
FOTO - TASR
Najviac sa darilo finančnému lízingu nových aj ojazdených automobilov. Zo všetkých áut, ktoré ich používatelia získali vo finančnom lízingu, tvoril podiel ojazdených takmer 13 percent.
„Finančný lízing je najatraktívnejšou formou lízingu pre spotrebiteľov i podnikateľov. Je žiadanejší ako operatívny druh lízingu, kde si nájomca auto len na čas požičia bez nároku na jeho vlastníctvo v budúcnosti a predčí aj predaj na splátky. Ten zaviedli spoločnosti na trh len v minulom roku,“ hovorí Erika Remeňová z Asociácie leasingových spoločností.
Predaj áut na splátky funguje podobne ako iné splátkové nákupy. V prvom roku novej služby sa takto predalo 107 áut.
Segment osobných automobilov si zachoval vedúce postavenie na lízingovom trhu. Z celkového vlaňajšieho objemu vyše štyridsať miliárd korún, predstavoval viac ako jednu tretinu.
„Medziročne sa hodnota lízingu posunula nahor o necelých pätnásť percent. S nárastom sme spokojní, aj keď sa, samozrejme, ťažko porovnáva s takmer päťdesiatpercentným v roku 2001. Nemôžeme však mať každý rok Vianoce, „ povedal Miloš Randák, šéf asociácie. Najväčší rast záujmu bol vlani podľa neho o lízing strojov, priemyselných zariadení, lodí, lietadiel a vlakov.
Asociácia leasingových spoločností eviduje v súčasnosti 35 spoločností. Viac ako deväťdesiat percent trhu však obhospodaruje prvých desať firiem. Na vrchu rebríčka v dosiahnutom objeme lízingu za minulý rok je CAC LEASING, nasleduje ho ČSOB a TATRA LEASING. V objeme lízingu osobných áut si však prvenstvo drží eseročka Volkswagen.
IVETA MURŽICOVÁ