Tajnosti okolo DPH

Daň z pridanej hodnoty bude nižšia. V programe vlády sa uvádza, že kabinet "navrhne zavedenie zníženia sadzby dane z pridanej hodnoty na niektoré tovary a služby, pričom okruh týchto tovarov a služieb sa bude podľa vývoja verejných financií rozširovať".

Daň z pridanej hodnoty bude nižšia. V programe vlády sa uvádza, že kabinet "navrhne zavedenie zníženia sadzby dane z pridanej hodnoty na niektoré tovary a služby, pričom okruh týchto tovarov a služieb sa bude podľa vývoja verejných financií rozširovať". Nie je zrejmé, pre ktoré tovary a služby a o koľko sadzba klesne.

Pred voľbami Smer hovoril konkrétne, že chce nižšiu DPH pre základné potraviny, energie, vedu, výskum, knihy, časopisy a lieky. Najprv sa hovorilo o 14 a 10 percentách. Neskôr predstavitelia Smeru povedali, že nižšia sadzba by mohla byť 5 percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ak by DPH klesla z 19 na 5 percent na všetky tovary a služby, ktoré Smer spomínal pre voľbami, podľa analýz rezortu financií zo začiatku júna by to zo štátneho rozpočtu odčerpalo vyše 16 miliárd korún.

"O sadzbách a určení presnej množiny komodít a sadzieb je predčasné hovoriť, kým sa nedostaneme k zákonu o štátnom rozpočte," povedal včera minister financií Ján Počiatek. Akékoľvek zmeny v DPH by však mali byť v súlade s plánom zaviesť euro v januári 2009. "Z toho vyplýva všetko ostatné," povedal v súvislosti s DPH Počiatek.

Čo je v programe vlády

  • vláda navrhne zavedenie zníženia sadzby DPH na niektoré tovary a služby, zatiaľ nie je jasné, ktorých položiek sa to dotkne a aká bude sadzba,
  • okruh tovarov a služieb s nižšou sadzbou sa bude podľa vývoja verejných financií rozširovať,
  • o sľubovanom znižovaní spotrebných daní na pohonné látky program nehovorí.

Názor analytika

SkryťVypnúť reklamu

Ekonómka ČSOB Silvia Čechovičová zníženie DPH nepovažuje za efektívne. "Bude to pôsobiť na všetkých obyvateľov a pomôže viac bohatým," povedala. Bohatší totiž míňajú viac peňazí na spotrebu - kupujú drahšie výrobky, jazdia viac na autách a bývajú v bytoch a domoch, ktoré sú náročnejšie na energie. "Myslím si, že chudobným by sa dalo pomáhať iným spôsobom, napríklad adresnými sociálnymi dávkami pre ľudí, ktorí sú na hranici záchrannej sociálnej siete," povedala Čechovičová. (ľja)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  4. Prémiový výkon bez kompromisov. Lexus NX a RX sú ihneď dostupné
  5. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  6. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  7. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  1. Prémiový výkon bez kompromisov. Lexus NX a RX sú ihneď dostupné
  2. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  8. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 9 723
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 649
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 6 470
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 927
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 864
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 464
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 3 095
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 502
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu