Strata alebo krádež platobnej karty je dôvodom kontaktovať banku. V opačnom prípade sa jej majiteľ musí obávať zneužitia. Moderné metódy totiž podvodníkom uľahčujú cestu k získaniu PIN-kódu, ktorého znalosť im otvorí cestu k cudzím peniazom. Najlepšia reakcia na stratu karty je preto jej zablokovanie.
Postup blokovania však nie je úplne jednotný. V prípade potreby môžu klienti zablokovať kartu u Autorizačného centra Slovenska. Niektoré banky, medzi nimi aj najväčšia Slovenská sporiteľňa, však majú vlastné spracovateľské centrum, ktoré musí klient v takej situácii kontaktovať.
„Klient ručí v prípade straty karty za všetky škody v plnej výške až do doby, kedy telefonicky požiadal o zablokovanie platobnej karty,“ informovalo telefonické centrum Tatra banky. Rovnaké podmienky má aj Slovenská sporiteľňa. Majiteľ karty však svoju žiadosť musí následne väčšinou potvrdiť aj písomne.
Poplatky za zablokovanie karty sa líšia nielen medzi jednotlivými bankami, ale závisia tiež od druhu platobnej karty. Všeobecne je drahšie blokovanie embosovaných medzinárodných kariet, poplatok môže dosiahnuť aj niekoľko tisíc korún.
Novú kartu pri strate, poškodení alebo odcudzení vydá Slovenská sporiteľňa bezplatne s dobou platnosti pôvodnej karty. Tatrabanka zase ponúka v prípade núdze možnosť zaslania hotovosti do cudziny prostredníctvom expresnej služby. Náklady na zaslanie peňazí hradí odosielateľ, napríklad pri sume 250 dolárov predstavuje poplatok 27 dolárov.
V záujme ochrany proti zneužitiu začínajú banky vydávať platobné karty s čipom. Novovydávané elektronické platobné karty Slovenskej sporiteľne už okrem magnetického prúžku majú aj čip. Podobný projekt už rozbieha aj druhý najväčší peňažný ústav Všeobecná úverová banka.
Počet platobných kariet na Slovensku sa zvyšuje každý rok zhruba o pätinu. Slováci karty používajú hlavne na výber hotovosti, s rozšírením platobných terminálov však stúpa podiel bezhotovostných platieb v obchodoch (čtk, slh)