Diaľnice sa zaplatia zo súkromných peňazí

BRATISLAVA - Na dokončení diaľnice z Bratislavy do Košíc sa zrejme bude podieľať aj súkromný kapitál. Počíta s tým ministerstvo dopravy, ktorého návrh financovania diaľnic schválili ekonomickí ministri. Projekt, o ktorom sa hovorí asi rok, musí schváliť

FOTO - TASR

BRATISLAVA - Na dokončení diaľnice z Bratislavy do Košíc sa zrejme bude podieľať aj súkromný kapitál. Počíta s tým ministerstvo dopravy, ktorého návrh financovania diaľnic schválili ekonomickí ministri. Projekt, o ktorom sa hovorí asi rok, musí schváliť ešte vláda.

Prvým úsekom postaveným zo súkromných peňazí má byť 28,5-kilometrový úsek diaľnice D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Turanmi. S výstavbou by sa malo začať o dva roky.

Prvé PPP

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Financovanie bude zabezpečené formou verejno-súkromného partnerstva (tzv. projekt PPP - Public Private Partnership). Znamená to, že si štát v súkromnej spoločnosti objedná službu - v tomto prípade diaľničný úsek. Štát nezaplatí stavbu diaľnice, ale bude platiť za jej užívanie počas 25 až 30 rokov. Financovanie, výstavbu a údržbu počas tohto času bude zabezpečovať vybraná súkromná firma.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľničný úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Turanmi bude pilotným projektom, na ktorom bude prvýkrát použité verejno-súkromné partnerstvo. Ak sa osvedčí, takýmto spôsobom postavia aj ďalších sedem úsekov v celkovej dĺžke 94 kilometrov vrátane najdlhšieho tunela Višňové. Ministerstvo dopravy chce takto diaľnicu z Bratislavy do Košíc kompletne dokončiť do roku 2010 prípadne 2013.

Celý úsek by mal stáť podľa odhadov poradcu firmy Mott MacDonald 69 miliárd korún. Pri financovaní pomocou verejno-súkromného partnerstva by štát túto sumu jednorazovo nemusel zaplatiť, splácal by ju počas trvania koncesie, teda 25 rokov. Štát by zároveň nezabezpečoval údržbu ciest, to by mal na starosti súkromný investor. "Výhodou je, že väčšina rizík prechádza zo štátu na súkromnú firmu. Je to podobné, ako by si štát len platil za službu, ktorou je v tomto prípade kvalitná a zjazdná diaľnica," hovorí Ondrej Studenec, expert na projekty PPP z ministerstva financií.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane štát môže aj viac kontrolovať. "Ak investor napríklad nezabezpečí odhrnutie snehu z cesty, nedostane zaplatené," vysvetľuje Studenec.

Podstatná je cena

Štát má peniaze potrebné za platenie služby získavať z elektronického mýtneho, ktoré by malo byť v najbližších rokoch zavedené aj pre osobné autá. Podľa odhadov poradcu výnosy z mýtneho úplne nepokryjú všetky náklady, preto budú potrebné aj peniaze zo štátneho rozpočtu.

Financovanie dokončenia diaľnic formou PPP však nie sú jednoznačne lacnejšie. To, či bude financovanie diaľnic formou PPP aj lacnejšie, závisí od modelu, ktorý sa zvolí. Ak by bolo požiadavkou dokončenie diaľnice už do roku 2010, lacnejšie o 5 až 22 miliárd ako PPP vychádza klasické obstaranie stavby. V prípade dokončenia celého 94-kilomentrového úseku do roku 2013 vychádza financovanie formou verejno-súkromného partnerstva lacnejšie. Ak by sa zvolil model DBFO, ktorý odporúča poradca a znamená, že súkromná spoločnosť stavbu naprojektuje, postaví, financuje a prevádzkuje, štát by mal ušetriť 3 až 4,5 miliardy korún.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci obstarávanie formou PPP nie je výrazne lacnejšie, hlavným argumentom v jeho prospech je, že štát nemusí jednorazovo znášať a hľadať zdroje na počiatočnú investíciu, na ktorú by si inak musel požičať. Namiesto toho ju spláca po častiach (platby na služby), čím sa tak výrazne nezaťažuje štátny rozpočet a predchádza sa prehĺbeniu štátneho dlhu.

Porovnanie nákladov na dokončenie diaľnic

Dokončenie v roku 2010 Dokončenie v roku 2013

  Model DBFO Model BOT

  Verejné Obstaranie Verejné Obstaranie Verejné Obstaranie

  obstaranie formou PPP obstaranie formou PPP obstaranie formou PPP

Scenár 1 129,1 134,4 104,4 101,4 112,3 110,4

Scenár 2 133,7 155,3 110 105,6 117,3 114,1

SkryťVypnúť reklamu

v mld. Sk

Modely PPP:

DBFO - súkromná spoločnosť stavbu naprojektuje, postaví, financuje a prevádzkuje

BOT - súkromná spoločnosť stavbu postaví, vlastní a prevádzkuje pozn. scenáre 1 a 2 sú založené na odlišných úrovniach nákladov, prevádzky a údržby

Zdroj: materiál ministerstva dopravy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 519
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 203
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 074
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 918
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 786
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 851
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 197
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu