Sobota, 18. január, 2020 | Meniny má Bohdana

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený
Zoznam príspevkov používateľa: flow
1 >
mínus indicator plus

 

uznavam, ze tie cisla vyzeraju v pohode. moja poznamka nepriamo smerovala k tomu, ze tak, ako pri vynajdeni spalovacieho motora nikto neriesil rozmach automobilizmu a nasledny dlhodoby dopad na zivotne prostredie, tak by bolo dobre sa zamyslat, co by spravila cisto vodikova cesta v horizonte desiatok rokov (detto baterie). lebo zase nie je uplne pravda, ze vsetka voda sa vrati do prirody. vodik unika z akejkolvek nadrze, cize nejake percento doslova vyfuci do vrchnej casti atmosfery a asi bye-bye naveky. v pripade aut v mestach cast vody moze skoncit znecistena (a v kanalizacii). a potom keby sme este pridali letecku dopravu a lodnu, tak si nejako neviem predstavit, ako by to dopadlo. hlavne tie lode - sinot aqua superyacht prejde 7000km, ale treba jej na to 56ton vodika (cca 8x vyssia spotreba na 1km oproti H2 autu). ako ja netvrdim, ze vodik je vyslovene zly (v kazdom pripade velmi neefektivny) a mozno vykvapkavajuca voda z vyfukov by mohla pomoct trochu schladit rozhorucene mesta v lete. ale zase zimne nie velmi udrziavane okresky by mohli byt celkom "zabavne" :) ja nie som vedec, len sa nad tym zamyslam v ramci "vseobecneho" prehladu. a ked sa riesi nejaky udrzatelny sposob ziskavania energie, tak nech je udrzatelny naozaj, nie ze o 50-100 rokov tu budeme riesit nove globalne problemy na sposob dnesnych emisii.
 
mínus indicator plus

nezapocitam :)   nezapocitam :)

lebo v bode 1. som dal predpoklad, ze nejake mnozstvo energie uz mame (nech je jej zdroj akykolvek - ja som spomenul obnovitelny, napr. solar). tu islo v prvom rade o porovnanie efektivnosti EV vs. FCEV z pohladu premeny energie na najazdene km. neslo o to riesit efektivitu celeho procesu - to by clovek musel riesit aj vyrobu/recyklaciu vsetkych potrebnych komponentov (fotovolt, baterie, fuelcell, cele auto,...)
 
mínus indicator plus

 

hlavne studuj, aby si vobec mal co opakovat. lebo si zabudol na kopec veci: 1. mas 100kWh obnovitelnej energie. 2. na elektrolyzu potrebujes AC/DC konverziu. ucinnost 95%. zostava 95kWh 3. samotna elektrolyza. ucinnost 75-80% (isto nie 90%). zostava 71kWh 4. kompresia vodika. ucinnost 90%. zostava 64kWh 5. preprava/tankovanie. ucinnost 80%. zostava 51kWh 6. vyroba elektriny v palivovom clanku. ucinnost 50%. zostava 26kWh 7. ucinnost fuelcell auta 90%. zostava=vyuzivas 23kWh. . pri elektrickej ceste mas straty pri AC/DC koverzii a nabijani (85% ucinnost), ucinnost auta je 90%, a potom este mozne straty (max 10%, teda min 90% ucinnost) v elektrickej sieti. tam si v celkovom vysledku medzi 69-75%. aj pri 69% je to stale 3-nasobok oproti vodiku. . a kde sa straca voda je chybna otazka. straca sa vodik. nie voda. ked ti z nadrze unikne min. 1.7% vodika denne, neunikne ako voda, ale ako volny vodik do atmosfery. a z toho uz elektrinu a tym padom ani vodu v aute nevyprodukujes. . a na zaver: ked mas obmedzene zdroje (mnostvo slnecnej energie za den/rok - to nevies navysit) a rastu ti energeticke poziadavky, tak jedina cesta je zvysovanie ucinnosti.
 
mínus indicator plus

 

1. elektrolyza je fajn, akurat si predstav, ze by vsetci jazdili na vodik - kolko vody sa bude musiet zobrat z prirodzeneho kolobehu (prirody) 2. na kazdy km najazdeny cistym vodikom realne spotrebujes 3x viac "cistej" energie. zase sa na to pozri globalne, keby tak jazdili vsetci. 3. alebo takto: v nasich zemepisnych sirkach by si za rok z 25 stvorakov fotovoltu vyrobil energiu na cca 15tis cisto elektrickych km. keby si si doma vyrabal vodik, tak by to bolo 5tis km, alebo opacne, musel by si strojnasobit plochu - a teda aj 3x viac vyroby/recyklacie fotovolt panelov. 4. uskladneny vodik vyprcha aj z uzavretej nadoby (lebo je to najlahsi prvok) minimalne 1.7% denne. ako dlho si myslis je efektivne skladovat vodik? naozaj myslis, ze z auta vyjde 100% vody co sa rozlozila pre vyrobu vodika, co si tam natankoval? 5. aj vodikove auta (fuelcell) potrebuju baterie, ich vyrobe a recyklacii sa nevyhnes ani pri vodiku. okrem toho musis refurbishovat samotne fuel cells, aj ked s tymi to ide celkom dobre. 6. a este zopakujem - zabudovatelnost baterii do auta je ovela lepsia ako nadrze na vodik. plus strach ludi z vybusnosti (podla mna neopodstatneny, ale vid naposledy norska vodikova cerpacka). . pozri, baterie maju svoje problemy, ale ako som vravel, stale maju viac moznosti na rozvoj/vylepsenia/nove technologie. vodik sa da zlepsit iba marginalne. a co sa tyka skladovania energie, zaujimava moznost je gravitacia/potencialna energia.
 
mínus indicator plus

naozaj?   naozaj?

zo rovnakeho mnozstva cistej (napr. slnecnej) energie prejdes elektrickym autom 3x vacsiu vzdialenost oproti vodikovemu. lebo elektricka cesta (solar->uskladnenie(bateria)->dobijanie(auto)->elektromotor) ma ucinnost cca 75%. vodik (vyroba elektrolyzou->distribucia+uskladnenie(kompresia)->tankovanie-> ;palivove clanky->elektromotor) ma ucinnost cca 23%. a pocitaj, ze na 1kg vodika (=100km) potrebujes 9 litrov vody. navyse vacsina vodika (vyse 90%) sa vyraba z fosilnych paliv. elektromobily su problematicke z pohladu baterii/dojazdu/dobijania, ale vodik je neefektivny a uz vobec nie je ekologicky. navyse pri vodiku sa uz velmi nie je kam posunut (zvysit ucinnost). pri bateriach je priestor na zlepsovanie ovela vacsi. dalsi nie nepodstatny detail: toyota mirai ma nadrz na 5kg vodika a ta vazi vyse 87kg. o velkosti/objeme ani nehovorim. ako nieco take vtrepes do maleho mestskeho auticka? a ani nehovorim o sice neopodstatnenom, ale existujucom strachu, ze vodikove auto je taky maly hindenburg.
 
mínus indicator plus

Papa je LotR   Papa je LotR

Jeden prsteň im všetkým velí... :)
 
mínus indicator plus

ze vraj   ze vraj

mu nedali stravne listky
 
mínus indicator plus

citaj (a hanbi sa)   citaj (a hanbi sa)

pozri si popis pri obrazku c.4: "Obrazovka podľa Xiaomi tvorí 180 percent celého tela mobilu."
 
mínus indicator plus

 

1000 ficovych klikov. 1000 jankovskej sms s kocnerom. nahoda? nemyslim...
 
mínus indicator plus

zlakol som sa...   zlakol som sa...

...ze tam hore niekto ukradol gravitaciu.
 
mínus indicator plus

 

to velitelstvo bude priamo vo vesmire? kedy budu mat strankove dni/hodiny?
 
mínus indicator plus

 

pocul som, ze v minulosti, ked tam bol kartuziansky klastor, tak tam zvykli prebyvat aj lupeznici. akurat si po case otvorili bufet a su tam doteraz.
 
mínus indicator plus

netreba z toho robit velke halo...   netreba z toho robit velke halo...

...nie je to prvy ani poslednykrat, co nejaky american raketou nieco poskodil.
 
mínus indicator plus

riesenie   riesenie

1. odluka vsetkych cirkvi od statu 2. nech sa financuju crowdfundingom, technicky ani nijako inac to nie je ziadny problem. a potom nech si obliekaju taky kabat, na aky maju...
 
mínus indicator plus

kokooos   kokooos

clovek pride, napise narazku na vecne nespokojnych ludi (ak ide o apple, tak su to vacsinou androidaci) a uz je chudacik, hlupy, naruseny a neviem co este. keby si pozornejsie cital, tak som sice dlhorocny apple user, co neznamena, ze som nepouzival WinPC, Linux. Android phone som mal 4 roky (teraz mam stale android v infotainmente auta), WP8 2 roky, este predtym Symbian, iOS ani neviem ako dlho. cca 6 rokov som bol iOS developer. pre istotu ti zopakujem este raz celu moju pointu: nech urobi apple cokolvek, ludia su furt nespokojni (aj apple aj android useri). apple podla mna predstavil dobre veci. ale niektorym ludom nevyhovies a najdu si sebemensiu prkotinu, len aby mohli hejtovat. my to tu mame asi ako narodny sport.
 
mínus indicator plus

ocividne   ocividne

si svoju "pravdu" dopredu potvrdzujes domyslanim (to tvoje ZJAVNE). ten phone bol HTC Desire HD (rok 2010), vtedy kandidat na naj phone roka. hodnotenie vyse 90%. mal som aj android tablet - meneny 3x, nakoniec mi vratili peniaze. takisto to bolo aj s citacku postavenou na androide - zacala sa kaslat, nevedeli opravit, vratili peniaze. naposledy som dostal k pausalu Lenovo K5 Note. jeden rodinny prislusnik mal radost, chvilu. po case sa prejavili klasicke android choroby, aby sa nakoniec pokazil - nevedeli opravit, vratili peniaze... a mam android v infotainmente v aute - dufam, ze vydrzi dovtedy, kym auto predam, lebo vsetky androidy do jedneho mali nieco spolocne - alerty o padajucich a mrznucich procesoch/appkach, samovolne restarty a skor-ci-neskor zdochli. Nokiu s WP8 som musel za dva roky nutene restartovat iba raz. iPhone doteraz ani raz. a ze applu dosiel dych? to je objektivny fakt alebo iba tvoja domnienka na zaklade tvojich predstav o inovaciach? ja za inovacie nepovazujem nejaky vyskakovaci fotak, alebo ohybny display, ktory sa pokazi po dvoch dnoch pouzivania, milion ramky, gingilion megapixelov, a aspon 7 objektivov na zadnej strane. mna zaujima zladeny HW+SW, system fungujuci napriec zariadeniami. zaujima ma, ci mi umozni urobit veci co potrebujem jednoduchsie/pohodlnejsie/rychlejsie. apple = HW+SW+sluzby spod jednej strechy. toto Android mat nikdy nemoze (rozne verzie, modifikacie/nadstavby, n-vyrobcov HW...) PS: ti "skladaci suciastok" si napr. designuju vlastne chipy (ktore su absolutna topka), robia to aj tvoji cinski "inovatori", ci len beru suciastky od inych (= skladaju) ;)
 
mínus indicator plus

isto sklamanie...   isto sklamanie...

...pre android userov, ktori sa takto vyladeneho OS a funkcneho napriec platformami (phone, ipad, watch, mac) nedockaju nikdy. navyse, iOS13 pojde aj na 4 roky starych phonoch (6s, SE) a je sanca, ze tak budu este rychlejsie. toto v android svete? iba v mokrom sne. tam sa riesia veci, kto pride skor s nejakou zbytocnostou (aka inovaciou) alebo nedorobkom (napr. galaxy fold). PS: som odchovany na Atari a Apple, nikdy som nemal DOS a WinPC. a 4 roky som mal android ako sluzobny phone. najbolestivejsie obdobie mojho 'smarphone' zivota. som z toho systemu/telefonu salel. iphone je iny level a je mi jedno, co hovoria apple-hateri.
 
mínus indicator plus

kazdy clovek...   kazdy clovek...

...je v niecom zly a v niecom dobry. ja som napr. zly vo vareni, ale dobry v IT. a taky fico je zly clovek, ale zato dobry K...T
 
mínus indicator plus

hasiči ***** hasí   hasiči ***** hasí

tak v prvom rade oheň uhasil šofér prichádzajúceho autobusu mhd. hasiči prišli až niekoľko minút potom.
 

1 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME