Bratislava kontra Slovensko: celkom normálne

BRATISLAVA - Postrach ciest, namyslenci, rozdrapenci, ktorým sa ľahko žije, lebo dobre zarábajú. Slovensko vníma Bratislavu a jej obyvateľov stále cez prsty a na Bratislavčanoch hľadá negatíva.

Potvrdzujú to aj sociológovia a etnológovia. Tí však zároveň dodávajú, že podobná averzia voči hlavnému mestu je bežná aj v iných krajinách.

"Je to celkom normálna vec. Nevzniklo to včera, averzie sú proti centrám, kde sú úrady. Ale nedivím sa, keď pozerám, ako sa centrálne televízie a úrady k vidieku správajú," hovorí etnologička Soňa Kovačevičová.

Rodený Bratislavčan Milan Vajda z bratislavského magistrátu tiež rozumie averziám ľudí z ostatných častí Slovenska, keď vidia, ako mladí Bratislavčania míňajú peniaze na drinky na korze, ako sú dobre oblečení, sebavedomí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Na druhej strane Slovensko nevidí, že životná úroveň je vykúpená často dvanásťhodinovým pracovným časom, čo sa akceptuje v Bratislave, ale už skoro v žiadnom inom európskom regióne. Životná úroveň je ťažko odpracovaná, nepadajú tu pečené holuby. Je na vláde, aby rozdiel zmenšovala," hovorí.

Sociológ Ľubomír Falťan upozorňuje, že ľudia síce na Bratislavu nadávajú, ale väčšinou je toto mesto pre mnohých cieľom, kde by sa chceli dostať. Neuvedomujú si tiež, že Bratislava je mozaika ľudí, ktorí prišli z celého Slovenska. "Keď som v teréne, pýtam sa tých, čo sa hnevajú na Bratislavu - na koho to nadávate? Veď v Bratislave sú aj ľudia od vás. Noví Bratislavčania sa teraz formujú, po druhej svetovej vojne bol veľký prílev ľudí, postupne sa formuje prvá a druhá generácia Bratislavčanov, ale korene majú často inde," hovorí Falťan.

SkryťVypnúť reklamu

Zlé reakcie podľa neho môže vyvolávať aj postoj ľudí, ktorí sa do Bratislavy prisťahujú a hneď sa z nich stanú Bratislavčania. "Adaptácia je dlhší proces, ale pre mnohých je príchod do Bratislavy vec prestíže. A potom sa vracajú späť - aha, my sme už Bratislavčania."

Myslí si, že na Slovensku je aj nedostatočné kultúrne povedomie, čo hlavné mesto pre krajinu znamená, že má reprezentovať krajinu, čo by malo byť v záujme všetkých.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 731
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 9 654
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 813
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 391
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 230
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 569
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 558
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu