladov,“ povedala hovorkyňa minsterstva zdravotníctva Silvia Balázsiková. Výška príspevku však nesmie podľa zákona „prekročiť cenu obvyklú u zmluvných poskytovateľov v príslušnom čase“.

Podobný postup je aj pri príspevku na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny. Poistenec o príspevky musí tiež požiadať.

Lekár môže žiadať od pacienta peniaze, ak mu poskytnú služby nad rámec zákona. „Alebo aj vtedy, keď ide o nezmluvného lekára poisťovne,“ povedala hovorkyňa poisťovne Union Nina Zelníková.

(vf)

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Kedy sa dá zmeniť poisťovňa?

SkryťVypnúť reklamu

Zdravotná poisťovňa sa dá zmeniť len raz za rok, a to k prvému januáru. Znamená to, že ak niekto podá prihlášku do novej poisťovne tento rok, jej poistencom sa stane až od budúceho roka.

Prihlášku však musí podať do konca septembra. Ak poistenec tento termín nestihne, bude sa jeho oneskorená prihláška posudzovať, ako keby ju podal až v nasledujúcom roku.

Prihláška musí mať písomnú formu. Poistenec ju posiela do poisťovne, do ktorej chce vstúpiť. Vo svojej súčasnej poisťovni sa nemusí odhlásiť. Urobí to zaňho jeho „nová“ poisťovňa.

Prihláška sa podáva len v jednej zdravotnej poisťovni. Poistenec sa nemusí obávať, že ho poisťovňa odmietne. Zdravotná poisťovňa totiž môže odmietnuť potvrdiť prihlášku len v prípade, ak bola súčasne podaná aj v inej zdravotnej poisťovni.

SkryťVypnúť reklamu

(vf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 069
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 984
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 127
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 016
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 957
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 476
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 069
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 545
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu