Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Výnimočná forma spätnej väzby - 360-stupňové hodnotenie

Manažéri spoločnosti Slovalco, a.s. sa ako jedni z prvých na Slovensku zúčastnili procesu 360-stupňového hodnotenia, ktoré je v popredných firmách v zahraničí dnes už bežným procesom. Táto forma spätnej väzby je výnimočná v tom, že manažér dostáva hodnote

nie od svojich nadriadených, podriadených, kolegov a v niektorých prípadoch aj od externých spolupracovníkov. Spätná väzba sa týka ich správania, prístupu k spolupracovníkom, manažérskych zručností a znalostí, celkového výkonu či hodnôt.

Zámerom zavedenia 360-stupňového hodnotenia bolo posunúť manažérov spoločnosti Slovalco v ich manažérskom a osobnom rozvoji. Ďalším zámerom bolo posilniť firemné hodnoty a firemnú kultúru a cez rozvoj manažérov zabezpečiť ďalší rozvoj firmy. Firma Slovalco patrí dnes k najúspešnejším firmám na Slovensku a to i vďaka schopnostiam svojich manažérov. Napriek vysokej kvalite manažmentu však spoločnosť nespomaľuje tempo rastu „svojich“ ľudí. Manažéri neustále pracujú na svojom rozvoji - absolvovali niekoľkoročný cyklus manažérskeho vzdelávania, mnohí individuálne študujú MBA (Master of Business Administration) a neustále zavádzajú nové projekty, ktoré firmu posúvajú vpred. Keďže väčšina tradičných metód manažérskeho rozvoja bola vo firme za posledné roky vyčerpaná, personalisti spolu s našimi konzultantmi zvažovali prínosy a riziká zavedenia 360-stupňového hodnotenia. Všetci sme si uvedomovali, že ide o odvážny krok. Zvažovali sme, ako jednotliví manažéri zareagujú na kritiku, ktorá sa v hodnoteniach môže objaviť. Tiež sme zvažovali schopnosť pracovníkov z rôznych úrovní firmy poskytnúť konštruktívnu spätnú väzbu. Nemenej závažným bola administratívna náročnosť takéhoto procesu.

Očakávané prínosy nás ale presvedčili a rozhodli sme sa v prospech 360 – stupňového hodnotenia. Z prínosov spomeňme aspoň niektoré:
motivácia manažérov k ďalšiemu rozvoju,
cielené určenie potrieb ich manažérskeho rozvoja,
následné zameranie tréningových aktivít na ich konkrétne rozvojové potreby,
možnosť porovnať sa s ostatnými manažérmi vo firme,
dozvedieť sa viac o tom, ako sú vnímaní okolím.

Dôležitá informovanosť
Proces hodnotenia sme v Slovalcu prvýkrát rozbehli začiatkom októbra a ukončili v decembri 2000. V prípravnej fáze bola zabezpečená kvalitná informovanosť pracovníkov spoločnosti Slovalco o novom projekte. Opakovane sme ich informovali o cieľoch projektu a o tom, aká bude ich úloha v hodnotení. Poskytli sme im aj dostatočný časový priestor, aby sa na nás mohli obrátiť so svojimi otázkami a prípadnými obavami. Až potom sme pokračovali v projekte ďalej.
Každý hodnotený manažér si vybral 13 hodnotiteľov, ktorí vypĺňali formulár pozostávajúci zo 60-tich otázok (kritérií). Súčasťou procesu bolo aj účastníkovo sebahodnotenie. Štandardný formulár sme upravili pre podmienky spoločnosti Slovalco. Otázky sme prispôsobili tak, aby sa nám podarilo získať komplexný obraz o zručnostiach, ktoré sú pre spoločnosť kľúčové. Odpovede od hodnotiteľov boli anonymné a dôverné, bez možnosti identifikovať autora. Takto sa nám podarilo zaručiť, že sa aj podriadení bez obáv a zábran vyjadrili o práci svojich nadriadených. Celý proces vypĺňania formulárov sme vďaka technickej podpore upraveného softvéru zvládli rýchlo a bez najmenších problémov. Potom nastalo vyhodnotenie konzultantmi firmy Timan. Všetky získané odpovede sme zosumarizovali a výsledky sme doručili jednotlivým manažérom. Výsledné hodnotenie v rozsahu skoro 10 strán poskytlo manažérovi komplexný obraz o jeho silných a slabých stránkach. V hodnotení našiel štatistické vyhodnotenie všetkých skúmaných kritérií. Ďalej mal možnosť porovnať svoje sebahodnotenie s tým, ako ho vnímajú ostatní. Z hodnotenia mohol ďalej vidieť, ako ho vnímajú jednotlivé skupiny zamestnancov (podriadení, nadriadení, kolegovia, externí spolupracovníci). Vo výslednom hodnotení sa mohol porovnať aj s priemernými výsledkami ostatných manažérov.

Akčný plán osobného rozvoja
Na záver procesu hodnotenia sa uskutočnili individuálne rozhovory s odborníkom na rozvoj manažérskych zručností. Táto fáza pomohla manažérom nájsť vysvetlenie na mnohé otázky, ktoré sa vynorili v súvislosti so získanou spätnou väzbou. Na spoločnom sedení s pracovným psychológom si pripravili svoj akčný plán osobného rozvoja. 360-stupňové hodnotenie využívame výlučne ako prostriedok manažérskeho rastu. Aj z toho dôvodu sa výsledné hodnotenie dostáva len do rúk hodnoteného manažéra. Výstupom pre personálne oddelenie, či pre nadriadených je už len konečný výstup – akčný plán osobného rozvoja. Po ukončení 360 stupňového hodnotenia sa proces osobného rozvoja manažérov nekončí, ale začína. Nastúpilo vyhodnotenie individuálnych akčných plánov, príprava plánov individuálnych tréningových potrieb a realizácia cielených tréningov zameraných na konkrétne potreby jednotlivých manažérov. Po dobrých skúsenostiach s prvým kolom 360-stupňového hodnotenia zrealizovali sme aj druhé kolo a v každej zo spoločností, kde sme tento spôsob hodnotenia vyskúšali, stretli sme sa s pozitívnymi ohlasmi. Napriek tomu, že manažéri pri čítaní výsledných hodnotení neraz zažijú i nepríjemné prekvapenia. Práve vďaka individuálnemu koučingu dokážeme predísť negatívnym reakciám zo strany manažéra na hodnotenie a darí sa nám naplniť hlavnú funkciu tohto procesu – pomôcť manažérom v ich osobnom raste.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 14 319
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 358
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 13 352
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 040
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 031
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 769
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 468
  8. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 459
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 999
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 597