Sobota, 30. máj, 2020 | Meniny má FerdinandKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený
Zoznam príspevkov používateľa: toerotik
1 >
mínus indicator plus

k tej údržbe   k tej údržbe

musím povedať, že mama býva v tehláku starom vyše 60 rokov. Plyn nám zaviedli asi 50 rokov dozadu, s klasickými oceľovými rúrkami. Ale pred pár rokmi to celé prerobili a teraz majú medené rúrky. Takže aspoň v tomto prípade to funguje.
 
mínus indicator plus

áno, už má len jeden   áno, už má len jeden

lebo druhý robil psie kúsky na základni v Prešove a zrútil sa. Ale inak ten zákrok v horskom teréne, klobúk dolu. Ale pre takéto niečo musia mať aj šťastie na vhodné počasie, hlavne slabý vietor, lebo keby ho nejaký poryv postrčil a škrtol by rotorom o skaly, tak je koniec. Už aj to sa stalo.
 
mínus indicator plus

konečne niekto   konečne niekto

kto tomu rozumie. Vrtuľník vyzerá v holywoodskom filme veľmi sexy, ale je to väčšinou len kopa trikov. Nejaké visenie a žeriavovanie nad požiarom je kvôli turbulenciám nemožné. Vrtuľník visí na prúdiacom vzduchu a ak sa hustota vzduchu rýchlo mení s teplotou, tak to rovnováhu tiaž-vztlak značne ovpyvňuje. A je úplne jedno, či je to americký alebo ruský vrtuľník. Prúd vzduchu od rotora by k ohňu privádzal ešte viac kyslíku, teda rozdúchal by ho. Je len škoda, že v Prešove práve nebol na návšteve Bruce Willys, ten by to celé zmákol ľavou zadnou.
 
mínus indicator plus

ďakujem za linky   ďakujem za linky

a tiež za potvrdenie, že si ešte niečo pamätám :-) P. Smiešková bola dobrá učiteľka, keď si ju pamätám aj po toľkých rokoch, Učila výtvarnú výchovu, ktorá mi celkom išla, takže sme sa mali radi. V čase tragédie som už chodil na strednú školu a jeden spolužiak býval v susedstve toho nešťastného domu. Akurát prišiel zo školy, vyzliekol sa, omyl si tvár, uterákom sa osušil a keď dal uterák dole cez okienko v kúpeľni zazrel, že oproti stojaci dom už nie je. Bol z toho na prášky ešte týždeň. Pokiaľ ide o tie špekulácie so skladom CO, tak to je úplne mimo. V 50-tych rokoch sa všade stavali tzv. Dukla sídliská, hlavne pre ozbrojené zložky, také 3-podlažné tehláky, ktoré mali v pivnici aj CO úkryty. Taká bola doba, a to isté sa robilo aj na druhej strane železnej opony. Aj ja som v takom dome vyrastal a tiež sme mali v časti podzemia vybudovaný CO úkryt. Neskôr to prevzal Zväzarm a chodil som tam do modelárskeho klubu. Ale v krytoch CO sa určite neskladovali výbušniny, načo by to bolo dobré, preboha? Keby pani vedela, aké zložité sú predpisy na skladovanie, presuny a evidenciu výbušnín, streliva a iných explozívných látok, tak by sa asi skľudnila. Ďalšia vec je sila explózie. Na to, čo sa vtedy zrútilo, by strelmajstrovi stačilo tak cca 5x100 gr náložiek TNT, teda žiadny sklad. Ak by to bol náhodný výbuch nejakého skladu výbušnín, tak by to vyzeralo inak. Je potrebné si uvedomiť, že množstvo výbuchujúcej hmoty je podstatné. Zmes plyn+vzduch má cca 1200 gr/m3 ale dynamit alebo TNT má cca 900 Kg/m3, teda skoro tisíckrát viac.Teda keby tam bol nejaký sklad aspoň na 10 ton (1 náklaďák), tak by z celej ulice nezostalo nič než kráter. Munícia sa aj z toho dôvodu skladuje ďaleko od obývaného priestoru a ešte aj tam rozpýlene, aby to ne***lo všetko naraz.
 
mínus indicator plus

všade sa vnucuje   všade sa vnucuje

že plyn je bezpečný a lacný. Podobne ako letecká doprava. A keď sa niečo pohnojí, tak sa idú naraz všetci poondzieť, čo všetko bolo zle. Niekedy začiatkom 70-tych rokov vybuchol plyn v PO takmer rovnako, len nie v paneláku ale v 3-podlažnom tehláku, ulicu už nepamätám, ale rovno naproti Frucone. Zahynula tam aj jedna naša učiteľka, p. Smiešková a aj môj kolega, chalan z modelárskeho krúžku Marovčík. Príčina bola vtedy taká, že zvar potrubia kdesi pod chodníkom mimo domu bol lajdácky urobený a ešte lajdáckejšie skontrolovaný. Plyn tak pomaly tichúčko unikal a popod asfaltový chodník sa okolo potrubia dostával do podzemia, kde čakal na správnu koncentráciu. Kto dal tú iskru, sa presne nezistilo, ale predpokladali, že jeden dôchodca, čo išiel do pivnice pre niečo, lebo ho našli blízko spínača svetla.Ten roh tehláku bol totálne odstrelený, ako keby to robili profi demolátori. Ale zanedlho to odviezli, obnovili a dodnes stojí na mieste. Ale s plynom nie sú žarty. To, že hasiči sa nedostanú kam potrebujú, lebo parkujúce autá je systémová chyba, určite vážnejšia než nejaké buyerantské práva. V USA sú vytýčené a tvrdo vynútené FireLines, teda priestory, kde sa nesmie parkovať. Ale keby sa to zaviedlo na našich prehustených sídliskách, tak by sme parkovali možno aj 1 km od bytu.
 
mínus indicator plus

hehehe   hehehe

to si toho vysvetlil :-) O tvojej úrovni svedčí o.i. aj nezvládanie í/ý. Concorde bol v prevádzke dlho, to je fakt, ale aj napriek extrémnym cenám leteniek bol celkovo stratový a dotovaný celú dobu. Rusi to stopli oveľa skôr, lebo na to v danej dobe nemali. A ani na jednu moju otázku si seriózne neodpovedal. Concorde bolo celkom spoľahlivé lietadlo, malo za celú dobu len jednu fatálnu haváriu, ale aj TU 144, malo len jednu. Zaujímavé je, že obe sa stali v Paríži, len Tu 144 sa predvádzal na Le Bourget a Concorde vzlietal z Ch. d. Goule, čo zase nie je tak ďaleko. Celkovo sa nadzvuková doprava ukázala ako slepá ulička, lebo fyzika nepustí, nadzvukový let je prosto veľmi drahý. O tuposti a ostrosti teba a mňa nech si urobia názor ostatní diskutujúci. Ja osobne s tebou končím, si nafúkaný a zrejme platený hlupák, čo vie len urážať.
 
mínus indicator plus

wildcat XYU   wildcat XYU

to celkom dobre a stručne zhrnul. Ostatne, pri leteckých témach sa už dlho stretávame, a vidno, že sa vyzná. Dovolím si teda pre menej informovaných rozšíriť jeho vysvetlenie. Lietadlo je strojárenský výrobok a musí hlavne spĺňať účel, pre ktorý je vyrobené. Takisto ako auto, loď alebo lokomotíva. Podľa účelu použitia je potom stanovený max. násobok preťaženia na ktorý je dimenzovaný. Pre dopravné lietadlá je to cca 2,5 g, pre stíhačky cca 8 g, pre akrobatické špeciály až 12g. To je prevádzkový násobok, ktorý je v príručke povolený. Ale kvôli nepresnostiam pri výrobe, únave materiálu a pod. sa tento prevádzkový násobok ešte "istí" tzv. bezpečnostným násobkom, ktorý je v hmotnostne citlivých technológiach ako letectvo cca 1,5, u statických objektov ako napr. železné mosty môže byť aj 5 a viac. Na to všetko sú príslušné normy. No a tzv. lámacie skúšky sú presne na to, aby overili, či je stanovený hraničný násobok preukázaný, alebo nie. No tak tam zvýšia hrúbku plechu o 0.3 mm a bude to v poriadku. Ono je to dilema medzi zbytočnou robustnosťou a ekonomikou vozenia mŕtvej hmotnosti lietadla.
 
mínus indicator plus

to myslíš vážne?   to myslíš vážne?

videl si vôbec aspoň obrázok Tu-144 alebo Concorde, lebo boli vzhľadovo takmer totožné? Ako sa mohli chvostové plochy, teda len tá jedná zvislá, lebo to boli čisté deltakrídla s tzv. elevonmi zahrievať od motorových spalín, ktoré prúdili kdesi o 5 metrov nižšie? O tých vYbráciách v kabíne by som bol rád, keby si uviedol zdroj (asi to bude len tvoj malíček:-). A motory pod trupom mal aj veľaúspešný Concorde. Predpokladám, že si v tej dobe ešte ani nebol na svete, ale grciaš nezmysly, ako keby si si kedykoľvek vedel postaviť supersonik v garáži.
 
mínus indicator plus

už to začína :-)   už to začína :-)

Matovič bol včera na TB úplne hysterický, trepal nezmysly a útočil na Kisku, že mu ukradol ľudí, hlasy atď. Totálne sa strápnil. Tento hašterivý cholerik chce riadiť štát? V tomto smere musím priznať Ficovi pravdu. Igor je vhodný skôr do kabaretu než na nejakú zodpovednú funkciu. Fico na TB tiež nepredviedol nič nové. Pourážal všetkých, ale zamerané mal hlavne na Kisku, ktorého otvorene nazval podvodníkom. Dúfam, že ho za to v správny čas Kiska zažaluje aspoň o 100 k€, aby ho to Trošku zabolelo. Prosto vidno, že tú porážku v prezidentských voľbách nevie Fico prežrieť. No a TB Kisku? Nič moc, stále sa nevie zbaviť tej umelej patetičnosti, vypráva ako farár na odpuste. Chválil sa aký skvelý tím dal na kandidátku, ale o tom blonďavom šašovi, čo sa v zadnom rade priamo za ním celú dobu vyškieral ako ***** mám dosť pochybností.
 
mínus indicator plus

mne to pripomína   mne to pripomína

F-117 Blackhawk, teda ten "radarovo neviditeľný" bombardér z 80-tych rokov. Možno je to len pridaná hodnota, že nebude merateľný bežnými radarmi, ale to sa asi bude šíriť len tzv. "šeptanou" propagandou. Pokiaľ ide o ten pick-up, tak nech ho vyrába, len nech je ponúkaný na trh bez dotácií a rôznych iných deformít. Možno sa ujme, však aj vzhľadovo úbohý Jeep alebo Hummer sa ujali, tak prečo nie? Ja inak považujem Muska za hochštaplera najvyššej kategórie, ktorý pochopil, že podvody v politike sú už obnosené, tak to zobral cez techniku. Z ničoho nič je vizionárom v oblasti kozmonautiky, elektrického pohonu cestnej dopravy, potrubnej dopravy s vákuom a ďalšie ani nestíham sledovať. Je toto reálne možné, alebo je to len presvedčivá bábka, ktorá prezentuje záujmy úplne iných?
 
mínus indicator plus

no už sa "teším"   no už sa "teším"

na tie kolízie na kruháčoch pri zjazde z diaľnice pri Ďurkove a tiež na severnom konci Bidoviec, kde sa kamióny budú vracať na pôvodnú trasu smer MI. Už teraz je takým adrenalínovým miestom kruháč pod diaľničným nadjazdom pri Hrašovíku. Drvivá väčšina áut ide v smere KE-MI, a späť, ale kvôli kruháču musia skoro zastaviť a sledovať, či ten z protismeru dá včas smerovku, že vybočuje z kruháča, alebo ju nedá a aj tak vybočí, alebo ju nedá a oprávnene pokračuje s prednosťou. Ešte, že je ten kruháč taký tesný, že sa tam nedá ísť viac než 40-45 km/h teda s normálnym šoférom a autom. Nejaký nadržaný superšofér vo vytunovanom Golfe sa tam určite pokúsi aj o 90. Je to len otázka času. Jazdil som rok aj v UK, aj v USA aj kdekade po západnej EU v rámci dovoleniek, ale také debilné značenie a vôbec konštrukcia križovatiek ako u nás, sú naozaj rarita.
 
mínus indicator plus

už by tam mala   už by tam mala

uháňať celá vláda, ale sa asi boja, aby sa niečoho nenadýchali. A keby išli s plynovými maskami, tak by ich nebolo pred kamerami možno rozoznať, no a to je hlavný cieľ takýchto výjazdov ku krízovým udalostiam.
 
mínus indicator plus

tie 4 hviezdy ma tiež nas**li   tie 4 hviezdy ma tiež nas**li

však čo si pamätám, tak snáď ani nedávno zosnulý Tuchyňa ich nedosiahol a ani jeho násltupcovia. A tento policajt, čo preobliekol uniformu, má rovnakú najvyššiu hodnosť ako napr. gen. Ludvík Svoboda. Jeho služobný životopis je samozrejme tajný, takže ho radšej ani nezisťujem, aby som nebol za Naďom druhý v poradí, čo otázkou naruší bezpečnosť republiky:-( Divím sa, že služobne starší Zmeko toto strpí, že jeho podriadený má o dve hviezdy vyššiu hodnosť a tým aj plat, ale toto je rozhodne škandál. Iba, že by NGŠ Zmeko nebol nadriadený, ale podriadený s tým, aby držal hubu a krok.
 
mínus indicator plus

nech už má taký, alebo inaký softwér   nech už má taký, alebo inaký softwér

tak jednu vec má istú, tzv. slnečnú konštantu. Na hornej hranici atmosféry je to 1350+/-50 W/m2. Niečo neveľa pohltí atmosféra, dosť sa odrazí od mrakov a tak v najlepšom prípade, ak je jasno a Slnko v nadhlavníku dostane na povrch cca 1100 W/m2, To je ale len vrchol sínusovky, ktorej vrchol môže softvér trochu sploštiť, ale to ako idú lúče cez atmosféru k zrkadlám šikmo a sú viac pohlcované neovplyvní. Pretože takéto solárne inštalácie majú zmysel len čo najbližšie k rovníku (a tiež v oblastiach s malým výskytom oblačnosti), tak dĺžka denného svitu veľmi nekolíše a je okolo 12 hodín. Tie teploty, ktoré uvádzajú nie sú ničím ohromné, nakoniec je to vždy závislé na rovnováhe príjmu a odvodu energie. Aj motor v aute pracuje pri cca 90°C, ale keď praskne chladič, tak sa rýchlo zahreje a zničí. Nechce sa mi googliť, ale určite som už dávno čítal, že podobným spôsobom, fokusáciou slnečného žiarenia, dosiahli až 4000°C a tak dokázali pripraviť čistým spôsobom inak nedosiahnuteľné zliatiny. Ale pre energetické účely nie sú také vysoké teploty vhodné. Vyžadujú si špeciálne žiaruvzdorné materiály, špeciálne izolácie, lebo teplotné straty rastú zo štvrtou mocninou rozdielu teplôt, špeciálne teplonosné médium (napr. tekuté kovy ako sodík alebo ich soli) a to je všetko drahé a nebezpečné. Naviac kopu výmenníkov, každý s nejakou stratou, kým sa konečne roztočí normálna turbína a vyrobí nejaké kW. No a tu sme pri koreni veci. Ak chceme aspoň nejaký rozumný výkon napr. 1 MW, čo je tak pre jednu strediskovú dedinu a odhadneme účinnosť celého procesu Slnko-atmosféra-odraz-absorbcia- výmenníky-turbogenerátor na optimistických 50% tak pri plnom Slnku a 1 kW/m2 potrebujeme 1000 m2 zrkadiel. To nie je tak veľa, ak bude mať jedno 10 m2 (2,5x4 m) tak to bude len 100 ks. No ale ak chceme energiu akumulovať aj na noc, tak to už bude 200 a so zarátaním strát akumulácie tak 250-300 ks. No a pre rezervu v mimopoludňajších hodinách sa to vyšplhá aj na 400. No a to nebude lacné. Nejaká výroba cementu je určite možná, ale s výkonom 1 MW (1000 kW, toľko majú dva superšportiaky) sa toho cementu vyrobia možno tak tri fúriky :-) Celé mi to pripadá tak, že Gatesovi PR radcovia mu poradili, že sa musí angažovať a v gretománii a tak sa nechal zatiahnuť do tejto slepej uličky. Nie, že by sa nedal starý princíp softvérom vylepšiť, ale solárna konštanta nepustí za limit.
 
mínus indicator plus

tá kvalifikácia má niečo do seba   tá kvalifikácia má niečo do seba

vylúči takú zberbu, ako je napr. náš tím. Však čo by sme tam chceli ukázať? Pár potetovaných, pripečených supermanov vedených krížencom koňa a človeka? Okrem zopár hráčov ako Boženík, Kuco, Lobotka a dnes aj Gyombár tam ostatní hrajú ako za diéty. A tak nie je divu, že aj ten komorný štadión v TT zíval prázdnotou. Načo je nám akýsi národný pre 30k divákov, keď títo znudení legionári už nikoho nezaujímajú? Nech si ho kmotorko financuje sám, ak si myslí, že na tú jeho zbierku poriadne zaúdených slovanov niekto bude chodiť. Prvý polčas vyzeral ako tak, ale to len preto, že sa AZ do ničoho nepúšťal a naši ešte vládali. keby trochu viac chceli a hlavne vedeli, tak mohlo dať aspoň na 3:0. No a druhý polčas, tradične strata rýchlosti, iniciatívy a tŕpnutie o výsledok. Ten Hamšíkov gól na 2:0 čistá náhoda, ako prihrávka, tak aj tečovaná strela, ale o.k. aj šťastie patrí k hre. Inak Hamšík dnes prekročil svoj obvyklý tieň, dal dopredu až 6 nahrávok a z toho 3 boli špičkové. Dozadu a do strán dal obvyklých asi 25 a tým zbrzdil podobný počet útokov. Ak porovnám počet útokov, čo začínajú Lobotkovým neuveriteľným zrýchlením s počtom útokov, čo končia Hamšíkovým odohraním dozadu, tak asi nerozumiem o čo vo futbale ide.
 
mínus indicator plus

zožeň také lietadlo   zožeň také lietadlo

a určite sa nájde niekto kto to skúsi :-) Ja som len chcel povedať, že turbíny sú veľmi sofistikované zariadenia navrhované na určité podmienky. Samozrejme, že každý pohyb s nimi má vplyv na celú rotujúcu sústavu, hriadeľ sa ohýba, ale nie je to nič neznáme. Kritickým miestom je medzera medzi koncami rotujúcich lopatiek a statorovým prstencom. Z hľadiska efektívnosti by mala byť čo najmenšia, z hľadiska bezpečnosti radšej väčšia. Letecké motory na stíhačkách, kde sa predpokladalo veľké namáhanie mali túto medzeru cca 1 mm. Aj tak však dochádzalo k občasnému škrtnutiu lopatiek o prstenec. Začiatkom 90-tych rokov, keď sa narušili dodávky z Ruska, tak sa objavili na motoroch AI 25 TL v L-39 Albatros tzv. titánove požiare. Pôvodná ruská výmazová hmota na prstenci posledných stupňov kompresora bola nahradená nejakým domácim analógom. No a pri akrobacii, keď si lopatky škrtli, to spustilo požiar prstenca z titánu a motor sa za pár sekúnd rozpadol. Padli kvôli tomu asi 3 mašiny a pochovali sme 2 kolegov. Z opravárenskej praxe bolo známe, že škrtnutia na tom výmaze boli bežné, ale požiar nespôsobovali. Asi bola tá pôvodná hmota lepšia :-) Zaujímavé je tiež, že vo výskumáku sa pokúšali ten požiar vyvolať, jeden motor týrali, ohýbali hriadeľ bočným tlakom úmerným 20 g, zakrývali až polovicu vstupu vzduchu a motor stále bežal, aj keď vraj vydával hrozné zvuky. Nakoniec to vyriešili výmenou prstenca z titánoveho na antikorový v rámci generálok motorov. Parné turbíny pracujú pri nižších teplotách aj nižších otáčkach a akrobaciu bežne nerobia :-) Určite sa s nejakými otrasmi počíta a vzhľadom na to, že sú stacionárne, kde nezáleží na každom kilograme, tak je ich rezerva pevnosti (bezpečnostný násobok) určite väčší než u mobilných turbín. Pokiaľ si zo strojariny pamätám, tak všetky turbíny majú tzv. nadkritický hriadeľ, teda jeho pracovné otáčky sú vyššie než jeho rezonančná frekvencia. Pri rozbehu sa musia rýchlo prekonať a potom je už hriadeľ stabilný, aj keď je rôznymi poruchami vychýlený z osi. Potom už záleží len na veľkosti poruchy, ak sa pod turbogenerátorom rozstúpi zem a vznikne prasklina 1 m, tak to nemôže vydržať žiadny stroj. Ale parné turbogenerátory rozhodne nie sú nejaké krehučké vytunované hodinové strojčeky, čo sa rozpadnú pri prvom otrase.
 
mínus indicator plus

no dobre   no dobre

rýpol si si a je ti určite lepšie. Ale zamysli sa, či nie je trochu rozdiel medzi článkami na titulke a informáciami, ktoré musíš sám aktívne vyhľadávať. Ak budem dlho hľadať, tak zistím napr. že bača Ondrej z Hornej Onej má 80 oviec a jeho pes sa volá Bundy a iné je to, keď bude na titulke, že Ondrej a Bundy zachránili 80 oviec pred mrazom, lebo ich z hôľ zahnali do stajne v dedine.
 
mínus indicator plus

objektivita je úžasná   objektivita je úžasná

za minulý rok som čítal len o dvoch lietadlových lodiach, ruskom Adm. Kuznecovi ako drzo cez medzinárodné vody plával k Sýrii a ešte neekologicky dymil a teraz o čínskej, ktorej ani nevedia meno. O tých cca 14 amerických, a zopár francúzkych a britských, ktoré sú v prevádzke ani bodka.
 
mínus indicator plus

tak už to vidím   tak už to vidím

ako nejaká Aranya Lakatošová udržiava prehľad v 9 detských preukazoch, pravidelne ich obmieňa a pri návšteve lekára zoberie tie správne. To bude zase vresku a diskriminácie. Ale show must go on! Teda presnejšie, žrať a žrať zo štátneho korýtka, koľko sa dá. Taký preukaz, onaké číslo a ty voličské h***o len plať a plať. Ak nie priamo, tak skryto, že akože štát to zatiahne.
 
mínus indicator plus

hahaha   hahaha

tvoja viera je naozaj pevná, ale už aj trochu smiešna. O tej cene, ktorú má zaplatiť NASA súkromnej firme, škoda reči. Ak sa rozplývaš nad efektivitou súkromníkov a zároveň používaš tento argument, tak sa nad hĺbkou svojich argumentov zamysli. S tou radiačnou ochranou som len veľmi jednoducho použil tvoje, zrejme z malíčka vycicané hodnoty. Ak by sme brali tú tvoju hodnotu 1t/m2 tak pri hustote železa 7,8 kg/dm3 vychádza hrúbka na 12,8 cm. To nie je zlé a také panciere sa vyskytujú na tankoch a obrnených vozidlách. Ale to by loď vážila tých 800 ton. Ak budeme rešpektovať tých 200 ton, tak je to štvrtina, teda cca 3 cm. To ešte tiež nie je zlé, ale to by loď musela byť len veľká plechovka. To, že vnútorné vybavenie, prístroje, palivo atď. čiastočne tienia kozmické žiarenie je pravda, ale nie je materiál ako materiál. A tvoje predpoklady, že chrániť sa je potrebné len počas slnečných protuberancií je veľmi optimistický. Jasne, dá sa vymyslieť jednoduché riešenie, olovené slipy pre obe pohlavia, aby mali nádej na ako tak nezmutovanú novú generáciu, než sa zahrabú na Marse. :-) Dĺžka cesty na Mars, ale aj kamkoľvek v našej sústave závisí na viacerých faktoroch. Nie je to tak ako pri lokálnom vláčiku, že z A do B je 30 km a pri rýchlosti 60km/h to trvá 30 min. Planéty sú v neustálom pohybe a ich vzdialenosť sa neustále mení, raz idú oproti, raz utekajú. Dostupné kozmické pohony majú svoje limity a bez použitia tzv. gravitačných prakov (gumipušiek) je prakticky nemožné dosiahnuť 3. kozmickú rýchlosť. Jednoducho fyzika, opísaná Ciolkovského rovnicou, nepustí. Takže tie 3-5 mesiacov je len reklama, reálne je zhruba dvojnásobok. V kozme sa dá lietať rýchlo, ale na brzdenie potrebuješ impulz síce menší o už spálené palivo, ale tá pasívna hmotnosť tam stále je. Anglicky viem, dokonca si privyrábam prednáškami v angličtine a ten článok už z histórie poznám. Princíp udržiavania kondície je rovnaký ako na Zemi, tak aj v kozme - cvičenie. Len je tam dôležitý ten časový údaj, 30 min. na obehový systém (rotopéd) a 90 min. silové cvičenia na kosti a svaly. Dohromady 2 hod. Je to fajn, kiež by sme sa takto venovali kondičke všetci aj tu na Zemi. Ale deň má len 24 hod. a ak zoberiem úplné využitie týchto prístrojov, tak na jednom môže za 24 hod. cvičiť len 12 ľudí. Ak ich bude na palube 100 tak to znamená aspoň 9 prístrojov a veľmi presný rozpis. Takže podľa rozpisu ťa zobudia (podľa tvojho denného rytmu) o tretej ráno a budeš 2 hod. makať v posilňovni aby si bol fit na zahrabanie sa niekde na Marse, kde budeš popíjať recyklovaný moč, chrumkať zeleninku živenú z análneho odpadu a modliť sa aby hermetičnosť nenarušil nejaký meteorit. Ak veríš, nedaj si to vziať:-)
 

1 >

Najčítanejšie na SME