Utorok, 21. január, 2020 | Meniny má Vincent

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Má svet dostatok lítia? Závisia od neho telefóny aj elektromobily (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

tak nikto asi neplánuje stavať všetko len na vetre nie? prím má hrať solár a lokálne uskladňovanie vyrobenej energie (napríklad vo vyradených autobatériách, myslím že Renault už takto inštaluje úložiská). Nechápem ten naratív, že buď (ako Musk tvrdí) je vodík "hlúpy" a všetky karty treba staviť na baterky, alebo naopak sú baterky blud a jednoznačne všetky karty treba staviť na vodík. wtf? veď tieto dve veci by úplne jednoznačne mali ísť ruku v ruke, keďže každá má svoje výhody a nevýhody, a vzájomne sa celkom zaujímavo dopĺňajú.
3D-blasphemy
<< < 1 2 3 4

 

Ad Musk. V Nemecku istý fuhrer mal vízie a dopadlo to ako vieme úplne inak. Kolektívny rozum Toyoty naopak preferuje palivové články. Tiež posledné vládne aktivity v Číne naznačujú radikálnu podporu palivovým článkom a Čína je obrovský trh. Palivové články pritom štartujú z nízkeho základu. Vo svete jazdí rádovo tisíce áut na vodík v porovnaní s troma miliónmi na batérie. Takže percentuálny nárast môže byť v ďalších troch rokoch dramatický. Také vodíkové auto v princípe ani nemá byť prečo drahé. Na vozidlo v súčasnosti stačí 15 gramov platiny asi za 400 dolárov a perspektíva je znížiť ten obsah rádovo na gramy. Ostatné je len elektromotor a malá lítiová batéria. Ostáva už len vyrobiť cenovo konkurencieschopný vodík a na to treba lacnú elektrinu alebo doriešiť dekarbonizáciu výroby zo zemného plynu. Také niečo už aj existuje. Vedľajším produktom je uhlíkové vlákno.
 

 

aha, takže anit-fan :-)

kolektívnemu mozgu v Toyote fandím, ale naopak kolektívny mozog všetkých ostatných automobiliek sa rozhodol na teraz ísť cestou bateriek.

vodík má podľa mňa budúcnosť, akurát je tak 20 rokov pozadu za baterkami. Takže tie 3m vodíkových aut behať po cestách uvidíš okolo roku 2040.
V tom čase už bude elektrický vozový park tvoriť možno 200 - 300 milionov hybridov a čistých bateriek.

Sama Toyota plánuje predať do 2020 další milión hybridov, ale len 5000 vodíkových aut :-)

Inak k cene:
výrobná cena je jedna vec, a možno sa ozaj raz dostaneme do "rozumných čísel", keď sa spustí veľko-sériová výroba.
Ale nezabúdajme za cenu infraštruktúry.
Česi si nedávno nechali vypracovať štúdiu, čo by tak stálo postaviť 120 nabíjacích staníc + ostatné cingrlátka k tomu.
Vyšlo im nejakých 35 miliard CZK, čo je teda slušná pálka, keď uvážiš, že na rozdiel do baterkášov, môžu vodíky tankovať len na čerpačkách, a nikde inde.
 

 

Ony tie autá sú všetky stavané na modulárnych platformách a sú elektrické, jedno či je tam jedna veľká batéria alebo palivové články + menšia batéria. Dá sa to prispôsobiť. Momentálne naštartované trendy preferujú batérie. Budúce preferencie palív budú asi závisieť od celkového charakteru energetickej siete v regióne. Veľa vetra a soláru, hlavne v krajinách okolo Severného mora, USA, Kanade a Číne, bude znamenať dostatok lacnej energie (predpoklad je v stovkách GW inštalovaného výkonu) a možnosť výroby lacného vodíka. Na druhej strane z atómiek nikdy lacný prúd nedostaneš, navyše treba ich konzervovať a stojí to peniaze.
 

 

uvidíme.
budúce preferencie budú závisieť aj na iných veciach, napríklad ekonomickosť každodennej prevádzky.
a tam hrá rolu X faktorov: bude elektrina približne rovnako lacná ako teraz aj za 20 rokov? aká bude dostupnosť "ostrovných" elektrární? Aká bude cena tankovaného vodíka a aká bude cena benzínu?
To sú veci, čo sa nedajú ľahko predikovať, hlavne preto, že do značnej miery závisia na svojvôly zákonodarcov.
Keď sa zajtra rozhodnú zvýšiť/znížiť daň z PHM a o koľko... ako toto zahrnieš do kalkulácií?

možno ideálna kombinácia by bola hybrid baterka/hydro, ale to zatiaľ nikto na svete neuplatí.
snáď časom keď sa presadia obe technologie
 

 

S tym vodikom vznikaju specificke problemy, vratane reaktora, potreby cistit vzduch apod.
Cize stupa realna zlozitost procesu.
 
Hodnoť

Korektnosť ???

„Ak by sme mali byť korektní, k benzínovým autám by sme mali pripočítať aj ťažbu, prepravu, spracovanie a rozvoz ropy po čerpacích staniciach,” vysvetľuje Ševca.

Skúsme byť ešte korektnejší - Čo tak pripočítať k neekologickosti elektromobilov nezlikvidovateľný odpad z jadrových elektrární, prípadne zamorenie ovzdušia tepelnými elektrárňami? Každý hovorí o tom že elektromobily nemajú emisie, ale to ako sa vytvára elektrická energia všetci tzv. ekológovia mlčia. Keď bude získavaná len z obnoviteľných zdrojov - vietor slnko, voda - budú elektromobily ekologické. Zatiaľ sú len o trošku ekologickejšie ako naftové, resp. benzínové motory.
 
Hodnoť

 

Chcel by som pogratulovat spolocnosti Junghenrich, ze dokazu fungovat bez uhlika.
 

<< < 1 2 3 4

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME