Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Má svet dostatok lítia? Závisia od neho telefóny aj elektromobily (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 4 > >>

Hodnoť

dobrý analytický článok, ale

Chcel by som upozorniť na jednu dosť dôležitú nezrovnalosť. V texte uvádzate, že "batéria najnovšej Tesly Model S obsahuje okolo 63 kíl lítia", uvádzaný zdroj je https://electrek.co/2016/11/01... , ktorý má v texte zmienku "It is estimated that there’s about 63 kg of lithium in a 70 kWh Tesla Model S battery pack, which weighs over 1,000 lbs (~453 kg)", lenže v grafike naspodku tvrdí niečo trochu iné: "Goldman Sachs estimates that a Tesla Model S with a 70kWh battery uses 63 kg of lithium carbonate equivalent (LCE)"

Obchdovateľná komodita LCE je Li2CO3 a podľa http://rocktechlithium.com/lit... predstavuje 18.8% Li (podiel Li v Li2CO3). Takže tá veta sa dá preložiť aj tak, že jedna 70 kWh batéria obsahuje necelých 12 kg Li. Nie 63 kg.

Ale je tu ešte jedna nezrovnalosť, teraz o čosi menšia. Podľa článku v Bloomberg New (2017) https://www.bloomberg.com/grap... je zloženie katódy Li NCAO článku, ktorý je použitý v Tesla Model S také, že obsahuje 11% hmotn. Li, zvyšok je Co, Ni, Al . Táto analýza v jednom zo svojich obrázkov uvádza, že celkový spotreba Li pre 1200-librovú (cca batériu 540 kg) je asi 7 kg. Tento údaj je hodnoverný, pretože celkový počet monočlánkov typu 18-650 v batériovom balíku je 7104. Hmotnosť monočlánku 18-650 je asi 44 g https://www.instructables.com/... , z toho katóda môže tvoriť asi 20% hmotnosti (zvyšok je anóda, elektrolyt a kovový obal), teda asi 9 g a 11% z toho je približne 1 g. Li je obsiahnuté v katóde aj v elektrolyte a v jednom takomto monočlánku je ho asi 1 g.

Takže záver: Uvádzaných 63 kg pre jednu Teslu Model S voči tomuto údaju je 9-násobne viac. A to nie je maličkosť. Chytia sa toho neprajníci a začnú osočovať. Preverte to, prípadne požiadajte o radu firmu, ktorá sponzorovala článok.
 

Svet potrebuje diskutérov, ako vy

Ľudí, ktorí slušne vysvetlia, uvedú zdroje a my máme vďaka tomu presnejší a lepší článok. Ďakujeme dobrý človek na internete! :-)
 

To tomu "Dobremu cloveku na internete"

neponuknete predplatne zdarma?! ... ze Vam vylepsil clanok? ... a ako motivaciu pre dalsich diskuterov? Aspon na rok? No, ved nebudte suchari! ;)
 
Hodnoť

Samozrejme, že tých 63kg je nezmysel.

Vydelte si zásoby lítia vo svete tými 63 kg a nebude to stačiť ani pre autá v nemecku.
Čo sa týka práce detí v Číne, tak to je jeden z dôvodov ich techno-ekonomického náskoku pred západom. Naše deti sú lenivé neschopné manuálnej práce, tak ich nahradíme príšelcami, vietnamcami a číňanmi.
 
Hodnoť

Ekologia-elektromobily

Mysliet si, ze problem ekologie planéty vyriesia elektromobily je take naivne ako mysliet si, ze ked dam alkoholikovi pit namiesto 40% alkoholu 20%.
Problem nie je v nicom inom ako v spotrebe.
Akekolvek ekonomicke spolocenstvo, mesto, stat, firma pracuje na prognoze(kazdorocne) rastu.
Percento, dve aj pat.
V sucasnosti je to ako sediet na konary a pilit tento konar a este po nom skakat.
Ale kto si da zavazok "žrať" menej...
Bateriam drzim palce a prajem velku nestracajucu kapacitu.
 

 

Vesmír má energie habadej, ale skromnosť nezaškodí nikdy.
 
Hodnoť

je to všetko pekné

len odkiaľ vziať toľko elektriny? Obnoviteľné zdroje sú slabé a nespoľahlivé. Tuná spomínané fotovoltické panely v noci nepracujú, vietor je u nás slabý a málokto má na konci záhrady vodopád :-)
A na presuny Terrawattov nie sú siete stavané, vyžiadalo by si to veľké investície.
Výrobcovia samotných áut alebo vozíkov ako Tesla alebo ten Junghenrich sa zaujímajú len po zásuvku, ostatné taktne zamlčujú.
 

 

Konenčné riešenie: jadrová fúzia. Dovtedy geotermálna energia, fotovoltaika + konvenčné jadro.
 

 

Obycajne auto stoji v garazi cez noc aj 16 hodin. Takze uplne staci obycajna zasuvka na nabitie takeho auta. Hlavne ak sa plna nadrz nenabija nutne kazdy den. Niekedy staci par desat km.
Ked uz bude treba nabit rychlejsie tak si benzinky, obchodne centra a podobne vybuduju rychlejsie pripojky ako biznis. Aj benzinove pumpy sa museli v 90tych rokoch hromadne budovat. Tak sa dobuduju aj siete ked bude dopyt.
 
Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

 

Z vody ako myslíš? Bez fosílnych zdrojov jedine tak elektrolýzou a potom je zasa otázka, odkiaľ berieš tú elektrinu?
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

funkčný Tokamak

bol už koncom 50-tych rokov, len mal jednu chybu, spotreboval viac energie než vyrobil a to sa dodnes nedarí odstrániť. Jadrová fúzia funguje, dôkazom sú tzv. vodíkové bomby, ale bohužiaľ len na kratučký čas výbuchu, kde klasická štiepna bomba je vlastne zapaľovačom fúznej reakcie.
Ale aj keby zajtra uviedli do prevádzky Mochovce 5 a 6 s fúznym reaktorom, tak stále nemáme sieť schopnú nabíjať významnejšie množstvo E-mobilov a tepelný odpad bude stále veľký. Áno podarí sa redukovať množstvo vypúšťaného CO2, ale vypúšťanie vodnej pary potrebnej na chladenie tých obrovských producentov elektriny sa zvýši. A veľa sa o tom nepíše, ale hlavným skleníkovým plynom je vodná para. Nie je síce taká účinná ako napr. CO2, metán a iné, ale je jej rádovo viac (všetky tzv. vzácne plyny tvoria 1%, z toho CO2 len zlomok, vodná para až 4%, závisí od teploty) takže hlavne ona spôsobuje ohrev atmosféry. Je aj užitočná, bez tzv. skleníkových plynov by sa radiačná rovnováha Zeme ustálila na priemerných -18°C, teda okrem úzkeho rovníkového pásu by väčšina vody (aj slanej) zmrzla. Vďaka vodnej pare je však priemerná teplota + 15°C a kolobeh vody umožňuje život na väčšine povrchu.
Takže skutočným riešením je minimalizácia spotreby energie na všetko, na vykurovanie, dopravu a cestovanie za prácou. Chápem, že banány sa vezú cez pol sveta, lebo tuná jednoducho nerastú, ale prečo sa vozí víno z Chile, frézie z južnej Afriky a textil z juhovýchodnej Ázie, keď to všetko sa dá dopestovať a vyrobiť aj v Európe. Ja viem, zisk, zisk, zisk. Ale tí nenažranci si asi myslia, že si kúpia novú planétu až táto kľakne.
 

 

Je síce pravda, že vodná para sa podieľa najviac na skleníkovom efekte, ale ide o prirodzený zdroj - ľudská aktivita nemá takmer žiadny globálny vplyv na zvyšovanie vodnej pary v atmosfére, preto by som to nepreháňal, ani keď jej budeme vypúšťať ešte viac.
Naopak, CO2 je typický antropogénny skleníkový plyn, ktorý preukázateľne spôsobuje zvyšovanie teploty na Zemi kvôli ľudskej činnosti.
Inak lepším dôkazom, že jadrová fúzia funguje stabilne, je Slnko a ostatné hviezdy.
 

 

Jadrová fúzia funguje, ale kým sa my dostaneme k fúznym elektrarňam vo väčšom rozsahu / ak vôbec / už môže byť pre nás neskoro,výrazné klimatické zmeny môžu naštartovať vojny a chaos, a ešte aj po r 2050 budú celosvetovo hlavným primarnym zdrojom energie fosílne zdroje
https://nejedly.blog.idnes.cz/...
 
Hodnoť

 

Netreba zabúdať na schizofrenikov, týto lítiožrúti ohrozujú trh z baterkami! ...Zelná ideš!
 
Hodnoť

 

Vzdelanie obyčajných ľudí ich núti brať elektrické autá ako ekologické, nik nehovorí z čoho sa bude vyrábať ekologická el. energia. Kde sa dočítate, že na výrobu veterných elektrární je potrebné zatiaľ viac energie ako dokážu vyrobiť za celú svoju životnosť a rozdiel sa dotuje ako aj u fotopanelov s neekologických zdrojov, Vie si niekto predstaviť nabíjanie el. áut na našich sídliskách pri súčasných rozvodoch el. energie. Týmto mojim príspevkom nenegujem potrebu znižovať ekologickú záťaž z áut, ale rieši niekdo na svete velke lode na mori atď, prevážanie jahôd medzi svetadielov atď...
 

 

"ale rieši niekto..."
Nie, nerieši, si jediný a prvý koho to zatiaľ na tomto svete napadlo :-)

Ale vážne, pod každým jedným článkom o EV niekto zákonite musí vytiahnuť otázku "a ako budú nabíjať ľudia na v panelákoch? majú vyhodiť predlžovačku z okna?".

Prečo by sme si mali predstavovať nabíjanie EV pri súčasných rozvodoch?
Vieš si predstaviť 10 mega/s download cez dial up? Nie? No tak potom dobre, že sa všade ťahá optika, čo povieš?

Neboj sa, najbližšie roky bude počet domácností ktoré "môžu" prejst na elektro X-násobne vyšší ako tých, ktoré skutočne aj chcú, alebo môžu prejsť na EV a aj to spravia.
Inými slovami - aj keby sa budúci rok predalo 100.000 zástrčkových aut, tak to rozvodová sieť nijak nepocíti a na kapacite sa to nepodpíše.
(hint: 100.000 EVčiek s priemerným nájazdom 15.000 km vyžerie približne toľko elektriny, ako 2 Mochovecké bloky vyprodukujú za 12 dní prevádzky).

Máš pravdu, to prevážanie jahôd je problém, ale ako to chceš zastaviť? Colnými bariérami?

Že veľké lode vypúšťajú humus, je pravda. Som si istý, že sa na tom pracuje, ale napájať "ekologicky" 120.000 tonové monštrum na ceste dlhej 10.000 km, je trošku iný kumšt, ako urobiť to isté s dvojtonovým autom na vzdialenosť 300 km.
 

 

Presne ako som napísal v prvých deviatich slovách a tým končím debatu na túto tému
 

 

Pani ukludnite sa. Riesia sa aj lode. Ale momentalna kapacita baterii a ich cena je vhodnejsia pre male aplikacie ako auta a lode pridu hned potom. Dokonca sa neskor pridaju aj lietadla. Ale na to treba ovela ucinnejsie baterie. Pozrite sa sem.

https://electrek.co/2018/02/03...
 

<< < 1 2 3 4 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME