Nedeľa, 26. január, 2020 | Meniny má Tamara

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Má svet dostatok lítia? Závisia od neho telefóny aj elektromobily (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

"ale rieši niekto..." Nie, nerieši, si jediný a prvý koho to zatiaľ na tomto svete napadlo :-) Ale vážne, pod každým jedným článkom o EV niekto zákonite musí vytiahnuť otázku "a ako budú nabíjať ľudia na v panelákoch? majú vyhodiť predlžovačku z okna?". Prečo by sme si mali predstavovať nabíjanie EV pri súčasných rozvodoch? Vieš si predstaviť 10 mega/s download cez dial up? Nie? No tak potom dobre, že sa všade ťahá optika, čo povieš? Neboj sa, najbližšie roky bude počet domácností ktoré "môžu" prejst na elektro X-násobne vyšší ako tých, ktoré skutočne aj chcú, alebo môžu prejsť na EV a aj to spravia. Inými slovami - aj keby sa budúci rok predalo 100.000 zástrčkových aut, tak to rozvodová sieť nijak nepocíti a na kapacite sa to nepodpíše. (hint: 100.000 EVčiek s priemerným nájazdom 15.000 km vyžerie približne toľko elektriny, ako 2 Mochovecké bloky vyprodukujú za 12 dní prevádzky). Máš pravdu, to prevážanie jahôd je problém, ale ako to chceš zastaviť? Colnými bariérami? Že veľké lode vypúšťajú humus, je pravda. Som si istý, že sa na tom pracuje, ale napájať "ekologicky" 120.000 tonové monštrum na ceste dlhej 10.000 km, je trošku iný kumšt, ako urobiť to isté s dvojtonovým autom na vzdialenosť 300 km.
3D-blasphemy
<< < 1 2 3 4 > >>

 

No ono to dopadne tak, že sa pojde vývojom viacerých druhov pohonu podľa výkonov dopravných prostriedkov. Tie lode si viem predstaviť s pohonom na vodík, Germáni už začínajú s vlakmi a tá infraštruktúra sa určite postaví. A budú aj dopravné prostriedky EV, CNG, LPG, H/LOH,...
 
Hodnoť

 

"Vedci už napríklad vyvíjajú novú generáciu lítiových batérií, ktoré môžu mať až 10-násobne vyššiu kapacitu."

PREBOHA ZIOVEHO TO OZAJ ??? .... Poslednej 1,5 dekady len citam o stale super-ultra-revolucne vacsej hustotnej kapacite baterii a NIKDE NIC. Detto sme citavali clanky o 32-vrstvovych holografickych optickych mediach (velkych 12 cm ako CD/DVD/BR) s kapacitou 1 TB a NIKDE NIC. Prisaham bohu ze kazdy rok som niekde na tieto dve temy cital 1-2 clanky.

A potom niekde za polovocou sa to cele nevtiervo, nenapadne zvrtne na reklamny PR clanok. BRAVO.
 

 

Opticke disky uz nikto nechce, zato SD Karty dnes maju kapacitu 1TB a daju sa bezne kupit. Takze splnene. A ano baterie, ktore slubuju obrovsku kapacitu sa casto nedostavia ale napriek tomu baterie sa neskutocne zlepsili za poslednych 20 rokov. Ved stotisice aut s dojazdom 500km jazdia aj po nasich cestach. Vdaka takym bateriam je okolo plno elektricky motoriek, skutrov, kolobeziek, bicyklov a pod. Staci pockat dalsich par rokov a baterie budu v kazdom aute.
 
Hodnoť

 

Typická spotreba elektromobilu je 12kWh/100km
Ak by som prešiel mesačne 1000 km tak ročne je to 12 000 km alebo 1 440kWh (1,44MWh)
čiže vo fotovoltike je to 1,44kW inštalovaných na streche čo zaberie asi 10m2 plochy strechy.
Aby som bol objektívna tak časť elektrickej energie sa "stratí" (premení na teplo) pri nabíjaní a vybíjaní baterky.
V SR je cca 800 000 rodinných domov čiže každý RD má strechu rádove 100 - 120m2 (10 x 10 (12) m podlahovej plochy) čiže je to v pohode.
A ako to funguje? Fotovoltika nabíja celý deň baterku čo je v garáži a tá potom pošle po pripojení tú elektriku do elektromobilu. Ak to prepočítame cez účinnosť sezóny faktor tak potom tých panelov na strechu budeme potrebovať 50m2 čo je asi polovica strechy typického RD.
(Klasické benzínové auto 5l benzínu na 100km je v energetickom vyjadrení 55kW/100kW čiže je 4,5 x horšie ako elektromobil)
Asi tak
 
Hodnoť

 

nie 55kW/100kW ale 55kW/100km
 

energeticky sa s tým dá

s určitými drobnosťami súhlasiť, ale čo ekonomicky? Potrebuješ k tomu nie lacné fotopanely, riadiacu jednotku a veľkú drahú domácu batériu (dala by sa urobiť lacnejšia, lebo nemusí byť ľahká a malá ako v aute, mohla by byť kľudne aj olovená, ale ani tá nie je až taká lacná). Potom samozrejme elektrické auto, cca 3x drahšie než benzínový ekvivalent, práve kvôli nadupanej a drahej batérii. Ak počítaš tých 1000 km/mes. tak pri reálnom zaručenom dojazde cca 250 km, dobrom plánovaní každej cesty a pevných nervoch, keď vyrážaš do zimnej (svetlá + kúrenie) rannej zápchy s 25% nabitia, to môže znamenať 4 plné nabíjacie cykly za mesiac. Proklamovaná životnosť je cca 1000 nabíjacích cyklov, reálna bude tak o tretinu nižšia. Nie, že by sa potom nenabili a nepracovali, ale vrátia oveľa menej než zožerú pri nabíjaní. Takže takto nahrubo a optimisticky spočítaná životnosť vychádza 1000 : 4 = 250 mesiacov, čo je skoro 21 rokov. Z praxe ale všetci užívatelia mobilov vedia niečo iné, baterky odchádzajú tak po cca 2-3 rokoch. Prečo? No lebo naozaj len málokto vybíja až kým sa mu neozve "low battery" a potom dá plný cyklus. Kto chce ostať bez mobilu len preto, že mu neplánovane volala svokra a vyplakávala sa 5 minút. To isté bude zrejme aj s autami, kto by chcel ostať stáť bez šťavy niekde v lese len preto, že neplánovane musel čakať 20 min. na odstránenie následkov nehody a aby nezmrzol, tak si aspoň trochu zakúri. Takže bežná prax bude udržiavať nabitie aspoň na 50 - 60% tzn. nabíjať oveľa častejšie a výdrž baterky sa výrazne skráti.
No a nezanedbateľná vec je cena elektriny. Teraz sa dôrazne píše o lacnej nočnej elektrine, ale tá sa jedným rozhodnutím môže výrazne zmeniť. Neviem, či si pamätáte na ten škandál s fotovoltikou v Španielsku, kde lacným nočným prúdom svietili v noci na fotopanely a predávali elektrinu za vysoké dotované ceny späť do sústavy. Sypalo to. A nie len tam, aj u nás mnohí zbohatli na dotovaných výkupných cenách fotoelektriny. A celkový výsledok, čo spôsobili tí "eko" zločinci z Bruselu? Zdraženie energií, lebo všetky tieto špásy a ozeby musí niekto zaplatiť.
Obávam sa, že celý ten boom elektroáut skončí dosť podobne. Úzka skupina, ktorá to spustila si ešte viac napchá nenásytné gágory a ostatní ešte viac schudobnejú. To je zákon zisku.
 

 

Prosim ta nevymyslaj si tu z brucha. LIOn netrpia pametovym efektom a tiez nieje pravda, ze by mali po 2-3rokoch problem sa kapacitou. Bol to problem prveho rocnika Leafu lebo nemal dobre baterky a nemal teplotny manazment baterii. Tesla ho ma a tu je statistika. Po cca 250tisicoch km maju stratu kapacity len 10%.
https://electrek.co/2018/04/14...

A ked chce niekto klamat na fotovoltaike tak to predsa nieje chyba fotovoltaiky ale dotacnej schemy a byrokracie. Energie sa da vyrobit kolko chceme. Ked je dopyt, postavi sa elektraren. Na slovensku je az 90% relativne cistej energie a jej cena je nizka. Ovela nizsia ako cena benzinu.

A ostatne vystrelky akoze nemozes kurit uz ani nebudem komentovat. Tie auta maju zo sebou niektore az 100kwh energie. Ved keby si kuril 2kw, co uz je mega kurenie tak ti to vydrzi s plnou batekou skoro 50hodin. Takze nejaka obava zo zastatia v lese je cista paranoja. 500km na ziadnu stranu ziadna civilizacia? Ci si iba ostal v zapche na Donovaloch? Kriste. To niesu auta na sibir ale na bezne behanie po meste a okoli do 500km. Superchargre alebo pomalsie nabijacky su na kazdom rohu.
 

je to zaujímavé

ako sa k tejto téme vyjadrujú ľudia, čo si pletú kW a kWh, účinnosti lietajú od 10 do 40%, inštalácia akumulátora s kapacitou cca 100 kWh je pre nich len pár kliknutí na klávesnici a fyzikálny svet gombička. Skoro každý má skúsenosti s akumulátorom v aute, kde sa udáva tzv. kapacita v Ampérhodinách. Bežná hodnota je od 40 do 60 Ah, v diesloch až 100 Ah, hmotnosť slušných 10-12 kg. Ale keď sa to prepočíta na kWh tak je to pri modelovej 50 Ah a napätí 12 Voltov len úbohých 0,6 kWh. Jasné, že štartovacia batéria nie je určená na dlhú trakciu, a aj preto s ňou vykonáte tak cca 10 neúspešných pokusov o naštartovanie motora a finito. Možno ešte motor pretočí, ale len tak wow, wow ale napätie pre zapaľovanie už nemá. Ide mi len o predstavu, že na skladovanie elektriny elektrochemickým spôsobom je potreba veľa, veľa kíl, priestoru a zložité chemikálie. A nič z toho nie je zadarmo. Prosím tých, čo tvrdia, že ak sa niečo začne vyrábať hromadne, tak to automaticky zlacnie, nech si ušetria čas. Hromadná výroba vyžaduje obrovské investície a tie sa môžu "rozpustiť" len v rozvojových krajinách, kde je lacná pracovná sila, napr. Slovensko. Ale tí, ktorí na tom pracujú si nikdy za celý život nezarobia na ten produkt, ktorý vyrábajú, ten je určený pre tých, čo to celé vymysleli. Taký slovenský "operátor výroby" na páse, kde sa vyrábajú BMW X-6, alebo Porsche Cayenne, by musel koľko rokov vydržať bez jedla, vody, bývania, detí, aby si mohol jeden-jediný produkt vlastnej práce kúpiť? Aj keď budem optimista a odhadnem jeho priemerný čistý plat na 800 €/mes. tak 50 000: 800 = 62,5 mesiacov = vyše 5 rokov. Takú hladovku by nevydržal ani Ghandí, takže za normálnych okolností na to nebude mať nikdy.
 

 

Preboha o com je tento prispevok? Jednak napr Tesla ma 100kwh baterku ktora vazi cca 600kg. Leneze zase ma 640kw el. motor ktory vazi asi 36kq a nie 400kg ako spalovaci o takom vykone. Navyse ked el. auto rozbehnete a vydate na to energiu, tak az 60% sa vrati spat do baterie pri brzdeni. Takze obrovska ucinnost a konecna vaha auta vacsia len o zanedbatelne mnozstvo.

Co je na tom, ze si zamestnanec za pasom nemoze dovolit X6? Ved tam pracovat nemusi. Nech vymysli nieco vlastne a zarobi viac. Alebo nech sa vymaka na veduceho, ci schopneho inziniera a zarobi nasobne viac. A stale si moze kupit starsiu X6tku a byt stale spokojny. To teraz nebudeme vyrabat nic co si nemoze dovolit robotnik v tovarni? Co su to za kecy?

Vylepsovanim technologie ako aj vylkostou vyroby klesa cena. Je to pravda od pociatku sveta. Nebojte ten robotnik si za par rokov kupi elektricky fabiu za rovnaku cenu ako dnes stoji spalovacia. Rovnovaha vesmiru bude zase nastolena.
 
Hodnoť

ktovie..

ako sa im dari s tymto - liquid metal battery :
https://www.ted.com/talks/dona...
 

odpoviem si sam..

pokracuje to tu : http://www.ambri.com/
 
Hodnoť

 

Celkovo pochvala za kvalitu inzertneho clanku.


Avsak uvod "Skúste vymenovať tri chemické prvky," je trochu kostrbaty. Ano vymenovane tri prvky su dolezite, bez kyslika sa umrie o par minut, bez vody (kyslik+vodik) o par dni, a bez vapnika o par tyzdnov.

Pridanie lithia je nelogicke, pretoze v uvode sa pytate na (presne, exaktne) 3 prvky.

Pridanie lithia sa teda da chapat ako nahrada niektoreho z nich (aby stale boli 3) - nastastie neviem o tom, ze by sa skor ako za par tyzdnov zomieralo na nemoznost pouzit telefon; alebo sa to da chapat tak, ze lithum je 4ty najdolezitejsi pre zivot ? (co si tiez dovolim oponovat).

Uvod "bez ktorých chemickych prvkov si neviete predstaviť život" by teda vyznel lepsie a logickejsie, kedze neobmedzujete cloveka na skupinu 3 a nevnucujete predstavu, ze Lithium je dolezitejsie ako je (avsak stale poukazujete na fakt, ze pre vela ludi je "zivotne dolezity").
 
Hodnoť

Zopar asi korekcii

Su tu take dost neobjektivne porovnania. Spravne tu niekto napisal, ze beznemu autu staci 10kWh/ 100km, neriesme prepych a plytvanie, ktore su skor otazkou casu. Da sa ist aj na menej. Hlavny problem je potreba vozit so sebou tonu, dve balastu kvoli nezvladnutej bezpecnosti a zlej kulture jazdy.
Toto nemozno porovnavat s energetickym obsahom benzinu, pretoze pri obvyklej ucinnosti dostaneme z toho tak tretinu, az patinu pri horsom style jazdy, aj menej.
Potreba vozit so sebou jalovu hmotu zmensuje dalej pomer az desatnasobne, kym pri nadrzi ratame 40kg, tak integrovat 300kg bateriu s 30-40kWh nie je vazny problem. Vela sa toho nezmeni, kedze ziadame kvoli bezpecnosti hmotnost. Cize v najhorsom pripade porovnania dosiahneme pri 10% celkovej ucinnosti spalovacieho procesu a 400kg Li bateriou v podstate rovnake auto, nie z pohladu akcneho radiusu, ktory bude zhruba strvrtinovy. Co znamena, ze na trasy do 100km denne je elektromobil zaujimavy uz aj s polovicnou bateriou.
Argument kurenie. Ide vyriesit tepelnoizolacnymi sklami okrem asi predneho,a tepelnym cerpadlom. Spalovaci motor vyuziva odpadove teplo, elektromobil si ziada tepelne cerpadlo a samostatnu klimu, opat nie je zvlastny problem.
Benzin, nafta spotrebuju uzasne vela kyslika,az tym trpime, o suvislostiach sa nehovori. Preto ani nepreferujem baterie typu kov- vzduch, ktore sice maju velky vykon, ale tiez zeru vzduch. Je to neeticke a neekologicke. Elektromobil by zrat vzduch nemal.
K otazke plynovych elektrarni. Plyn je vyhodnejsie spalovat v hybride, nez v slabo kontrolovanych podmikenkach spalovania v motore. Nezriedka je za takym autom smrad, a pri velkom CO az nevolno, hrozi otrava. Na emisnej vsetko neodhalia, resp.sa falsuju. Taky motor ma 20% miesto 40 v elektrarni. Spalovaci motor hybridu moze byt lepsie ladeny na rezim, odpada poziadavka momentu v celom pasme. Rekuperacia pri elektropohone je vyhodnejsia, znizujeine poziadavky., posuva obvyklu mieru spotreby.
Zasoby ropy su tak na 100rokov, plynu cosi viac, pod 200. Nerobme si velke sance na synteticke paliva pri pozadovanych objemoch. Podrzia nas momentalne nad vodou jadrova a solarna energia.
Nejake rozvody su skor len rezia. Samozrejme solarny clanok zaplati sam seba dnes za asi 4 roky, pytajme sa, ci sa nove auta realne zaplatia...takmer vzdy su dotovane. Veterne farmy su neiste, lebo vytvaraju zaveterne zony, cize kotliny s prevysenim asi 200m. Pri dnesnej rozhadanej klime skor klinec do rakvy.
Urcite su aj dalsie moznosti v bateriach, hoci uschova tymto sposobom nie je koncentrovana. Avsak nezhorsuje bilanciu CO2, co niektori nechapu, ze v dlhovlnnej casti ir sa tym brani vyziareniu tepla za jasnej noci. Vsetky strechy by mali byt casom solarne. To je cesta a zazrak tohoto storocia.
 

 

Tie tepelne cerpadla uz v el. autach su a preto to kurenie uz vobec nieje ziadny problem. Je to uplne v pohode a na dojazde sa to prejavi minimalne.

Vdaka rekuperacii sa zistilo meranim, ze nazalezi vyrazne na hmotnosti auta. Rekuperacia to vyhladi. Energiu ktoru dam do pohybu tej hmoty sa vrati spat.

A lithium air baterie sice dychaju vzduch ale ked sa nabijaju tak ho zase vydychnu. Benzin to nerobi pretoze sa fianlny produkt vypusti do atmosfery. Ale bateriu si nechavame. To co ide dnu, musi ist potom aj von. Takze nieje to neeticke. Je to prakticke. Pretoze to ma neutralny efekt ale v kysliku je vela ulozenej energie ktoru nemusim brat zo sebou. Usetrime hmotnost a zvysime ucinnost. Zase ked nabijame mozme to atmosfere vratit pretoze sme na zdroji.
 

 

Sice vydychnu, ale nemusi to byt bez obtiazi, clanok tympadom nie je hermeticky, hrozi tvorba hydroxidov, uhlicitanov z CO2 apod. Podobne ako je problem v zasaditom elektrolyte palivoveho clanku vodik-vzduch, resp.jeho nosic. Alebo unik organickeho elektrolytu, ktory napr dnes zvykne obsahovat fluor. Cize otazka cistoty vstupu a vystupu. Na druhej strane mame molekulove sita.
To, co robi bateriu tazkou nie je prevazne ani litium, ani vzduch, ale nutne sprievodne materialy.
Uvidime. Sam si prave skladam baterky na elektricku... Je to zaujimave mat asi 15kWh v menej ako 150kg. Samozrejme s rastucou hmotnostou a spomalenim klesa ucinnost rekuperacie. Za uspech sa povazuje, ked je celkovo nad 50%, vratane ucinnosti nabijania.
 

 

No ten kontakt zo vzduchom je práve ten dôvod, prečo tie baterky stále nemáme. Dochádza tam ku korózii a nežiadúcim reakciám, ktoré znižujú počet cyklov. Práve to sa snažia zlepšiť aby mohla do masovej výroby. Ale nemyslím si, že bude vydychovať niečo skodlivé. Aspoň nie vo významnom množstve.

A účinnosť rekuperácie niako nekoreluje s hmotnosťou auta. Elektromotor sa mení na dynamo a premieňa hybnosť späť na prúd. V Teslách Model S je účinnosť až 60% a to vážia 1,6t. Avšak k rekuperácii dochádza plynulým brzdením motorom, ked sa pustí plynový pedál. Nefunguje pri brzdení pedálom.

Máš postavenú vlastnú 15kwh baterku? Z čoho a ako? Či hovoríme o tej lion air?
 

 

Mam dve. Jednu z 18650 a druhu z hrubsich priziem. Ale skusal som len tak pre orientaciu aj vlastne clanky, nie iba opakovat po druhych. Ale nie na baze Li. Minimalne som preto po niektorych strankach v obraze. Ak by sa tomu niekto venoval, da sa o tom porozpravat blizsie. V oblasti sa pohybujem viac ako desat rokov. Viem riesit po svojom aj menice a pohony/trakciu.
 
Hodnoť

 

jadrová nie, ak by sme kryli energetickú spotrebu ľudstva pomocou atomiek tak máme paliva tak na 10 rokov, a to nehovorím o nákladoch na takýto zdroj
Jadrová fúzia je síce pekná vec ale za môjho života v komerčnej prevádzke takáto elektráreň určite nebude ako optimista to odhadujem tak o 50-60 rokov
Dá sa ťažiť ešte hydrát metánu niekde uprostred oceánu ale nik ešte nedal do pľacu cenu tejto muziky, pri poslednej väčšej eko havárie v Mexickom zálive sme sa dozvedeli že naše súčasné technologické možnosti ťažby sú niekde na úrovni 1500m pod hladinou mora a ako ťažiť z hĺbky 4000 - 5000 metrov bez explózie finančných nákladov no neviem....
 
Hodnoť

Bludy

Vysvetlí mi niekto ako sa dá nabiť auto z obnoviteľných zdrojov energie, napríklad z veternej energie, keď takéto zdroje majú v princípe náhodný charakter? Podľa mňa na nabíjanie elektrických áut treba silové zdroje, teda atómové alebo uhoľné elektrárne. Prvé sú extrémne drahé a ich výstavba trvá neúmerne dlho a druhé sú vzhľadom na nevyhnutnú dekarbonizáciu v budúcnosti nereálne. Takže baterkové autá (s)potrebujú okrem drahých batérií aj drahý prúd. Na druhej strane sú aktuálne trendy vývoja obnoviteľných zdrojov energie. Už teraz sa na výstavbu obnoviteľných zdrojov vynakladá 2/3 všetkých peňazí určených na budovanie energetických zdrojov. Atómové elektrárne mierne povedané stagnujú. Tento trend je pritom veľmi výrazný. V horizonte 30 rokov sa črtá, že okamžitá produkcia energie z obnoviteľných zdrojov, najmä z vetra a soláru, bude o 20% vyššia ako okamžitá spotreba všetkej energie. Takže čo s tou prebytočnou energiou? Najviac rozvíjaným a perspektívnym smerom je elektrolýza s produkciou vodíka, ktorý sa bude prepravovať existujúcou potrubnou sieťou (Severné more). Tento vodík sa dá skladovať podobne ako zemný plyn v podzemných zásobníkoch, dá sa so zemným plynom zmiešavať a spaľovať v bežných kotloch a môžu naň jazdiť autá používajúce palivové články. Spotreba osobného auta na vodík je asi 1 kg kvapalného vodíka na 100 km, kým batériové auto potrebuje 1 kg batérií, aby prešlo 1 km. Samozrejme batériové auto môže jazdiť aj na elektrinu vyrobenú pomocou palivových článkov zo skladovaného vodíka, ale prečo to robiť okľukou? Pokiaľ ide o fotovoltaiku, v slnečnom páse Zeme sa už dnes dá vyrobiť elektrina za 1 až 2 centy za kWh. Je reálny predpoklad, že cena energie z obnoviteľných zdrojov klesne ešte o 50% v priebehu ďalších 20 rokov. Neviem komu chcú SE predávať svoju drahú energiu z Mochoviec o 30 rokov. Vodík sa vyrába z elektriny (okrem iného).
 

 

tak nikto asi neplánuje stavať všetko len na vetre nie?
prím má hrať solár a lokálne uskladňovanie vyrobenej energie (napríklad vo vyradených autobatériách, myslím že Renault už takto inštaluje úložiská).

Nechápem ten naratív, že buď (ako Musk tvrdí) je vodík "hlúpy" a všetky karty treba staviť na baterky, alebo naopak sú baterky blud a jednoznačne všetky karty treba staviť na vodík.
wtf?
veď tieto dve veci by úplne jednoznačne mali ísť ruku v ruke, keďže každá má svoje výhody a nevýhody, a vzájomne sa celkom zaujímavo dopĺňajú.
 

<< < 1 2 3 4 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME