Hoci služby slovenských bánk sú lacnejšie ako porovnateľné služby v zahraničí, vo vzťahu k výške príjmov platu slovenskí klienti platia bankám viac ako ľudia na západe. V prepočte na koruny vychá-dzajú bankové služby v zahraničí aj trojnásobne drahšie, ako na Slovensku. Rozdiel medzi príjmami je ešte výraznejší. Napríklad priemerný príjem v Rakúsku je podľa štatistík zhruba päťnásobný.
Ak sú ročné výdavky klienta Slovenskej sporiteľne tesne pod hranicou tisíc korún, za porovnateľné služby zaplatí klient jej materskej Erste Bank v Rakúsku 1430 korún, no klient Českej sporiteľne až 1750 korún.
Slovenskej sporiteľni, VÚB a Tatra banke patria podľa objemu vkladov dve tretiny trhu. Tak ako ostatní konkurenti, presúvajú postupne ťažisko svojich príjmov z úrokov na poplatky. Zvyšovaním poplatkov o klientov neprichádzajú, tvrdia. „Neregistrujeme pokles záujmu,“ povedala Miriam Jakubcová z VÚB. Ľudia naopak podľa Evy Güttlerovej zo Slovenskej sporiteľne aj drahšie služby stále viac využívajú: „Počet účtov, zostatky i počet hotovostných a bezhotovostných transakcií stále rastie.“
Za zrušenie bežného účtu sa z trojky lídrov platí len vo VÚB, 300 korún. „Počas obdobia vedenia a spravovania účtu klienta poskytuje banka mnohé služby za zvýhodnené ceny, niektoré bezplatne. Pri zrušení účtu čiastočne klient banke vracia vynaložené náklady na tieto zvýhodnené služby,“ reagovala Jakubcová.
Banky zvyšujú niektoré poplatky výraznejšie, iné menej. Chcú dosiahnuť, aby klienti čo najviac s účtom manipulovali telefonicky alebo cez internet. „Spolu s narastajúcou mierou používania internetu stúpa počet tých, čo sa spoliehajú na túto formu využitia bankových služieb,“ poznamenal Roman Začka z Tatra banky. (bro)