Áno, vážne. keď porovnáme, č o je a čo nie pod Pianom, tak v SME nie sú niektorí kompetetntní plne kompetetntní sedieť na danej stoličke. Ale už pomerne dlho píšeme, že úroveň SME klesá a klesá a nielen smerom k bulváru a napriek strate takej novinárskej osobnosti ako bol Karol Ježík, si niekedy hovorím, že chvalabohu, že sa toho nedožil. Nespochybňujem pilotné umenie pilotov a že urobili všetko v danej situácii, aby stabilizovali lietadlo. A tým umožnili výskok svojich pasažierov - parašutistov. Piloti, žiaľ, túto možnosť nemajú a vedeli, čo ich čaká. Hrozné, nepredstaviteľné. Klobúk dole, chlapci letci. Na strane druhej lietadlá majú svoju hmotnosť a z nej vyplývajúcu veľkú hybnosť. Vzájomná rýchlosť pri kontakte nie je veľká (nemýliť si s doprednou rýchlosťou lietadiel), ale vďaka hybnosti je to poriadna šupa a to (teraz neberiem do úvahy stratu časti lietadla - kormidiel a pod) lietadlá rozhodí a chvíľu to trvá kým sa vplyvom pohybu vo vzduchu a vztlaku z krídiel pohyb stabilizuje. Úplne iné, ale v zásade týkajúce sa stabillity ako takej podobné, to je, ak pri kontakte lietadiel sa poškodia alebo úplne odlomia riadiace plochy, výškové alebo smerové kormidlá alebo oboje súčasne. Tu sa dá vplyvom vyššie napísaného po chvíli vplyv hybnosti po zrážke eliminovať, ale nedá sa eliminovať nestabilný let spôsobený chýbajúcimi kormidlami. Takže dobrí a skúsení piloti, pokiaľ majú dostatok výšky, niečo urobiť dokážu, ale zázraky, žiaľ, nie. Je to skutočne mimoriadna tragédia, mimoriadna a na Slovensku to nemá paralelu. Nikdy nedošlo kz rážke takto veľkých lietadiel vo vzduchu s tak tragickými následkami. Ak ma pamäť neklame, niekedy v polovici 90tych rokov sa v Košiciach zrazili pri nácviku dva Albatrosy akrobatickej skulpiny, ale nikto našťastie o život neprišiel. Jedno lietadlo pristálo poškodené a z druhého sa piloti katapultovali. Určite sa to dá vygúgliť.
...cest ich pamiatke... musi to byt desiva situacia...vies ze to mas pravdepodobne spocitane, uz len zo vsetkych sil ako tak stabilizovat stroj nech mozu chalani vyskocit...a potom uz nic... :( nic, len par kretenov na diskusiach sme, co vypisuju jak piloti lietaju ozrati
v tej chvíli myslia na "chalanov aby vyskočili", myslia a robia čo majú nacvičené a robia to reflexívne. Nemyslia ani na iných ani na seba. Ide im len o to stabilizovať lietadlo a nejako pristáť. Nič iné tam nieje. Inak čo týždeň to nejaké úmrtie pri leteckej prevádzke, treba niečo robiť, asi je tuna dosť bordelu ako všade inde.
Niekde sa stala chyba, niečo sa podcenilo. V prípade zranenia technika z Košíc zúčastnení zabudli, že idú robiť nebezpečné úkony - lebo byť v blízkosti vrtule nikdy nie je bezpečné - dokonca predtým pili. V prípade dnešnej zrážky zrejme išlo o nebezpečnú formáciu. Možno v takej leteli už päťdesiatkrát, tentoraz to jeden z nich nezvládol. Bezpečnosť v letectve je stonásobne poistená technikou aj predpismi, ale riziko nikdy nezmizne. Piloti by nemali robiť veci, ktoré ho zvyšujú.
a večná česť pilotom, ktorí dokázali ešte dostať padajúci stroj do polohy, v ktorej mohli chlapci vyskákať..... zachránili veľa životov. Hrdinovia in memoriam.
nuz