Britské banky považujú bezpečnosť platieb kartami za dôležitý prvok svojej obchodnej stratégie. Ručia teda prakticky za všetko okrem preukázateľného zneužitia alebo hrubej neopatrnosti. Žiadne poplatky za blokáciu kariet neúč-tujú.
Škody za zneužitie kariet sa v Británii prudko zvyšujú. Za 12 mesiacov do decembra 2002 to stúplo o 53 percent na 429 miliónov libier. Napriek tomu sú banky voči klientom ústretové. Ich vysoká ziskovosť dokazuje správnosť takejto stratégie.
Klient v Británii, pokiaľ sám výrazne k zneužitiu karty neprispeje napríklad tým, že prezradí PIN-kód, ručí najviac do výšky 50 libier, všetko ostatné ide na ťarchu banky. Množstvo bánk ručí v plnej výške za zneužitie karty na internete alebo pri nakupovaní telefónom.
Peňažné ústavy preto aktívne a takmer v reálnom čase kontrolujú operácie s kartou. Nejeden klient sa o zneužití karty dozvedel od banky skôr, než na to prišiel sám. Banka mu potom aj s ospravedlnením všetky peniaze vráti.
Rakúsko
Podmienky pri blokovaní kariet sú v Rakúsku zjednotené. Karty sa blokujú väčšinou prostredníctvom servisnej siete platobného systému. Poplatok za blokovanie predstavuje 36,6 euro, niektoré banky si ale účtujú aj dodatočné poplatky v rozsahu päť až desať eur. Za odblokovanie karty bankový klient v Rakúsku neplatí nič.
Pokiaľ sa niekomu podarí stratiť kartu v zahraničí, platí rovnako ako pri blokovaní v Rakúsku. Nemôže ale počítať s tým, že mu banka pošle na výpomoc peniaze v hotovosti.
V prípade sporov so zákazníkom sa rakúske banky snažia vždy do-siahnuť dohodu cez klientovho bankového poradcu. Pokiaľ ten usúdi, že banka námietke neustúpi, cesta nespokojného zákazníka potom spravidla vedie k niektorému zo štátom podporovaných združení na ochranu spotrebiteľa.
Poľsko
V Poľsku rýchlo rastie počet vydaných platobných kariet, rovnako ako miest, v ktorých je možné bezhotovostné platby realizovať. Poliaci v peňaženkách nosia viac ako 16 miliónov bankových platobných kariet a hotovosť môžu vyberať z viac ako siedmych tisícov bankomatov. Počet kariet pritom od roku 2001 vzrástol dvojnásobne.
Všeobecne platí, že v bankomatovej sieti vlastnej banky klienti môžu vyberať peniaz bez poplatkov, s dodatočnými výdavkami musia počítať len pri využití „cudzieho“ bankomatu.
Stratu alebo odcudzenie karty jej držiteľ môže ohlásiť svojej banke, operátorovi alebo priamo zúčtovaciemu centru. Poplatky za zablokovanie a aj prípadné neskoršie odblokovanie kariet sa v rôznych bankách líšia podľa druhov klientov a kariet.
Nemecko
V Nemecku existuje jednotná sústava blokovania platobných kariet a strata karty sa hlási do centrálneho systému v bankovej metropole Frankfurtu nad Mohanom. Každý postihnutý klient volá aj svoju banku, využije tak zdvojenú cestu k zablokovaniu účtu. Za to sa neplatí nič a nevznikajú tým nové náklady.
Garancie v prípade straty peňazí sú veľmi odlišné podľa bánk a závisia aj od druhu uzavretých zmlúv a výberových kariet. Na súdoch sa nezriedka riešia okolnosti straty kariet, ak sa banky a zákazníci nie sú schopní dohodnúť na vyrovnaní škôd.
Spolkový zväz nemeckých bánk tvrdí, že k ochrane kariet, ktoré sú vydané v Nemecku, sa používa komplikovaný elektronický systém Neural Network, ktorý je schopný rozpoznať, keď dôjde k zneužitiu kopírovaných kariet. Nezabráni „prečítaniu“ a okopírovaniu dát z kariet, ale môže zabrániť zneužitiu.
Francúzsko
V prípade straty či krádeže bankovej karty odporúča tamojšie Združenie bankových kariet klientom, aby sa najprv pokúsili zablokovať kartu u svojej banky. Pokiaľ by sa im s ňou nepodarilo spojiť, existuje medzibankové číslo, na ktorom je možné blokovať všetky karty non-stop. Francúzi však musia telefonické zablokovanie karty čo najrýchlejšie potvrdiť svojej banke doporučeným dopisom.
Francúzsko dlhodobo ubezpečuje, že má bankové karty bezpečné, pretože pri ich používaní je vždy nutné zadať pin. Od roku 1992 majú totiž všetky karty vydané vo Francúzsku čip, magnetický prúžok slúži len k používaniu karty v zahraničí.
Česko
Postup jednotlivých českých bánk pri strate platobnej karty je zatiaľ odlišný. Klienti tak pri strate karty ručia v každej banke inou výškou, líšia sa aj poplatky za zablokovanie karty. Banky umožňujú klientom oznámenie straty karty cez telefón, niektoré však požadujú i písomné potvrdenie blokácie.
Belgicko
Belgické banky svojich klientov doslova hýčkajú, pokiaľ ide o bankové karty. Okrem bežných úverových kariet Visa, Mastercard, American Express, o ktoré môže požiadať ktorúkoľvek banku, im pri otvorení účtu automaticky vystavujú debetné karty určené k výberom peňazí, plateniu v celej bankovej a obchodnej sieti napojenej on-line na jednotný systém. Poplatok za takú kartu je zahrnutý v ročnom paušály za vedenie účtu, ktorý sa pohybuje okolo piatich eur. Ak by si klient kartu neprial, paušál zaplatí aj tak.
V prípade straty alebo krádeže vzniká nárok na novú kartu automaticky a zadarmo, a to ako v prípade debetných, tak aj kreditných kariet. Za kreditné karty sa ale platí ešte zvláštny poplatok. Pri strate alebo krádeži je treba volať na číslo card-stop, ktoré by si mal každý pamätať. Neoznámenie straty sa rovná „hrubému previneniu“ a môže byť bankou použité proti klientovi v prípade, že dôjde k značným výberom peňazí touto kartou. V normálnom prípade uhradí klient neoprávnené výbery do výšky 150 eur. Všetky ostatné straty s tým spojené znáša banka - hradí teda nákupy či výbery nad 150 eur pred zablokovaním a celý pohyb peňazí po zablokovaní.
(čtk)