Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

České Gripeny už budú môcť pôsobiť aj na Sliači (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

 

Konecne sa tomu niekto seriozne venuje. Dufam na transparentnost pri statnej zakazke... (stoji za povsimnutie, ze Gripen je jeden z hlavných sponzorov tohorocneho SIAD).
Nech si hovori kto chce co chce, ale Gripen je efektivne najlacnejsie riesenie problemu ochrany vzdusneho priestoru letectvom.
Len dufam, ze nebudeme taky "lacny" a prenajmeme minimalne 10-12 strojov s dalsou výzbrojou. Mat len 6 ks a s výzbrojou len AIM9 a kanon, je najlacnejsia varianta, ale nedovoluje sa zucastnovat na Air Policing v iných projektoch NATO.
 

 

Čo je zlé na MIG-29? kým nevypukla kríza na ukrajine, táto krajina predávala niekoľko desiatok takýchto zakonzervovaných a inak letuschopných strojov, ktoré by zabránili tomu, aby sme museli rozoberať naše letuschopné stíhačky na náhradné diely a bolo to za zlomok ceny, ktorú by nás stáli nové stroje alebo ich prenájom.
Jedinou nevýhodou bolo, že by sa tam nedala ukradnúť z verejných zdrojov provízia a tak radšej všetci špekulovali nad nákupom predražených a nových.
 

Zlé je to

že je ruský stroj a my sme v NATO. Tieto dve veci nejdú k sebe. Čím skôr sa odstrihneme vo vojenskej oblasti od Ruska tým lepšie. 25 rokov od zmeny režimu, ale dočkali sme sa.
 

 

Blbost. Poliaci tiez maju 29-ky, a vobec sa ich nechcu zbavit. Naopak, kedysi nakupili este aj tie nemecke. Velmi radi teraz trenuju suboje F16 vs MiG29. Presne pre toto sa hodia ruske lietadla v letecve clenskeho statu NATO. Podobne aj nasu brigadu pvo s s300 pozyvaju na cvicenia NATO prave preto, aby si nacvicili postup proti takemu systemu, silne a slabe stranky, atd.
 

 

MiG29 je výkonný stroj a vynikajúci na krátku vzdialenosť, kde aj vyhráva, no na väčšie vzdialenosti je to už horšie a práve tak sa dnes bojuje. Ďalej proti nemu hrá výzbroj a výbava, ktorá je založená prakticky výlučne na Ruskej technike. Jednak napríklad v súčasnej situácii môže nastať problém s náhradnými dielmi, ako aj s ďalším vybavením vrátane dodávok munície, ale ani v bežných podmienkach Rusi neponúknu len tak to najlepšie. Naproti tomu tu máme NATO, s pestrou škálou moderných zbraní všetkých druhov, od viacerých výrobcoch a krajín. Problém je, že na naše MiGy ich použiť nemôžeme.

Potom sú tu problémy s tým, že i keď naše MiGy podstúpili nejaké základné modernizácie a konverzie v prospech kompatibility s NATO vybavením, stále to je len čiastočná náplasť a program nebol nikdy dotiahnutý do konca. Úplná premena na NATO štandardy a celková modernizácia stroja by potom vyšla tak draho, že v porovnaní možnosť kúpy, resp. prenájmu iného stroja nie je až tak nákladná. Ak si dobre pamätám, tak v ČR vyšla cena Gripenu na kus do 40€ a rovnako zaplatila India za jeden kus moderného MiG29. Modernizácia starého MiGu, ktorá by ho čiastočne priblížila k úrovni novšej verzie, vychádzala na nejakých 12mil €, no to stále nerieši problém so životnosťou a aj tento štandard sa iba doťahuje na úroveň Gripenov, preto sa aj to zvažovalo, že by sa kúpili nové MiG29, ak si dobre pamätám, pričom v súčasnej situácii nie je ani isté, či by boli Rusi ochotní takúto modernizáciu či vôbec predaj nových moderných poskytnúť.

Ďalej sú tu aj prevádzkové náklady, v ktorých by mali mať Gripeny navrch. Tieto náklady vychádzajú ako najnižšie zo všetkých západných modelov, ktoré by mohli prísť do úvahy. Sú aj špičkové verzie, ktoré sú drahšie, s najmodernejšími radarmi a ďalšími vylepšeniami, ale tie Švédsko ešte len zaraďuje do služby. U nás je reč o starších modeloch, ideálne o rovnakých, aké sa používajú v ČR a Maďarsku, i keď som počul aj o tom, že by sme zobrali najstaršie modely a v budúcnosti ich možno vymenili za novšie, ale to hádam robiť nebudú, to by bolo ako z kaluže do blata. Ďalej v cene Gripenu je rozsiahla podpora Švédska, vrátane rôznych offsetových programov, výcviku, zabezpečenia, dodatočného vybavenia.

V hre mali byť pôvodne aj nejaké staré modely F16 a myslím, že aj nejaký Mirage, ale Gripen vyhráva na všetkých frontoch. Cena v pomere za zaobstaranie, prevádzku, výkon, kompatibilitu - v súčasnosti asi ani nemá rivala. Kvalita a výkon moderných strojov a cena ako za druhoradý. Gripen zaostáva predovšetkým v schopnosti útočiť na pozemné ciele, kde je napríklad oproti F16 limitovaný, no stále je na tom lepšie, než naše súčasné MiG29. Poľsko by tiež kúpilo Gripeny, po F16 siahlo hlavne z politických dôvodov a cenový rozdiel sa dorovnal offsetovým programom.

K nákupu Nemeckých MiGov Poľskom - predajná cena bola 1€/ks ak ma pamäť neklame. Išlo skôr o symbolický obchod, Nemci sa vo veľkom zbavovali techniky, a to nie len tej "socialistickej". Poliaci odkúpili aj staršie Leopardy, ale tam už bola cena o dosť vyššia. Potom ešte vymenili niekoľko vrtuľníkov za České MiGy.

Presná ceny za kus, nech sa jedná o hocijaké lietadlo, závisia od príliš veľa vecí, aby sa dali spoľahlivo určiť, jednak od toho, ako starý kus to je, keďže sa väčšinou predávajú zo skladov a nie z výrobnej linky, potom čo všetko je v balíku započítané a aká je výsledná cena na niekoľko rokov prevádzky.Vzhľadom k dostupným informáciám si myslím, že Gripen je najlepšia voľba, čo sa potvrdilo aj v ČR a potvrdzuje to aj náš prístup, kde sa s konkurenčnými modelmi prakticky ani neráta
 

 

Ak sa modernizácia robí spôsobom, aby sa na nej čo najviac nabalil jednotlivci, potom s tebou súhlasím, áno - je to pre nás nevýhodné. Ale to platí pre každú oblasť, nielen nadzvukové letectvo ozbrojených síl. Je tu ale aj ďalšia (v slovenských podmienkach sci-fi varianta), dá sa to spraviť síce bez provízií, ale pre štát oveľa výhodnejšie.
 

 

Nakupovat vojensku techniku od statu, ktory nas a nasich spojencov povazuje za nepriatelov je nielen nekonecna hlupost ale vazne to zavana vlatizradou... Toto vsak lokalny oligarchovia, FSB, Fico a jeho druzina, ktoru zaujima len baksis a mocenske posilnenie "valovov" neriesia... :-(
 

 

Korupciu by som do toho neplietol. Ak má obstarávateľ sklon ku korupcii, bude žiadať úplatky alebo sa snažiť nabaliť na hociktorom projekte, bez ohľadu na to, či sa bude jednať o Ruský, Švédsky, Čínsky, Japonský, Britský alebo Ekvádorský kontrakt. Modernizácia je skutočne najhoršia z variant. Jediná rozumná cesta je kúpa nových strojov. Rovnakému problému čelia prakticky všetci pôvodní užívatelia MiG29 a preto sa v poslednej dobe obmieňajú. Napríklad Srbsko tiež zvažuje kúpu Gripenov a nových, modernejších MiG29. Ich stávajúce stroje prešli generálkou, no aj tak sa im podarilo predĺžiť ich životnosť len o niekoľko sto letových hodín, ktoré sú už aj tak vyčerpané. Kusy, ktoré sú vo výzbroji u nás i u iných, zišli z výrobnej linky v prvej polovici 80. rokov a nie len, že majú okolo 30 rokov, ale boli väčšinu z tohto času zanedbávané.

Ak má dôjsť ku kúpe nových strojov, logicky sa ako najvhodnejšia voľba javia stroje, ktoré boli priamo vytvorené pre štáty NATO. "Cudzie" stroje sa za príplatok čiastočne prerábajú, čo však stojí ďalšie peniaze a nedosahujú rovnakú mieru kompatibility, nakoľko NATO nesprístupňuje všetky zariadenia pre cudzích výrobcov. Navyše, Rusi už pred krízou na Ukrajine neboli zrovna najochotnejší v poskytovaní moderných verzií strojov pre Európu a teraz počas Ukrajiny už vonkoncom nebudú ochotní poskytovať moderné stroje, ak vôbec nejaké.

Stávajúce MiG29, ktoré sú v službe nášho letectva, skončia v šrote tak či tak. Možno sa ich podarí predať na diely do Poľska, kde sa ešte stále používajú tri tucty, no taktiež znižujú ich počty. Ak skutočne chcete, aby naše letectvo naďalej využívalo Ruské stroje, či už MiG29M alebo iný variant, respektíve niektorý model z portfólia Sukhoi, jediná nádej je, že sa súčasná situácia vo svete ukľudní a bude dlhodobý výhľad na spoluprácu. Kým prvá požiadavka je ešte ako tak splniteľná, druhá nie.

Ruské stroje sa stretávajú kvôli už spomenutým i ďalším dôvodom s rovnakým osudom v celom bývalom východnom bloku.
 

Polsky Mig-29 vs F-16

ked si date snahu a povrtate sa v polskych odbornych weboch, tak sa docitate, ze prevadzka F-16 vyjde Poliakov o 1/3 viac ako prevadzka MiG-29.
 

 

V prípade MiGov Poliaci pristupujú ku kanibalizmu, čo súvisí so znižovaním ich počtov. Tým, že sa náhradné diely získavajú z uskladnených kusov sa nemusia objednávať a dochádza k zníženiu nákladov, ich počet za posledné roky klesol o tretinu. Poliaci boli pragmatickí a postupne znižujú počty techniky, ktorá je závislá na Rusku. Pre prípad, že sa stane niečo také, ako sa deje práve teraz. Plus netreba zabúdať na to, že Poliaci dostali od Nemecka skoro dva tucty MiG29 úplne zadarmo, takže s náhradnými dielmi nie je problém.
Taktiež netreba zabúdať na to, že Poľské, rovnako ako Slovenské MiGy sú jedny z najstarších vyrobených kusov z celej série, zatiaľ čo Poľské F16 patria medzi vysokú triedu v svojej sérii. Ako porovnanie si môžete vziať JAS39C a JAS39NG. Taktiež veľmi veľa závisí od spôsobu výpočtu výšky nákladov a čo všetko zahŕňajú. Napríklad v US stojí prevádzka F16C, teda variant, ktorý používa aj Poľsko, podľa odbornej štúdie 7000 USD a podľa vládnej správy 24 700 USD. Preto je najlepšie, keď sa porovnávajú náklady v rámci rovnakej štúdie.

Ak by ste mali ešte niekde link na ten článok, poprosil by som Vás, aby ste mi ho poslali. Môžem sa mýliť, ale skôr by som tipoval, že by najviac mohol ovplyvniť cenu prevádzky MiGu práve ten kanibalizmus. Pre predstavu efektivity tejto metódy sa môžete pozrieť na Slovenské MiGy, ktoré boli za cenu znižovania počtov udržané v bojaschopnosti takmer 10 rokov a po modernizácii sa v nej ďalej pokračuje.
 

Mig-29A

je zastaralé letadlo, v moderním boji nepoužitelné. Vyžadovalo by modernizaci, která by znamenala nechat jen drak a motory, vše ostatní vyměnit. I tak bude závislé na ruské výzbroji. Je provozně drahé. Poláci ty německé dostali zadarmo, dále získali 10ks českých za vrtulníky, takže ta letadla pořídili levně, proto se jim vyplatí je provozovat, nicméně jejich hodnota je nízká a mají kromě nich F-16. Nakonec údržba strojů stojí Slovensko ročně téměř stejné peníze, kolik stojí ČR pronájem o generaci modernějších gripenů.
 

penize penize

Slovensko ma 9 nemodernizovanych lietadliel Mig-29A, ktore stoja na Sliaci a nepouzivaju sa. Lieta sa na 12 zmodernizovanych na Mi-29AS z roku 2006/2007.
Grippeny urcite nie su o generaciu modernejsie oba stroje patria do generacie 4, v plnej vybave(co nemyslim, ze je ta Ceska) mozno zaradit Grippen do pomyslenej generacie 4,5. Kam sa zaradzuju aj najnovsie modernizacie Mig-29 (Mig-35)
Ano Grippen ma lepsiu avioniku a ovela mensie prevadzkove naklady. Manevrovatelnost a tah k hmotnosti ma urcite lepsi dvojmotorovy Mig-29. Z celkoveho pohladu sa da Grippen oznacit za lepsie lietadlo hlavne vzhladom na potreby stredej Europy, nemyslim vsak, ze tento rozdiel je nejak dramaticky ako ho popisujes ty.
Poliaci lietaju strazit pobaltie prave na Mig-29 nie na F-16 aj za cenu vyssich prevadkovych nakladov.
Grippen je to najlacnejsie a asi aj najslabsie co zapadne nadzvukove letectvo ponuka. Ak uz by mali investovat do stihacieho letectva, tak do Eurofighteru(asi 2x drahsi) alebo novsie varianty F-18. To uz su stroje co "stoja za to". Tolko penazi vsak do toho nikto nevrazi. Preto si myslim, ze mozeme ostat kludni so svojimi Mig-29 a investovat radsej do inych oblasti armadnej techniky, kde je stav casto katastrofalny.
 

Ta "modernizace"

na verzi AS nijak nezlepšuje radarové nebo zbraňové schopnosti. Pouze se tam vyměnil odpovídač a komunikace. Stroj je nekompatibilní se stroji NATO a dnes je dobře vidět na Ukrajině, jak podobné zastaralé stroje končí, povstalci je sestřelují raketami odpalovanými z ruky. Letuschopné jsou údajně asi 2-3 stroje, ostatní slouží jako zdroj náhradních dílů. Ty odstavené jsou už částečně předané do muzejních sbírek, jeden stroj získal i VHÚ Praha-Kbely. Sebelepší drak a motory neudělají dobré letadlo, pokud je zastaralá avionika a zbraně. Navíc drak i motor měl vynikající i Mig-21.
 

taaak urcite

Ukrajinci nalietavaju nizko nad ciele a dokonca tam doteraz nemali ani GPS, takze je dost mozne ze ani poriadne nevedeli kde lietaju. Keby niekto vletel do dosahu Igly trebars aj s Raptorom, tak ho kludne moze zostrelit je to IC navadzanie. Z toho nemozes usudzovat, ze Mig - 29 je stroj, ktory je dnes mozno bezne zostrelit z ruky.
Neviem odkial beries "krcmovy" udaj o 2-3 letuschopnych strojoch? 2-3 su v pohotovsti pripravene vzlietnut. Ostatne do urcitych hodin. Objavili sa informacie, ze sa ich par "kanibalizovalo" ale nikto to nepotvrdil a urcite neostali 2. funkcne.
Opakujem, ze mas pravdu, v tom ze tie nase Mig-29AS su zastarale a na nase podminky nevhodne.
Grippen je zo vsetkych sucasnych moznosti vykonostne najslabsia stihacka a navyse forma prenajmu je absolutne zcestna a aj v CR sustavne kritizovana. Ale kde vyrobca zaostava kvalitou to dohana korupciou a lobbistickymi tlakmi, ako mozme vidiet aj teraz, ked je SR do Grippenov doslova tlacena.
Aj v tebou spominanych radarovych vlastnostiach grippen za konkurenciou zaostava, ked uz aj "druhy najlacnejsi" Rafale pouziva radar AESA, ktory je vykonnostne niekde inde.
Este jeden subjektivny dojem, na leteckej prehliadke vyzera Grippen vedla svojich kolegov ako hracka a je nepomerne mensi. Aj ked viem, ze velkost nie je ziaden kvalitativny atribut :D (okrem toho, ze sa v nom moze odrazat nosnost)
 

Rozdíl je v tom

že Mig-29A pozná přítomnost Igly až v momentě, kdy dostane zásah. Moderní letoun, jako třeba Gripen, jednak disponuje inteligentní municí, že nemusí létat pár metrů nad cílem a jednak je vybaven varovným systémem. Forma pronájmu letadel je pro zkorumpované země velmi výhodná, protože pronájem obsahuje kompletní servis a služby po celou dobu pronájmu, takže žádného vykuka neláká uzavřít servisní smlouvu, kterou uzavřelo Slovensko a která není vůbec plněna, pouze je placena (ta cena je mimochodem po přepočtení na rok podobná ceně pronájmu Gripenů (!)). O počtu provozních letounů mig29 nejlépe vypovídá fakt, že ten počet je tajný :). Proč asi ? Utajuje snad ČR nebo SRN pročet provozovaných letounů ?
 

ziadny rozdiel

Ceske Grippeny by dopadli rovnako ako ukrajinsky Mig-29, lebo by mohli proti zemi utocit tak maximalne kanonom a ten moc inteligentny nie je, kedze nemaju vybavenie umoznujuce utoky na pozemne ciele. Ale hovori sa u vas cosi o modernizacii, tak vam po 10 rokoch k tomu vyhodnemu prenajmu Svedi mozno pribalia aj nejake pumy ;)
 

Nejspíš ses nedozvěděl,

že Gripeny měly sloužit AČR výhradně jako stíhací, neboť bitevní L159 a Mi24 měly mít své místo v armádě, takže proč útočit proti zemi stíhačkou ? Ano máš pravdu, druhé období pronájmu přinese vybavení proti pozemním cílům a vyřešení kompatibility s letouny NATO.
 

...

Čo sa týka korupčných príležitostí máš určite pravdu, ale má to aj technickú a ekonomickú stránku. MiG 29 v tej verzii čo má slovenské letectvo je aj po čiastočnej modernizácii zastaralý. Kedysi to bol určite špičkový stroj, ale vývoj ide ďalej a kto chvíľku stál, stojí opodiaľ ... (a my teda stojíme fest dlho) A tiež - lietadlo má striktne stanovenú dobu technického života, ktorá sa čerpá (aj keď trebárs pomalšie), i keď sa s ním nelieta. Takže je otázne, či by bol ďalší update slovenských MiGov technicky možný a najmä, či by sa oplatil. Darmo by sa do nich namontovali nové (ukrutne drahé) komponenty, keď je jasné, že zanedlho dolietajú (alebo dostoja) životnosť a tak či tak pôjdu do šrotu. Ďalší problém je podpora výrobcu. Ako sa ukazuje, s krajinou výrobcu na východe sa dokážeme veľmi rýchlo rozkmotriť (ponechajme bokom ako, prečo a či je to dobre alebo zle) a lietať bez podpory výrobcu je dosť vošajslich technicky aj legislatívne (aj vojenské lietadlá lietajú v civilnom vzdušnom priestore a nad civilným majetkom a výrobca za kadečo ručí, avšak za podmienky, že lietadlo je riadne používané a udržiavané. Mnohé údržbové práce môže vykonať len výrobca. Stačí, aby výrobca stiahol svoju podporu a dolietalo sa. Isteže, v čase vojny sa na také detaily prdí, ale výcvik sa musí odlietať v dobe mieru a vtedy platia civilné zákony). Takže či modernizovať staré miginy je otázne a na nové nemáme, aj keby sme boli s rusmi kamaráti na večné časy a nikdy inak. A ak teda generálovia trvajú na tom, že musíme mať vlastné nadzvukové lietadlá, tak najlogickejší je Grippen (je to malé a pritom dosť výkonné lietadlo nevrhnuté tak, aby malo "lacnú" (v pomere k iným stíhačkám) prevádzku a čo najjednoduchšiu obsluhu) a spolu s čechmi, bo tak sa snáď bude dať vyjednať "množstevná zľava". Potom by bolo účelné pribrať do partie aj maďarov. Tý s takým lietajú tiež.
Čo sa týka strategickej bezpečnosti, tak samozrejme najlepšie by boli lietadlá od domácich výrobcov. Aeropro v NR by dodávalo prieskumné a bitevné stroje a Dynamic od Aerospool v PD by bol fajn stíhačka ... dokonca možno aj stealth, keď je celý z laminátu.
 

 

K týmto otázkam som písal o príspevok vyššie, ale v podstate ste to vystihol. Modernizácia našich MiGov by stála nemalé peniaze, čo by stále nevyriešilo životnosť a pritom by sa len sotva dotiahli na úroveň starších Gripenov a preto sa uvažovalo o možnosti nákupu nových MiGov. A to všetko za predpokladu, že by nám výrobca vyhovel.
Čo sa týka podpory; Srbsko počas konfliktu s MiG29 prakticky nelietalo, malo fatálny problém s dielmi a to boli údajní kamaráti s domovskou krajinou výrobcu. Bola to komplikovaná situácia kvôli embargu, no embargo na vývoz môže byť uvalené aj teraz, marí sa mi, že v súčasnosti máme problém s radarmi, lebo Rusi robia opletačky okolo nejakých dielov.
Čo sa týka ceny prevádzky, bol som pri Gripene milo prekvapený, 4700 USD oproti 7000 za F16 porovnateľného výkonu. Tretí najlacnejší bol Rafal, ktorý už vychádzal na 16 500 USD. Ide však o to, čo všetko sa do ceny započítava a tiež aj o to, koľko sa na stroji lieta, preto je najlepšie porovnávať ceny od rovnakých, hlavne renomovaných zdrojov a nie náhodne pozbierané. Ako ste aj Vy uviedli, aj keď je stroj len zaparkovaný, niečo to stojí a aj to sa potom premieta na výslednej sume. Zľavu za nákup sme asi tak trochu prepásli, keďže Česi by už mali mať svoju zmluvu predĺženú, no stále SAAB ponúka mnoho výhod, ktoré reálnu cenu znižujú.
Gripen by tiež zlepšil našu pozíciu v NATO, kde by sme už nemuseli byť stále len ako "protivník", ale by sme sa mohli konečne plnohodnotne účastniť výcvikov a využívať všetkých výhod integrovaných systémov NATO, čo by v konečnom dôsledku výrazne zvýšilo efektivitu nášho letectva a bolo dobré aj pre pilotov. Spoločné využívanie základní a ich jednotné vybavenie by tiež zrazili naše náklady, keďže by nemusela byť simultánne v prevádzke celá pozemná podpora v obidvoch krajinách a náklady by znížila aj vzdialenosť od výrobcu. Rovnako by sme získali prístup k moderným zbraniam a munícii NATO, ktoré na MiGu využiť nemôžeme.
Celkovo Gripen ponúka toľko výhod, že sa o alternatíve prakticky ani neuvažuje. Je neuveriteľne lacný, obzvlášť na výkon, ktorý poskytuje. Výkonom sa približuje k najmodernejším (ak nepočítame úplnú špičku) a je pomerne nový, takže má vyšší strop pre modernizáciu a neustále sa aktívne pracuje na jeho vylepšeniach. Napríklad taká verzia E/F, ktorá je už teraz dostupná, by spôsobila novým radarom vrásky aj najvyspelejším protivníkom. Netreba zabúdať ani na spoľahlivosť, údržbu a obsluhu. Je schopný bez problémov operovať v chladnom prostredí, vzlietnuť z 800 metrov dlhej zasneženej plochy, splniť misiu, vrátiť sa a do 10 minút byť opäť vo vzduchu. Kým MiG29 mal robiť agresívny predvoj v útoku, Gripen je určený na obranu a postavený tak, aby dokázal byť neustále v pohotovosti, operoval z improvizovaných vzletových plôch, aby sa dostal rýchlo do vzduchu a následne ho ubránil proti votrelcom.
 

Zle

je to, ze konkretne nase Izdelije 9-12 su uz zastarane, ich schopnost boja na vacsiu vzdialenost je nedostatocna, taktiez moznost utokov proti pozemnym cielom je minimalna. Jedine v com este vynikaju, je manevrovy boj, ked napriklad nasi piloti v manevrovom boji dokazali porazit danske F-16. Proste technologia ide dopredu a treba modernizovat. Vsak co bolo zle na Messerschmitte Bf109G6 :-)
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME