Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Má svet dostatok lítia? Závisia od neho telefóny aj elektromobily (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

Klud a nohy v teple

Baterie nepozaduju nutne litium. Uz dnes su vo vyvoji s podobnymi vlastnostami na ine prvky,
Do uvahy prichadzaju okrem litia aj Na,K,Mg,Ca,Al, pripadne Ti. Tychto prvkov je zaroven dostatok.
Litium je iba najjednoduchsi startovaci balicek.
 

tiež by som sa nevzrušoval...

...celkové svetové zásoby lítia sú niekde na úrovni 42 mil. ton. Navyše, boli nedávno objavené obrovské zásoby lítia v Krušných horách v ČR, odhadom v objeme 1.2 mil. ton, čo z bratov Čechov robí lítiovú veľmoc minimálne v EÚ:
https://ct24.ceskatelevize.cz/...
Ak to dokážu vyťažiť a spracovať bez závažnej devastácie životného prostredia, tak im môžeme len tíško závidieť...
 

Este je nutne dodat

ze to Litium sa nestrati, kedze je to prvok. Baterie sa jednoducho recykluju a Litium sa pouzije zase v dalsej baterii. Cize sa moze tocit dookola. K tomu samozrejme ako pisete Litium je len jeden z dielov mozaiky. V Cine uz buduju velkokapacitne baterie pre vyrovnavanie sieti na inom principe ako Li.
 

xxtt

Tak ej to reklamny clanok a nie odborny a tak to treba aj brat :). A Litium nie je fakt problem, omnoho vacsi roblem je kobalt.
 
Hodnoť

K+

za to, ze je pri inzertnom clanku povolena diskusia, je to rozhodne krok vpred.

Zase to litium nie je az take terno, rozbiju si zivotne prostredie (a v Cine navyse makaju v baniach aj male deti), ale treba ist dopredu, casom sa vymysli hadam nieco lepsie.
 

tak p. svec bude chvalit

Elektro auticka z pozicie jeho jobu, to je snad samozrejme. Je to akoze ekologicke pre nas kedze ako pises, tazi sa to uplne inde (rovnako ako coltan atd...). Tym ze 20 % aut (priklad) v mestach nahradime elektromobily bude len o tom ze ludom zivot nezlepsime, kedze ten bordel co ide z benzinov / dieselov nie je jediny problem, tym je hlavne zla infrastruktura a mnozstvo aut, ktore ju vyuzivaju, kolony, atd... Cielom.ma byt znizovanie poctu aut na denne dochadzanje a nie vymena urciteho percenta za elektro... Zial presadzovat biznis je jednoduchsie ako vobec zacat riesit danu situaciu...
 

 

p. Švec robí svoj biznis, ktorý pomáha zlepšovať ovzdušie. Dopravu rieši štát.
 

zial, robi sa len biznis

o tom ze dopravu riesi stat sa nik nehada. tym ze nahradime 20 perc aut nezlepsime zivotne prostredie, kedze tie auta sa musia niekde vyrobit, rovnako ako tie sucasne. my mozeme "pokojne" spavat ze sme odlahcili od benzinakov a zlyc zlcy diselov, ale kvalitu zivota zlepsi len menej aut, nic ine kedze tieto auta sice produkuju menej bordelu, ale jednoducho virenie prachu v mestach (ci uz ten co je na ceste, z brzd atd) neeliminujeme... cize budeme mat vsetko naoko zdravsie, kedze ludia budu chciet samozrejme jazdit viac lebo elektroauta budu "cistejsie"...

je to nieco podobne ako ked ludia dnes zacinaju tahat elektronicke cigarety, naoko je to "zdravsie", ale to je uz lepsie si kupovat obycajny tabak a sulat si...

nemam nic proti elektroautam, myslienak sa mi paci, kazdopadne bez dotacii...

otazka znie ako bude vyriesena recyklacia alebo spracovanie odpadu z baterii. ale nie len z tych terajsich ale aj z tych ktore sa budu vyuzivat v buducnosti...
amen.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

 

Ano pol miliardy cinskych deti studeje v eu a usa😁 cina nie je len Peking, zapad Ciny zije stale v stredoveku
 
Hodnoť

Jeden z nakvalitnejsich clankov za dlhu

Dobu a aj to je inzercia :) nevadi lepsie ako citat reklamy na pentu. Kde dnes mohli byt el. Auta keby sa pred 100 rokmi nezrušil ich dalsi vyvoj. Meska to cele 70 rokov a kym spalovacie motory su na hrane svojho vykonu tu sa este len zacina.
 

 

A to mas odkial ze spalovacie motory su na hrane svojho vykonu?? A na zaklade coho predpokladas ze sa to tu len zacina? Statom dotovana zelena masaz sposobuje, ze ludia nevidia pokroky a zlepsenia ucinnosti aj spalovacich motorov, ktore su minimalne porovnatelne so zvysenim kapacit a vykonnosti bateriek. Za poslednu dobu VVT, vysoke kompresne pomery. menej viskozne oleje, do buducna vyzera velmi slubne HCCI atd..
 

 

Spaľovacie motory majú teoretický limit účinnosti pod 50 % daný termodynamickými zákonmi, praktický limit je ešte nižší. Nedá sa prekonať, spaľovacie motory sú už slepá ulička ďalej a treba sa sústrediť na elektro.
 

 

Prečo sa treba sústrediť na elektro? Elektromotor má už teraz okolo vyše 95% účinnosť, kam ju chceš posúvať? Aj kapacita batérií je obmedzená chemickofyzikálnymi zákonmi ako šírka a plocha platničiek a mriežok. Kapacita batérií naráža už teraz na limity - preto častejšie počuvame o horiacich lítiových baterkách. Treba si proste uvedomiť že chemickou reakciou (spaľovaním) sa uvoľni viac energie z jednotky hmoty, než len trapným uložením náboja vo forme elektrónov.

Prečo sa nesústrediť na overené, čistejšie a rozšírenejšie zdroje ako je zemný plyn a LPG? A do vzdialenejšej budúcnosti rátať s vodíkom a/alebo biopalivami.
 

 

Pri elektre som myslel posúvať sa ďalej v zvyšovaní kapacity mobilných elektrických zdrojov - či už vo forme chemickej energie alebo palivových článkoch.
Nesúhlasím, že pri batériách už teraz narážame na limity. Lítium-vzduch sa blíži už k energetickej hustote benzínu a nafty, čo je násobný pokrok voči lítium-ión.

Zemný plyn a LPG určite nie sú čisté, keďže ich spaľovaním sa uvoľňuje CO2. V čom sú čistejšie od elektriny vyrobenej z fotovoltaiky alebo jadra a uloženej v batériách?
Okrem toho pri využívaní zemného plynu alebo iných uhľovodíkov sme (EÚ) závislí na nestabilných rozvojových krajinách tretieho sveta (Rusko, moslimské krajiny), ktoré sú veľmi nespoľahlivé a politicky problémové.

Vodík môže byť fajn, ale s tým sa predsa počíta viac do elektromobilu ako palivový článok a nie do spaľovacieho trakčného motora. Okrem toho má jeden problém, a to, že ho nevieme zatiaľ bez fosílnych palív úsporne vyrobiť.

Batérie majú navyše jednu veľkú výhodu - a to je ľahká rekuperácie energie.
 

 

Litium ion ma hustotu ca 0.1kWh/kg, benzin a nafta asi 11.5kWh/kg - takze asi 115x viac. Silno ochybujem ze Li-vzduch je 11500% hustejsi a zaroven - extremna hustota energie v baterii znamená vysoké riziko požiaru.

LPG a zem.plyn sú čistejšie než benzín/nafta v zmysle sadzí a bordelu čo znečisťuje mestá, čo je aktuálny a problém. Na rakovinu pľúc skrz znečistenie umierajú státisíce, na klimatickú zmenu zatiaľ nikto, čím nehovorím že to riešiť netreba. Pri svetovom energetickom mixe (nemci, japonci sa zľakli atómiek a zapli uhoľné), Číne je to zrejme zatiaľ tiež jedno - by bolo zďaleka najúčinnejšie masovo prejsť na už dávno zvládnutý zemný plyn, príp LPG. Konieckoncov aj v Bratislave sa vyrába elektrina turbínami zo zemného plynu. Nie je jednoduchšie ho spaľovať priamo, než z neho vyrábať elektrinu a strácať ju pri distribúcii a nabíjaní, následne ju zase znova meniť na kinetickú?? 218 MW by pri priemernom vykone vozidla dajme tomu 21.8kW dokazalo naraz hybat s 10000 vozidlami co je slusne percento aut ktore su prave v pohybe na slovensku.

Naťahať káble ku každej nabíjačke a zabezpečiť distribúciu a výrobu je oveľa tažší oriešok než sa zdá. Na SK máme asi 60 nabíjacích stojanov, kde musia autá stáť hodiny. Ak chceš nabiť pol milióna áut denne, tak potrebuješ pol milióna stojanov. Nabíjanie v minutách potrebuje káble hrubé jak prst. A ak sa ten zelený vynález rozšíri, to rozvody nedajú ani ak sa zdesaťnásobia! Soĺár nefunguje v noci keď ľudia nabíjajú atd, takže tu máme síce čisté, ale neobnoviteľné jadro, ktorého sú zásoby asi na niekoľko stoviek až tisíc rokov, podobne ako plynu.

Doniesť si rovno do auta chemikáliu/plyn je oveľa praktickejšie než tam pchať káble. Alebo poltonovú baterku. A rekuperáciu vyriešiť zotrvačníkom alebo kondenzátorom.
 

 

Dosiahnuteľná energetická hustota lítium-vzduch je 12 kWh/kg, čo je rovnaká hustota ako benzínu a nafty. Pričom ešte je tu jedno veľké ale: reálne vyťažiteľná užitočná energia benzínu/nafty zo spaľovacieho motora a súvisiaceho mechanického ústrojenstva je možno 2 kWh/kg. Nie je o čom.

Riziko požiaru nezávisí od energetickej hustoty batérie, ale od jej chemického zloženia, rovnako ako pri uhľovodíkoch (diesel má vyššiu energetickú hustotu, ale výrazne nižšiu pravdepodobnosť požiaru pri nehode ako benzín).

LPG a zemný plyn sú síce čistejšie ako benzín a nafta, ale nie sú čisté. Prečo používať menej čisté ako špinavé, keď môžeme používať ešte čistejšie?

Paroplynové elektrárne nie sú alternatíva k priamemu spaľovaniu v automobiloch. Paroplynové elektrárne sa využívajú ako špičkové vyrovnávacie elektrárne, pretože narozdiel od silových elektrární (jadrové, vodné) je ich možné na požiadanie zapnúť a vypnúť v rádovo v minútach, keď je to potrebné (v špičke).

Ani pre zemný plyn a LPG, nieto ešte vodík, nemáme dostatok čerpacích staníc. Rovnako treba urobiť upgrade, ako pre rozvodnú sústavu.

Konvenčná jadrová energie je iba medzičlánok k výrobe elektriny jadrovou fúziou - to je konečné riešenie pre neobmedzenú výrobu elektrickej energie v čistej forme. Tých pár stovák rokov postačí.

O plyne nikto nevie, aké sú zásoby a dovolím si pochybovať, že je ich je na tisíc rokov.

A znova - je škoda spaľovať uhľovodíky, keď z nich do kolies dostaneme len zlomok energie a spaľovacie motory potrebujú zložité mechanické ústrojenstvá (hint - prečo dieslové lokomotívy vyrábajú spaľovaním nafty elektrinu do trakčných elektromotorov a nepoužívajú spaľovacie trakčné motory ako v autách?), ktoré ďalej maria energiu na odpadové teplo.
 

Ale no ...

Tankovat na pumpu chodia vsetky spalovacie auta, lebo doma si nenatankujes. Ale... Dojazd elektroauta je 300 km. Ale priemerne jazdia auta dnne je len 30 -60 km do a z prace, co je 10-20% kapacity. Autom prides domov napr o 7 hod vecer a hodis ho v garazi na pomale nabijane aj 220V/6A tak ho mas rano o 7 hod teda po 12 hodinach nabijannia plne. A takyto domaci nabijaci rezim by malo 99% elektroaut. Rychlonaijacie stanice kde sa cela kapacita nabija na plno za 0.5-1 hodinu by teda vyuzivalo len 1% elektroaut na dlhych trasach nad 300 km.
Pomale elektronabijacie skrinky sa daju urobit z kazdeho stlpu el. osvetlenia na parkovisku a kazdeho boxu podzemnej garaze, teda desattisice nabijacivćh miest.
 

pokial auta

jazdia 30-50-60km do prace (a dovolim si povedat ze v ba je to kolko x aj do 20, poniektori aj 6km) tak je lepsie zlepsit verejnu dopravu, tym padom aj menej aut na cestach (a je jedno ci su to elektroauta, kedze zhorsenie zivotneho prostredia je aj v mnozstve aut, aj ked by to boli len elektroauta, kedze ked ich je proste vela, ten pracha bordel na cestach je vsetok vo vzduchu...) kazdopadne to mnozstvo elektroaut treba vyrobit, doviezt, prevadzkovat, opravovat (to ze to nebude mat rubo a dpf je sice pekne, ale bude to mat ine komponenty ktore nebudu stat tolko co na zigulaka, obrazne, tie stare komponenty a baterie bude tiez treba likvidovat, recyklovat atd...) ako pisem nemam proti elektroautamnic, ale bez dotacii, absolutne mi nevadia ulavy na daniach pre ludi vyuzivajucich elektroauta (pri firmy uplne idealne)
 
Hodnoť

LCB (Lithium Ceramic Batteries)


1 2 3 4 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME