Stojím tu rovnako nahý ako divák

Jan Švankmajer si pred rokmi čítal Edgara Allana Poea. Oslovila ho myšlienka poviedky Zaživa pochovaný a motív vzbury bláznov v poviedke Šialený psychiater. Najprv ...

Jan Švankmajer pri nakrúcaní. Šílení označil za horor. Že by tým tému svojho filmu zľahčil, odmieta: "Nerozlišujem medzi poklesnutými žánrami a žánrami klasickými či umeleckými. Naozaj poklesnuté môžu byť len vyprázdnené obsahy." FOTO - ASFK

Jan Švankmajer si pred rokmi čítal Edgara Allana Poea. Oslovila ho myšlienka poviedky Zaživa pochovaný a motív vzbury bláznov v poviedke Šialený psychiater. Najprv mal z oboch textov len neurčité pocity, filmový príbeh sa mu v hlave spresňoval postupne. Ešte k nemu pridal niekoľko úvah markíza de Sade o slobode a hlavný motív začal byť zrejmý.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na jednu stranu postavil túžbu po absolútnej slobode, na druhú zas všadeprítomnú civilizačnú manipuláciu. Dráždivo prelína priestory blázinca so sexuálnymi orgiami v kostole. Vyzýva na oslobodenie, a zároveň naznačuje pochybnosti, či sme ešte schopní o svoju slobodu zabojovať, keď sa už niekoľko storočí tvárime tak, akoby pre nás nebola dôležitá. "Myslím si, že v mojom filme je táto skepsa zrejmá. Napriek tomu alebo práve preto som presvedčený o tom, že téma slobody je jedinou témou, pre ktorú stojí za to vziať do ruky ešte štetec, pero alebo kameru," povedal v rozhovore pre SME.

Príbeh Šílení je plný zvratov, nesloboda sa javí ako sloboda, pozoruhodné špekulácie zastierajú chorý rozum, každá postava v liečebnom ústave môže aj nemusí byť bláznom. A je vôbec možné zachytiť chvíľu, keď už človek začína šalieť? "Z nedávnej skúsenosti viem, že to nie je možné postrehnúť," hovorí Švankmajer. Nezáleží pritom, či človeka práve zmietajú vnútorné besy alebo či práve podlieha tlaku okolia: "V určitom priestore je irelevantné rozlišovať medzi vnútornými démonmi a vonkajšími. Jedni aj druhí sa snažia zmanipulovať našu duševnú podstatu."

SkryťVypnúť reklamu

Cesta k oslobodeniu, to je v podstate aj otázka viery a téma náboženstva. Švankmajer útočí na naivné predstavy, stavia proti nim druhý extrém. Pre postavu Markíza pripravil protináboženské, rúhačské monológy a nimi skúša, aké pevné sú kresťanské hodnoty. Vysvetľuje: "Kresťanské hodnoty sa v podstate vyčerpali gotikou. Všetko, čo nasleduje po nej, je šikmá plocha. Súčasný náboženský fundamentalizmus, ktorý zachvacuje najmä Ameriku - ako reakcia na agresivitu islamu - je nedôstojným regresom atlantickej civilizácie."

Menším nebezpečenstvom by mohlo byť, ak by si niekto od odvážneho rúhania odmyslel kontext. To sa u nás môže ľahko stať, Švankmajer sa radšej takými špekuláciami nezaoberá. Tvrdí, že vždy robil imaginatívne filmy a teda vždy počíta s tým, že si príbeh divák vyloží po svojom. Aj Šílení je takým filmom: "K čím kontroverznejším interpretáciám imaginatívne dielo strháva, tým hlbšie sa autor dostal."

SkryťVypnúť reklamu

Švankmajer je presvedčený, že Šílení zapôsobí na naše vedomie i podvedomie, tak ako každé iné autentické dielo. Týka sa to aj jeho: "Autor stojí pred hotovým dielom rovnako nahý ako divák. A zisťuje, čo to vlastne urobil. Nakoniec však všetko smeruje k niekoľkým obsesiám, ktoré sú neodbytné a ovládnu tvorivý proces."

Tvorcami Šílení sú aj Slováci

Na filme Šílení s Janom Švankmajerom spolupracovali aj Slováci. Režisér si do tvorivého tandemu opäť zobral kameramana Juraja Galvánka, obaja totiž majú rovnaké výtvarné cítenie. Galvánek je aj aj spoluproducentom filmu. Medzi hercami je v jednej z hlavných úloh Martin Huba a vo vedľajšej Stano Dančiak.

Na stretnutí s novinármi si prácu na filme veľmi pochvaľovali: "Veľmi ma jeho filmy očarili, najmä Otesánek, a preto som mal veľkú radosť, keď ma oslovil. Samozrejme, mnoho vecí bolo pri nakrúcaní obtiažnych, ale pracovalo sa mi príjemne, a najmä dôstojne," povedal Martin Huba, filmový psychiater Coulmiere.

SkryťVypnúť reklamu

Stano Dančiak vystupuje ako hostinský: "Moja postava je vo filme len malým stebielkom trávy, ale bol som veľmi rád, že som mohol nazrieť do Švankmajerovej kuchyne a vidieť, ako pracuje s hercom. Spolupráca bola úžasná. Dnes je slovenský film v mizérii, a ktovie, či v ňom nebude navždy, preto som šťastný, že som mohol byť pri zrode takéhoto filmu." (sos)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 943
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 486
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 151
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 271
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 458
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 109
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 956
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 704
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu