Kampaň asi voľby nerozhodne

BRATISLAVA - Program a hodnoty politických strán rozhodnú podľa ľudí o tom, ktorej strane dajú v júnových voľbách svoj hlas. Vyplýva to z prieskumu agentúry ...

BRATISLAVA - Program a hodnoty politických strán rozhodnú podľa ľudí o tom, ktorej strane dajú v júnových voľbách svoj hlas. Vyplýva to z prieskumu agentúry MVK pre denník SME. Program je rozhodujúci pre 36 percent ľudí. Sociológ Pavel Haulík z agentúry však hovorí, že je otázne, či ľudia dokážu odlíšiť program a hodnoty.

Politici postoje ľudí vnímajú ako dobrú správu, hoci niektorí majú s ich rozhodovaním iné skúsenosti. "Žiaľ, iba veľmi malá skupina občanov sa zaujíma o programy a väčšinou sa hlasuje podľa iných kritérií," povedal predseda klubu poslancov SMK Gyula Bárdos.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Naša skúsenosť je taká, že hodnoty sú na vysokom mieste," tvrdí šéf volebnej kampane KDH Pavol Abrham, hoci aj program v heslovitej forme podľa neho voličov určite zaujíma. Podľa prieskumu až 52 percent voličov KDH považuje za najdôležitejšie hodnoty strany. Haulík hovorí, že KDH len zúročilo to, čo o sebe mediálne šíri.

Podpredseda HZDS Viliam Veteška sa teší, že ľudia dávajú dôraz na program. "Mali by sme sa prestať hrať na to, kto je proti komu. Kľúčom je, čo chceme, kto to dokáže splniť a akými formami."

Podpredseda Smeru Pavol Paška hovorí, že dôraz na program je pre jeho stranu dobrý, lebo práve Smer "naštartoval programovú konfrontáciu integráciou stredoľavého priestoru".

Osobnosti strán sú dôležité pre vyše 17 percent opýtaných. Najviac ich preferujú prívrženci HZDS - až 45 percent z nich. Veteška povedal, že je to určite lídrom Vladimírom Mečiarom, dodal však, že podpora stúpla aj jemu a trnavskému županovi Tiborovi Mikušovi. "Nás to teší."

SkryťVypnúť reklamu

Len pre niečo vyše percenta voličov je kľúčová predvolebná kampaň. Bárdos je presvedčený, že vyhodiť veľa peňazí na kampaň je zbytočné. "Dnes, kto nemá bilbordy, nie je považovaný za rovnocennú stranu, hoci efekt bilbordov je slabučký."

Haulík povedal, že orientácia na programy a hodnoty strán platí pre rozhodnutých voličov, kým pre nerozhodnutých a váhavých je kampaň dôležitá. Pripomenul, že sa zvyšuje práve podiel nerozhodnutých voličov.

Čo bolo ešte v prieskume

  • pri rozhodovaní, ktorú stranu podporia, je minulosť najdôležitejšia pre voličov KSS (33,9 percenta), hodnoty pre voličov KDH (52,3), program pre voličov SF (61,6), Smeru (61), osobnosti pre voličov HZDS (45,3),
  • hodnoty sú dôležité pre ľudí nad 60 rokov (27,2 percenta) a nad 70 rokov (40,5),
  • osobnosti viac oslovujú najmladšie vekové ročníky od 18 do 29 rokov a viac ženy ako mužov,
  • v programoch strán je zdravotníctvo najdôležitejšie pre voličov KDH (25 percent), ekonomika pre voličov SDKÚ (54,7), bezpečnosť pre voličov SNS (10), sociálne veci pre voličov SF (37,8). Najmenej sú dôležité sociálne veci pre voličov SDKÚ (10,1).

Čo je pre vás najdôležitejšie pri rozhodovaní o tom, ktorú politickú stranu podporíte v júnových parlamentných voľbách?

SkryťVypnúť reklamu
9,1 % minulosť strany
21,9 % jej hodnoty
36,2 % jej program
17,4 % osobnosti
1,3 % predvolebná kampaň
1,3 % iné
9,0 % netýka sa ma, v žiadnom prípade nechcem ísť voliť
3,8 % neviem

Pokiaľ ide o program politických strán, ktorá oblasť je pre vás najdôležitejšia pri rozhodovaní o tom, koho budete voliť ?

3,4 % školstvo
14,2 % zdravotníctvo
23,0 % ekonomika, hospodárstvo
3,3 % bezpečnosť
25,3 % sociálne veci
17,0 % zamestnanosť
0,4 % veda a výskum
1,9 % iné
9,0 % netýka sa ma, v žiadnom prípade nechcem ísť voliť
2,5 % neviem, je mi to jedno
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 893
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 442
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 429
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 327
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 249
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 892
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 507
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 215
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu