Máte za sebou prvých päť mesiacov existencie. Ako hodnotíte s odstupom času vstup maďarského kapitálu do banky?
Banku sme prevzali vlani presne štvrtého apríla. Po tomto kroku nasledovala zmena zástupcov v predstavenstve a v dozornej rade. Hneď po vstupe sme začali s analýzou súčasného stavu banky. Treba ale povedať, že práca bola už z väčšej časti spravená. Na nás teda ostávalo prispôsobiť stratégiu podmienkam, ktoré sme tu našli. Od začiatku nám bolo jasné, že toho musíme spraviť veľmi veľa a za pomerne krátky čas. Bolo treba zaktualizovať a vylepšiť ponuku produktov, spraviť rozsiahle organizačné zmeny tak na ústredí ako aj v pobočkovej sieti, zaviesť nový motivačný systém a tak podporiť obchodného ducha a v neposlednej rade sme mali za úlohu zmeniť názov banky. Už pred vstupom strategického partnera nám bolo jasné, že sa na trhu úspešne pod starou „značkou“ IRB nedá uplatniť. Preto sme zmenu názvu brali ako dôležitú úlohu. S odstupom času môžem povedať, že nový názov banke pomohol. Spätná reakcia na názov OTP Banka Slovensko je veľmi pozitívna. Okrem nového mena, sme však museli dobudovať banku v personálnej oblasti. Znamenalo to zvýšiť profesionalitu a podporiť kvalifikačnú úroveň našich zamestnancov. Takže na toto všetko sme sústredili svoju pozornosť a výsledok sa ukázal „zrodom novej tváre“. Slovenský spotrebiteľ privítal vznik novej banky, čoho dôkazom sú aj veľmi dobré čísla, ktoré sa nám obchodnou činnosťou podarilo dosiahnuť.
Pôjde slovenská OTP Banka v šľapajach svojej materskej spoločnosti?
OTP Banka má v Maďarsku dominantné postavenie a svojou bilanciou prevyšuje druhú a tretiu banku v poradí dohromady. Toto postavenie si drží už dlhé roky a zosadiť ju nedokázal ani príchod nových zahraničných bánk. V procese reštrukturalizácie jej pomáhala americká spoločnosť McKinsey, ktorá spolupracovala aj s OTP Bankou Slovensko pri celkovej transformácii. Prirodzene, že sme využili know-how oboch spoločností, čo sa odrazilo aj na inovácii nášho produktového portfólia. Boom nových produktov bude pokračovať aj v tomto roku, pričom chceme, aby naši klienti mali možnosť čo najväč-šieho výberu z ponuky modrených produktov a služieb. Nie je to fráza, pretože na Slovensku sú ľudia na kvalitu čoraz citlivejší a my na túto situáciu chceme a budeme reagovať.
Z krátkeho časového horizontu je postup manažmentu logický. Môžeme však v budúcnosti počítať s podobným postavením aké má vaša materská banka aj na Slovensku?
Úspech našej materskej spoločnosti je motivujúci, preto sa budeme snažiť presadiť sa podobným spôsobom. Do konca roka 2005 by sme chceli byť počtom klientov na Slovensku v TOP 4. To si však vyžaduje vysoko kvalitné produktové portfólio a kvalifikovaných pracovníkov. Samozrejme, rozhodujú aj také faktory ako efektivita komunikácie, asertivita a podobne. V týchto oblastiach má banka obrovský potenciál, možno ešte väčší, ako si mnohí uvedomujú.
V minulom roku ste dosiahli pozoruhodné obchodné výsledky. Počet klientov presiahol stotisíc, banka zaznamenala nárast vkladov o 1,6 miliardy korún. Napriek týmto pozoruhodným výsledkom ste však na konci roka vykázali stratu. Ako sa banke podarilo za tak krátky čas pôsobenia vykázať takého čísla.
Keď hovoríme o strate za rok 2002, musíme hovoriť o transformačnej strate. Vyčistili sme banku a zbavili sme ju všetkých rizík z minulosti dotvorením opravných položiek a vo veľkej miere sme investovali do technológií.
Na druhej strane sme v priebehu necelých päť mesiacov minulého roka získali vyše tridsať percent nových klientov, čo sa za normálnych okolností bankám darí v priebehu dvoch až troch rokov. Keďže sme univerzálna banka, ale s miernym sklonom k retailu, najväčšiu zmenu pocítil hlavne tento segment a to nárastom až o takmer štyridsať percent.
V čom teda spočíval recept na úspech.
Na dosiahnutí uvedených ukazovateľov sa podieľalo dokopy viacero hlavných činiteľov. Prvým bola zmena produktovej základne a jej orientácia na bežných užívateľov. Dnes môžeme povedať, že sme na trh zaviedli vysoko konkurenčné porfólio produktov a služieb. Ďalším faktorom boli organizačné zmeny. Zohrali dôležitú úlohu a uskutočnili sa tak na ústredí ako aj na úrovni pobočiek. Ich postavenie sme zrovnoprávnili. Z uskutočnených zmien v rámci ústredia môžem spomenúť vytvorenie nového Odboru riadenia pobočkovej siete, ktorý pomáha lepšie zvládnuť riadenie pobočiek, ktoré sú z pohľadu obchodných výsledkov pre banku kľúčové. Ďalším významným bodom je zmena systému odmeňovania zamestnancov banky. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že nie je až taký podstatný. U nás však každý vie, akú má úlohu, dokedy ju má splniť a čo za to dostane. Takýmto spôsobom sa snažíme podporiť obchodného ducha na každej úrovni riadenia v banke. Nie menej podstatnú úlohu v dosahovaní úspechov zohráva i ľudský faktor. Dôležité pre nás sú teda aj personálne záležitosti. Mnohí by si mohli myslieť, že nový akcionár OTP Bank Rt. poslal do banky po vstupe svojich ľudí, ale skutočnosť je taká, že vsadil na domáci manažment. Z piatich členov predstavenstva sme štyria domáci a v senior-manažmente je jeden kolega z Maďarska. Podobne sme postupovali aj pri obsadzovaní ostatných kľúčových pozícií. Najprv sme zmapovali situáciu personálnym auditom. Kto v nich obstál a mal za sebou dobré výsledky, zostal na svojom mieste a pracuje tu dnes s nami i naďalej. Niektorých šikovných ľudí sme dokonca presunuli z pobočiek na kľúčové pozície na ústredí. Samozrejme boli aj takí, ktorí neprešli a banku museli opustiť. V neposlednom rade sme na niektoré pozície hľadali aj kvalitných ľudí zvonku. Konečný výsledok však hodnotíme ako veľmi pozitívny. Súhru týchto činiteľov napokon uzatvára už avizovaná pozitívna reakcia na zmenu názvu banky. Štart banky na slovenskom trhu sa nám skutočne vydaril, preto vďaka patrí všetkým našim kolegom a prirodzene aj našim klientom za ich dôveru. Tá je tým najlepším motivačným prvkom.
Ako sa konkrétne zmenili služby novej banky a ktorý zo svojich uvedených produktoch chápete ako nosný?
V prvej fáze sme kládli dôraz na to, aby sme ponúkli taký produkt, ktorý potrebuje každý z nás, keďže sme chceli osloviť čo najširší okruh klientov. Čo teda potrebuje každý človek - osobný účet. Na osobný účet nadväzuje platobná karta a terminovaný účet. Okrem toho sme klientom chceli ponúknuť jednoduchosť a zrozumiteľnosť. Určite sa aj vám už stalo, že ste prišli do banky a po desiatich minútach ste si nepamätali ani názov produktu a už vôbec nie, čo jednotlivé produkty obsahovali. Z tohto dôvodu sme našim užívateľom ponúkli OTP Konto. Už samotný názov je veľmi výstižný. Obsahuje meno banky a druhé slovo jednoducho hovorí o význame bankovej služby. Vytvorili sme tak základný nosný produkt banky. Je to balík, ktorý sa celkovo skladá zo štyroch častí. Zahŕňa osobný účet, terminovaný účet, platobnú kartu a kontokorentný úver. V produktovom koši sme zatraktívnili spotrebné úvery a zaviedli OTP Senior konto. Vo svojich úvahách sme mysleli i na mladé rodiny a vytvorili pre nich špecifický druh úverov s lepšími podmienkami a v neposlednom rade, sme svoju ponuku služieb rozšírili koncom septembra aj o poskytovanie hypotekárnych úverov. Začiatkom tohto roka sme v spolupráci so Škoda Auto Slovensko začali poskytovať spotrebný úver na nákup motorových vozidiel Škoda.
OTP Banka avizovala, že má záujem pôsobiť ako finančná skupina, ako sa jej v tejto oblasti darí?
V súčasnosti už fungujú naše dve dcérske spoločnosti. Jednou z nich je OTP Faktoring a druhou OTP Leasing, ktorú sme uviedli na lízingový trh koncom minulého roka. Finančnú skupinu OTP Banky doplnia v krátkej dobe i dve poisťovne. Založené boli koncom januára 2003 a na trh by mali vstúpiť v tomto roku. Jedna bude poskytovať životné a tá druhá neživotné poistenie.
S poskytovaním hypotekárnych úverov ste začali v podstate v októbri a koncom decembra už banka zaznamenala sumu stoštyridsať miliónov poskytnutých úverov. Spočívalo tajomstvo úspešnej ponuky v dobre pripravenej reklamnej kampani?
Práve že v prípade hypotekárnych úverov nie, pretože na marketingovú podporu predaja hypotekárnych úverov, sme v minulom roku nedali ani korunu. Bolo to z toho, že jednoducho bolo priveľa nových produktov v krátkom časovom slede na to, aby sa dali zrozumiteľne a efektívne odkomunikovať. V skutočnosti sme sa spoľahli na dve hlavné veci. Prvou bola rýchlosť poskytovania úverov a druhou kvalitné poradenstvo, pričom pri hypoúveroch je veľmi dôležitá osobná skúsenosť klienta. Pokiaľ zistí, že banke schvaľovanie úveru trvá dlho, odovzdá ďalej túto informáciu svojim známym. Prirodzene, že to platí aj naopak, preto máme veľký záujem, aby sme hypotéky poskytovali rýchlo a s kompletným poradenstvom pre klienta. Preto sme aj svoju dôveru vložili do rúk odborníkom, ktorí predstavujú špičku v tejto oblasti. Môžem povedať len toľko, že sú tom ľudia, ktorí hypotekárne úvery na Slovensku rozbiehali a majú veľmi bohaté skúsenosti. Rád by som ešte uviedol základné charakteristiky ponúkaných hypotekárnych úverov. Na trhu ich poskytujeme s fixnou a s pohyblivou sadzbou a to od piatich percent po zohľadnení štátneho príspevku na rok 2003 vo výške dva a pol percenta. Na konci tohoto roka by sme chceli dosiahnuť objem poskytnutých úverov vo výšky jednej miliardy slovenských korún.
Myslela OTP Banka aj na „online“ sféru a stihla už obohatiť balík služieb aj o produkty elektronického bankovníctva?
V minulom roku sa nám podarilo zriadiť call centrum s automatickým operátorom. Na projekte elektronického bankovníctva sa intenzívne pracuje a plánujeme ho uviesť na trh spolu s ďalšími novými službami v tomto roku. V tejto rovine nám vytvára veľmi dobré „knowhow“ materská OTP Banka, ktorá bola viackrát vyhlásená za internetovú banku roka a minulý rok získala dokonca titul najlepšej mobilnej banky v Maďarsku.
Na celom území Slovenska má OTP Banka rozmiestených päťdesiatjeden pobočiek. Ktoré z nich zaznamenali najlepšie výsledky a naopak aký postih postretne tie, ktorým sa veľmi nedarilo?
Výborné výsledky má napríklad Žilina, Rimavská Sobota alebo Stará Ľubovňa. Na čelo všetkých pobočiek sme sa snažili získať kvalitný manažment, ktorý je základom úspechu, a ktorý dokáže do banky pritiahnuť ľudí. Je dôležitá aj znalosť regiónu, to znamená, že preferujeme miestnych ľudí, ktorých ľudia v regióne poznajú a dôverujú im. Obchodnú činnosť jednotlivých pobočiek pravidelne sledujeme aj na ústredí a ich činnosť každý týždeň hodnotíme a preto sa nám nemôže stať, že zlé hospodárenie nejakej z nich zistíme až po dlhšom časovom období. Pre koordináciu ich činnosti a taktiež podporu ich predaja zamestnávame ľudí, ktorí ich pravidelne navštevujú a radia im.
Plánujete v blízkej budúcnosti rozšíriť sieť svojich pobočiek?
Do roku 2005 chceme verejnosti sprístupniť ďalších dvadsaťpäť pobo-čiek na celom území Slovenska. Teritoriálnu expanziu plánujeme sústrediť hlavne vo veľkých mestách, ktoré majú silný ekonomický poten-ciál. Určite to bude Bratislava a Košice. Okrem týchto dvoch vzniknú nové pobočky i v ďalších mestách, kde sme doteraz nemali svoje zastúpenie.
Na aké nové služby sa môžu klienti OTP Banky tešiť v tomto roku a kedy môžu počítať s ich uvedením na trh?
V krátkej dobe chceme predstaviť komplexný balík služieb pre mladých. O tomto pripravovanom programe budeme verejnosť informovať. Takisto pripravujeme ďalšie noviny v oblasti vkladových produktov a úverov pre obyvateľstvo.