Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Deviatakov testovali. Zvládnete ich úlohy zo slovenčiny vy? (test) (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

14/25
Ak by som nebol zbrkly tak by som mozno dal aj 18. :) K takymto veciam som nikdy nemal vztah, ale je naozaj nutne aby 15 rocne deti vedeli napriklad odpoved na "V ktorej z uvedených viet sú tri slová so slabikotvornými spoluhláskami?". Uprimne netusim, ze preco je to nutne vyucovat. Vediet pisat je potrebné, vediet citat s POROZUMENIM je super potrebne, ostatné veci podla mna patria na strednu skolu.
HideAndQ
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... > >>

 

deti sa učia o slabiktvorných spoluhláskach. považujem za rozumné vyskúšať ich znalosti spôsobom "nájdite ich" než "vymenujte ich"
to je tak, ako by mali skúšať automechanikov - nie "vymenujte najčastejšie chyby" ale "nájdite chybu"
 
Hodnoť

 

Ja mam z toho pocit, ze za poslednych 25 rokov sa toho vela nezmenilo a cielom je aj nadalej nachytat ziakov na hlupostiach a nejednoznacnych otazkach a nie zistit, co naozaj vedia.
 

Jednoznacne

Môžem ťa ubezpečiť, že otázky sú formulované jednoznačne a v teste prevládajú otázky na praktickú znalosť jazyka. Dosť presne to napísal diskutér v tomto príspevku, tipujem ho na učiteľa:

http://www.sme.sk/diskusie/dpl...
 

 

Každá jedna otázka má jednoznačnú odpoveď. Neschopnosť ju vydedukovať je len výsledkom neschopnosti čítať s porozumením a logicky uvažovať.
 

 

Nemáš pravdu, ale nebudem ti odporovať. Keď chceš, prečítaj si moje dnešné príspevky.
 
Hodnoť

 

Tento test utvrdil moje predsvedcenie o tom, kam smeruje nase skolstvo ...

Ulohy na pochopenie textu su este prijatelne.

Uplne ma vsak dostala otazka c. 14 "V ktorej z možností je slovo z ukážky v inom páde ako ostatné?", kde som musel poriadne dlhu chvilu rozmyslat, co sa vlastne autor otazky chce opytat ...

Alebo cislo 12 (metafora, prirovnanie, personifikacia, ...) to bol cisto nahodny vystrel do tmy.

Dalsie "perly" nevyhnutne potrebne pre zivot :
21 (priama rec) je cisty chytak na to, kde ma byt v neprehladnom texte spravne umiestnena ciarka alebo otaznik. Zmysluplnejsia uloha by bola spravne dopnit chybajuce ciarky, bodky, otazniky ... a nie hladat v texte, kde su nespravne umiestnene.
22 - slabikotovorne spoluhasky
23 - jednoclenna slovesna veta
Vobec netusim o co ide. Hanbim sa strasne, dnes po praci prerusujem vsetky kontakty s civilizaciou, odchadzam po kanaloch k najblizsej opustenej jaskyni, vyzleciem sa do naha, necham si narast bradu a vlasy tak, ako si to priroda zela ...

24 literarny zaner lyriky urceny sirokym vrstvam obyvatelstva - kludne vysypem z rukava milion dalsich moznosti, o akych nemaju jazykovedci ani len tusenie :-)


Klobuk dole pred deviatakmi, ktorym tento test nerobil problem. Alebo sa ich mam radsej zacat bat ... ?
 

 

Vacsina otazok samozrejme pre prax nepozitelnych, ale...
Tie pady su dolezite, aby si si uvedomil, ze to jedno je v akuzative. Premietnute do reality, aby si spravne vedel sklonovat.
c. 12 som vedel bez problemov, tieto veci si nejak pamatam. Pre prax ale nepodstatne samozrejme.

Priama rec je dolezita pre ludi co sa zivia pracou s textom (pravnik, novinar a pod), aby to nevyzeralo ako to casto vyzera na sme.sk. :-)
 

 

Po pochopeni ulohy boli uz tie pady jednoduche, ale ako som pisal, ovela tazsia uloha bola pochopenie ulohy ako vyriesenie samotnej ulohy. Proste taka kostrbata formulacia, ktora bola uplne jasna autorovi, ale mne teda vobec nie.

A k tej priamej reci som chcel povedat tolko, ze uloha mala byt postavena opacne, nechcel som spochybnovat potrebu spravnej priamej reci.
Teda uloha nemala byt hladat chyby, ale spravne napisat priamu rec. Nie pasivny, ale aktivny pristup.
 

 

"ovela tazsia uloha bola pochopenie ulohy "
a to je o inteligencii
 

 

no pre prax zootechnika urcite ale pre prax spisovatela alebo novinara alebo ineho cloveka pracujuceho s textom ako pravnik tak urcite nie.
 

 

Podľa mňa neexistuje človek, ktorý v živote po škole nebude pracovať s textom. To, že vás priamo práca s textom neživí ešte neznamená, že ju nepotrebujete ovládať. Pár príkladov je tu:
http://i.imgur.com/zC9Tt.png
http://i17.photobucket.com/alb...
http://9gag.com/gag/6091195
 

 

14 bol chytak ja som dal strach a mal byt farby. 12 bola v pohode.
 

14 nebol chyták

otázka bola na pád. stačilo sa pozrieť - farby boli v 4. páde, ostatné tri v 1. páde
 

 

ked sa kuknes iba na vetu tak su obe slova v rozdielnom pade a ked nemas cas co zvycajne nemas tak vyberies prve.
 

 

Vy nechápete čo sú to pády? A nechápete že tam máte 4 slová, každé v nejakom páde a tri z nich sú v rovnakom a jedno je v odlišnom? Takže áno, naše školstvo smeruje naozaj zlým smerom, keď má niekto s týmto problém.

Ak viete definície pojmov ako metafora, prirovnanie, personifikácia a ostatné figúry a trópy, tak nemôžete mať problém.
Priama reč nebola chyták. Nájsť chybu je tiež jednou zo schopností, ktorú by mal človek, ktorý ZŠ ukončil, ovládať. Aj keď fakt neviem, že ak raz viete, kde má byť interpunkcia, tak aký problém môže byť odpovedať na takúto úlohu.
Slabikotvorné spoluhlásky a slovesná veta... tak to sa dá logicky odvodiť, že čo to je bez dlhšieho uvažovania.

"literarny zaner lyriky urceny sirokym vrstvam obyvatelstva - kludne vysypem z rukava milion dalsich moznosti, o akych nemaju jazykovedci ani len tusenie"

Tak prosím, osvieťte nás.
 

súhlasím

viacero otázok som vyriešil logickým odvodením významu pojmov (som už dôchodca), ako som vyšie vysvetlil pri vokalizovanej predložke
23/25 - zničil ma Peter Nagy. ale nikdy som ho nemal rád -:)))
 
Hodnoť

Hujer se hlásí

to byla těžká písemka. I já měl co dělat... Jen ta chybička, ta jediná chybička.
(Ale nevypĺňal som to perom, takže "žádná kaňka v mým věku".)
 
Hodnoť

22 z 25 spravne aj ked som musel zapnut

1,vokalizovana spoluhlaska to som nemal sajnu
2, legenda ze je opis zivota svatych? a o legendach greckej mytologie alebo severske legendy niekedy poculi?
3, v tej nagyovej pesnicke som sa sekol v tych basnickych pojmoch :)
 

Tiež 22/25, 45 rokov po ZDŠ :-)

- vokalizovaná predložka - wtf?
- legendu som tiež váhal, bol by som sa pobil za tých bohov a nadprirodzené bytost, ale nakoniec som usúdil, že oni asi myslia svätých, takže nie nabifľovaná vedomosť, ale intuícia :-)
- uniklo mi, že pláž je kamenistá, potom som už nehľadal poistenie
- číra slepota na tabuľku aj s režisérmi, tak som tipol (chybne) 1 z 3, lebo vedel som, že Cameron to nie je
 

"Legenda" podľa kodifikačného slovníka:

http://slovnik.juls.savba.sk/?... legenda

1. vymyslené rozprávanie o historickej alebo inak známej osobnosti, lokalite, udalosti (osoba, skala opradená legendami; kolujú o ňom legendy)

2. epický útvar rozprávajúci o živote svätých (legenda o svätom Svoradovi)

3. vysvetľujúci text (k obrázkom, schémam a podobne)
 

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... > >>

Najčítanejšie na SME