Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

V deviatackom teste zo slovenčiny bola chybná otázka (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 > >>

Hodnoť

 

Čo to je zač ten NÚCEM ? Takmer v každom teste urobia chybu alebo nejednoznačnosť !
 

 

Trebalo by im dat dalsiu sancu na zlepsenie karmenadle.
http://konkol.blog.sme.sk/c/37...
 

 

NÚCEM je v poriadku, to si akurat rodicia, studenti a ucitelia kazdy rok vynutia, ze nieco bolo nejednoznacne alebo chybne, aby menej sikovne deti nemali o bod menej. Najradsej by testy zrusili uplne a maturitu davali za ucast.
 

 

V slovenčine nie je všetko jednoznačné ako v matematike, je tam väčší priestor na subjektívne hodnotenie textu. Preto sa aj otázky zo slovenčiny/porozumenia textu robia ťažšie a môže dôjsť k chybám. Na to sú však recenzenti, posudzovatelia testov pred ich vydaním, ktorí v tomto ročníku testovania SJL neurobili svoju prácu dobre.
 

 

Najlepsie na tom je, ze sam NUCEM robi pre ucitelov skolenia, ako spravne robit testy, aby sa im taketo veci nestavali. A sam da do testu taketo "chytakove" polozky.
.
Okrem toho je zasadna chyba celeho monitoru zo SJ v tom, ze vobec nie je statisticky reprezentativny voci tomu, co tvori jadro uciva zo SJ na ZS. V tom teste uplne chybali otazky na zvladnutie pravopisu, pricom prave ten tvori rozsahom najviac latky. Takze teoreticky je uplne jedno, ci ziak dava v skole pozor. V Monitore ho aj tak oboduju podla niecoho, co sa ani v skole dokopy neucili.
 

 

Zvládnutie pravopisu už dávno nie je jadrom učiva SJL, minimálne na druhom stupni. V posledných 10 - 15 rokoch sa kladie dôraz na ústnu komunikáciu, slohové útvary, slovnú zásobu a jej štylistické využitie a, samozrejme, na porozumenie textu. Takto sú stavané aj učebnice. Mnohí učitelia si po ich zavedení zrazu povedali: čo a hlavne ako budeme teraz učiť? Poučiek a gramatických pravidiel je menej, zjednodušilo sa učivo o slovných druhoch a vetných členoch (celá skladba), žiada sa viac tvoriť ústne, čo má jednoznačne prednosť, a tiež písomne - rozšírili sa slohové útvary. Slovenčinári potvrdia.
 

 

Nemas pravdu. Zhodou okolnosti jednej slovencinarke uz niekolko rokov pomaham zvladnut napor byrokracie, takze velmi dobre viem co sa uci v SJL na druhom stupni. A gramatiky, pravopisu, ortografie, morfologie, akokolvek si to nazves, je tam dost. Tu si to mozes pozriet tiez: http://www.statpedu.sk/sk/Stat...
.
Bol som preto naozaj sokovany, ked som videl otazky na Monitor - testovali sa tam uplne ine veci, nez ake sa riadne beru na hodinach. Fakt by ma zaujimalo naco je vlastne toto testovanie dobre.
 

 

Neviem, nezábudka, ale text, ktorý príkladáš, presne potvrdzuje, čo som napísal. Stačia prvé odseky. Žeby problém čítania s porozumením? Inak, ja som slovenčinár s 23-ročnou praxou a vždy učím v 3 alebo 4 triedach.
 

 

Ja ti neberiem tvoju prax, ale vidim veci odlisne. Mam ti spocitat kolkokrat ten text zmienuje gramatiku v roznych podobach?
.
Nebude to tak trochu aj v tom, ze ty v ramci moznosti vyucujes skor pracu s textom namiesto gramatiky? Ja nepopieram, ze aj to treba, ale prax "mojej" slovencinarky v ramci osnov danej skoly je hlavne o gramatike.
 

 

Mam ti spocitat kolkokrat ten text zmienuje gramatiku v roznych podobach?
V podstate ani raz, zabudka. A tento program je pre učiteľov záväzný. Školský vzdelávací program obsahuje záväzné osnovy,ktoré sa premietli aj do učebníc. Nepoznám prax "tvojej" slovenčinárky, ale možno nepochopíla, čo a ako má učiť, alebo to bolo dosť dávno.
 

 

Použi CTRL+F. Jej osnovy boli schválené a skontrolované všetkými príslušnými miestami. Možno si ty nepochopil, čo máš učiť, ak tam nevieš nájsť gramatiku a nevieš ani vyhľadávať v digitálnom dokumente.
 

 

Opäť som to prešiel, ak myslíš dokument pod tvojím odkazom, tentokrát podrobne, a opäť som tam o gramatike nič nenašiel. Ani zmienka. Už je tu len jedna možnosť, že za gramatiku obaja považujeme niečo iné. Nemusíš mať obavy, presne viem, čo a ako mám učiť, aj gramatiku a pravopis, ktorej význam a podiel na učive v posledných dvadsiatich rokoch rapídne poklesol.
 

 

Evidentne zijeme v inych semantickych vesmiroch. Podla mna je ten dokument plny odkazov na gramatiku v roznych podobach, kazdopadne veci, ktore neboli predmetom Monitoru. Nemam cas ani chut dokazovat ti to nejakou kvantitativnou analyzou textu, lebo mam dojem, ze by to bol strateny cas. Ktokolvek kto si precita tuto diskusiu si moze kliknut na ten link a spravit svoj nazor.
.
Pekny vecer.
 

 

Dôležité je to slovo "podľa mňa." Pojem gramatika v rôznych podobách neexistuje. Zaráža ma váš pocit neomylnosti v oblasti, v ktorej sa vyložene nevyznáte. Dajte si to posúdiť ktorémukoľvek slovenčinárovi, ale to zrejme neurobíte, lebo by mi dal za pravdu. A zaráža ma aj skrytá agresivita vo vašich príspevkoch, lebo si niekto dovolil s vami nesúhlasiť. Poviem to teda tak, ako to cítim: trepete nezmysly. Keby sme sa rozprávali o atómovej fyzike alebo o mikrobiológii, tam by ste ma možno presvedčili, lebo sú to oblasti, v ktorých sa nevyznám. No natrafili ste na človeka, pre ktorého je táto problematika každodenným chlebíkom a ktorý navyše každoročne posudzuje celoštátne testy. (Asi preto, lebo sa v tom nevyznám.) Vy sa však, podľa toho, čo píšete, vyznáte asi vo všetkom. A keď sa vás niekto snaží presvedčiť o pravde, nie o pocitoch alebo domnienkach, odmietate ju počuť.
 

 

Kludne si tykajme, ako doteraz.
.
Nepopieram, nie som slovencinar ani profesionalny lingvista, aj ked sa zivim pracou s jazykom a pisanym textom.
.
Nechcem sa vytahovat, ale hovorim niekolkymi cudzmi jazkmi. To, co sa v tom dokumente oznacuje roznymi pojmami, by vo vacsine cudzich reci oznacili jednoducho suhrnne "gramatika". Jednoducho formalny stranka jazyka, ktora nam umoznuje spravne komunikovat a pochopit obsahy. Bez ohladu na to, ako to nazveme, to je nosnou castou uciva, ktora "moja" slovencinarka uci na druhom stupni.
.
Naopak, co sa tam cielene nevyucuje (nehovorim, ci je to spravne alebo nie), je vyrokova logika a rozvoj verbalnej inteligencie. A to prave bolo podla mna nosnou temou Monitoru.
.
Ked uz si zacal s tym vyjadrovanim pocitov, ja mam zase z tvojich prispevkov pocit agresivity a postoja "ja som tu doma, co mi bude kto hovorit".
 

suma sumárum

Keďže som ti chcel pôvodne odpovedať na iné, pozrel som si pár tvojich píspevkov a nachádzam spoločné znaky. Najprv som sa začudoval tomuto, čo si podobne uviedol minimálne 3x:

"Síce z tvoji opakovaných príspevkov viem, že si proruský troll, ale aj tak ti odpoviem. Lebo najlepšou zbraňou proti trollingovej propagande je jednoduchá pravda"

Nepochybne vzdelaný človek ako ty by sa nemusel dopúšťať podobných kiksov. Tak poďme na tu pravdu. Prečo paušalizuješ a nálepkuješ miesto toho, aby si išiel sám k veci ???
Predstav si, že s týmto výrokom súhlasím. Je ale žiaľ namierený aj proti tebe, ak to náhodou nevidíš. Ovládaš síce veľa jazykov, ale podľahol si svojmu egu, ktoré už ovláda teba, pretože nepoužívaš jednotný meter. Mám vcelku proruské názory a dalo mi veľa práce snažiť sa pochopiť, na ktorej strane je viac pravdy. Nemôžeš všetko len tak zmazať handrou.

Keďže tu navodzuješ pocit "agresivity", tak dovoľ, aby som ti pripomenul výkladový slovník, aby si používal pojem "agresivita" v správnej súvislosti. "Ja som tu doma" totiž funguje tiež, a ide o pocit patriotizmu, národovectva, ktoré pokiaľ nie je choré a egom nezvládnuté, tak je užitočné a tiež predstavuje základ mnohých štátov ako aj USA, hoci tí by mali tiž čušať. Američania čo sú tam "doma" vešajú všade viacej vlajok, než my. Prečo potom Slovákov znevýhodňuješ a strkáš pod papuču. Jedna z možností je, aby sa spoludiskutujúci chovali submisívne a ty dominantne. Aj diplomatické vyjadrenie môže obsahovať známky slovne potláčanej agresivity. O zaprášenom zrkadle svedčí aj prívlastok "proruský troll" Trolling je národnostne nezávislý a preto ide o podsunutie.

Neviem tiež, prečo dávaš do jednej vety Zem a Vek s proputinovskou propagandov. Nedá sa vylúčiť, že v tomto Zem a Vek robia medvediu službu.
Ohľadom "alkoholu" na všetko je miera, nejde paušalizovať. Bezzubých zákonov máme dosť. Normálny rodič naopak decko pripraví tým, že mu nechá líznuť z relatívne v malej miere neškodnej drogy nachádzajúcej sa aj v jemne nakvasenom ovocí v prírode, kde neriskuje závislosť, ale vysvetlí aj súvislosti a upozorní na tú mieru.

Povedzme máš ale dobré názory ohľadom poľnohospodárstva(nie je to posmešok). Tiež dokážeš kultúrne diskutovať. Čo sa týka pohľadov na byrokraciu nájdeme niečo spoločné. Buďme vdační za právo, ktoré máme, lebo nikto perpetum zo dňa na deň nevymyslí, ale tiež dávajme pozor, aby sme sa nezbavovali zdravého rozumu iba preto, aby sme ho mohli zapísať do tabuliek raz prevždy, a nemuseli sa už "nikdy" namáhať a niesť zodpovednosť. Stále generujeme aj zákony, ktoré viac škodia, než pomáhajú, pomaly na zoznam.
Problém asi bude, že na to, aby si získal aj ty uznanie iného, tak ten iný potrebuje mať podobné názory.
Viď "Vlastizradcovo". To sa nerobí. Poznám ľudí z SDKU, ktorí narobili viacej škody, než Biľak (o ktorom vôbec nie je také isté, ako sám škodil, a ktorý predstavuje pre mnohých skôr alibi). Poznám mená, na ktoré je súčasné právo a hlavne jeho interpreti krátke. Vidím ľudí z parlamentu, ktorých komunikačná kultúra je rádovo horšia od tvojej...
Tak sa upokoj a nepaušalizuj. Ak ti niečo vadí, tak presne/adresne pomenuj. Ďžungľa je dnes už všade, nielen na východe.
 

 

Už ma to naštvalo, preto taký ostrý tón. Problém bol v tom, že si sa do slovníka slovenského jazyka alebo SCS nepozrel, čo je gramatika. Gramatika - tvaroslovie, s ktorým súvisí aj pravopis, skladba vety - zhruba toto. Ale pojem ako taký sa už v podstate nepoužíva.

Presne: http://slovnik.juls.savba.sk/?...

Viac k tomu nemám čo dodať, stojím si za všetkým, čo som doteraz napísal. Ešte dodám, že s odklonom od často bezduchého vyučovania gramatických pravidiel súhlasím, malo by sa učiť to, čo má funkciu, čo zlepšuje náš jazykový prejav. A trend je taký. Súhlasím s testovaním porozumenia textu, ale neúspech žiakov na tomto poli by sa nemal hádzať na slovenčinárov, resp. učiteľov ako takých. Súčasná generácia číta oveľa menej ako my, a prejavuje sa to aj na pochopení písaného a hovoreného slova. V tomto smere, ako aj v iných oblastiach, majú minimálne rovnakú zodpovednosť aj rodičia dnešných detí. Keby si počul, ako čítajú, v podstate slabikujú dnešní piataci, šiestaci, zaplakal by si. Pri takom tempe čítania zabudnú, čo čítali na začiatku textu alebo dokonca vety. V tom je problém. My potom v škole máme len obmedzené možnosti, ako to zvrátiť. Teda na verbálnej inteligencii pracujeme, ale výsledky nezávisia len od nás. Rečové a kognitívne schopnosti sa najviac vyvíjajú do 6 rokov, keď deti ešte nechodia do školy. Od narodenia by mali z úst rodičov počúvať rozprávky. (Keď som osobne nemal čas alebo sa mi nechcelo, pustil som svojim deťom rozhlasovú rozprávku, čo je primeraná a niekedy ešte lepšia náhrada.) A mali by počúvať kultivovanú reč a diskusiu svojich rodičov, tam, kde sú na to predpoklady. Moja 14-ročná dcéra napríklad vyrástla na detských televíznych reláciách, divadelných predstaveniach a na knihách, a vidieť to. Pri prechádzkach sme sa s ňou rozprávali v podstate o čomkoľvek, ja, alebo ešte častejšie manželka. Dávali sme jej rôzne ďalšie podnety, aby si postupne osvojila svet v celej jeho šírke. Teraz nemá problém v podstate s ničím, slovenské a anglické knihy hltá jednu za druhou, zo školy nosí samé jednotky, vyhráva olympiády... Každé dieťa sa vo vhodnom prostredí a s vhodným prístupom okolia k nemu dostane na dobrú úroveň vedomostí, schopností, niečo obmedzí genetika, ale nie je dôvod, aby úroveň vedomostí a schopností v medzinárodnom porovnaní klesala, ako sa to deje teraz. Dovolím si povedať, že väčšina dnešných detí je v podstate zanedbaných.
 

 

Budem reagovat len na tento prispevok, aj ked ocenujem, ze si si pozrel aj moje starsie prispevky a myslim si, ze by s tebou bola zaujimava debata aj na ine temy.
.
Ja suhlasim, ze gramatickych pravidiel ma byt vo vyuke len nevyhnutne minimum, vela z latky, ktora sa dnes vyucuje na ZS, by kludne mohla ist na SS, resp. pokojne aj na VS. Bolo by sa dobre na to pozriet komplexne a dat dokopy nieco ako je "Basic English" pre slovencinu. Bol by to zakladny set jednoduchych gramatickych pravidiel bez zbytocnej teorie, ktory by deti na ZS absolvovali. Ale netvorilo by to gro uciva. Tym by malo byt to, co pises ty - aktivna praca s textom, rozvoj verbalneho uvazovania.
.
V plnej miere suhlasim, ze co sa zanedba doma, to vie skola len velmi slabo kompenzovat. Na druhej strane, vyskytnu sa vynimocne deti, ktore velmi skoro prerastu svoju rodinu, hladaju dalsie podnety a tam vie dobry ucitel velmi pomoct, postrcit dopredu a inspirovat. Presne ako pises o vychove tvojej dcery, tak by to podla mna malo vyzerat - vela detom citat a rozpravat sa s nimi, aby videli aj svojho rodica s knihou v ruke, detske predstavenia a relacie zalozene na komunikacii. Bohuzial, tato doba ide tym smutnym smerom akym ide.
.
Ale ked sa este raz vratim k Monitoru, pride mi nefer, ze su tam skoly porovnavane na zaklade vysledkov ich ziakov v niecom, co vlastne ani ucitelia nemaju velmi sancu ovplyvnit. Celkovy skolsky priemer v Monitore je podla mna dost nahodny cinitel, dany roznymi absurdnymi faktormi. Napr. ked mas v blizkosti dostupne osemrocne gymnazium, tak je vacsia pravdepodobnost, ze vsetky sikovne deti ti tam prejdu, takze na ZS budu v Monitore len menej nadane deti, co ti automaticky zhorsi priemer.
.
Pokial ide o medzinarodne testovania, moj postoj je skor skepticky. Dobre to zhrunul minule Fareed Zakaria, ze krajiny, ktore su uspesne v takychto standardizovanych testoch, spravidla nie su tie, ktore vychovavaju tvorivych a obciansky uvedomelych obcanov. Clanok je tu: https://dennikn.sk/113513/huma... Este lepse v anglictine je to rozpisane tu: http://www.nybooks.com/article...
 

 

Aha, sory, az teraz som si vsimol, ze ten prispevok vyssie si nepisal ty, ale iny nick.
 

 

Ale tvoje príspevky som si prečítal aj ja a v zásade s nimi súhlasím. K príspevku:
1. Súhlasím so všetkým, aj s tým o tej úlohe učiteľa pri podpore výnimočných detí. 2. Porovnávanie škôl podľa výsledkov na Monitore je nešťastné, už len z dôvodu, že nezahŕňa všetky predmety. A sú aj ďalšie dôvody, ktoré uvádzaš.
3. S tými osemročkami si trafil klinec po hlave, je to aj problém našej školy, už niekoľko rokov nám odchádza komplet jedna trieda žiakov, a nie sú to len jednotkári, ale aj dvojkári. Ostane pár jednotkárov a dvojkárov, a potom tí horší od dvojkárov. A potom si ľudia urobia falošný obraz o škole podľa výsledkov deviatackých monitorov. Dvojkári a žiaci, ktorých treba extra pripravovať - doučovať, aby sa na osemročku dostali, nemajú čo na gymnáziách robiť. Osemročky boli vždy chápané ako školy pre deti, ktorým netreba opakovane vysvetľovať jednoduché veci. Dnes si gymnáziá tieto triedy gymnáziá zakladajú, lebo je to pre ne finančný príjem, a pre rodičov otázka prestíže. Regulácia osemročiek sa odkladá opäť o dva roky (ministerstvo). Moja dcéra je na osemročke, ale nikdy som si nemyslel, že ju tam dám. No z jej triedy a ročníka odchádzali všetci šikovní alebo viac-menej šikovní, takže voľľba bola jasná, i keď nedobrovoľná. Pritom ona na osemročku jednoznačne patrí. Na obidvoch školách sa v prijímacom konaní umiestnila na začiatku rebríčka.
4. Dobré výsledky v medzinárodne uznávanom hodnotení PISA ešte neznamenajú, že deti nie sú tvorivé a uvedomelé. Celkovo testovať žiakov je veľmi ťažké.
 

1 2 3 4 5 > >>

Najčítanejšie na SME