nie od svojich nadriadených, podriadených, kolegov a v niektorých prípadoch aj od externých spolupracovníkov. Spätná väzba sa týka ich správania, prístupu k spolupracovníkom, manažérskych zručností a znalostí, celkového výkonu či hodnôt.
Zámerom zavedenia 360-stupňového hodnotenia bolo posunúť manažérov spoločnosti Slovalco v ich manažérskom a osobnom rozvoji. Ďalším zámerom bolo posilniť firemné hodnoty a firemnú kultúru a cez rozvoj manažérov zabezpečiť ďalší rozvoj firmy. Firma Slovalco patrí dnes k najúspešnejším firmám na Slovensku a to i vďaka schopnostiam svojich manažérov. Napriek vysokej kvalite manažmentu však spoločnosť nespomaľuje tempo rastu „svojich“ ľudí. Manažéri neustále pracujú na svojom rozvoji - absolvovali niekoľkoročný cyklus manažérskeho vzdelávania, mnohí individuálne študujú MBA (Master of Business Administration) a neustále zavádzajú nové projekty, ktoré firmu posúvajú vpred. Keďže väčšina tradičných metód manažérskeho rozvoja bola vo firme za posledné roky vyčerpaná, personalisti spolu s našimi konzultantmi zvažovali prínosy a riziká zavedenia 360-stupňového hodnotenia. Všetci sme si uvedomovali, že ide o odvážny krok. Zvažovali sme, ako jednotliví manažéri zareagujú na kritiku, ktorá sa v hodnoteniach môže objaviť. Tiež sme zvažovali schopnosť pracovníkov z rôznych úrovní firmy poskytnúť konštruktívnu spätnú väzbu. Nemenej závažným bola administratívna náročnosť takéhoto procesu.
Očakávané prínosy nás ale presvedčili a rozhodli sme sa v prospech 360 – stupňového hodnotenia. Z prínosov spomeňme aspoň niektoré:
motivácia manažérov k ďalšiemu rozvoju,
cielené určenie potrieb ich manažérskeho rozvoja,
následné zameranie tréningových aktivít na ich konkrétne rozvojové potreby,
možnosť porovnať sa s ostatnými manažérmi vo firme,
dozvedieť sa viac o tom, ako sú vnímaní okolím.
Dôležitá informovanosť
Proces hodnotenia sme v Slovalcu prvýkrát rozbehli začiatkom októbra a ukončili v decembri 2000. V prípravnej fáze bola zabezpečená kvalitná informovanosť pracovníkov spoločnosti Slovalco o novom projekte. Opakovane sme ich informovali o cieľoch projektu a o tom, aká bude ich úloha v hodnotení. Poskytli sme im aj dostatočný časový priestor, aby sa na nás mohli obrátiť so svojimi otázkami a prípadnými obavami. Až potom sme pokračovali v projekte ďalej.
Každý hodnotený manažér si vybral 13 hodnotiteľov, ktorí vypĺňali formulár pozostávajúci zo 60-tich otázok (kritérií). Súčasťou procesu bolo aj účastníkovo sebahodnotenie. Štandardný formulár sme upravili pre podmienky spoločnosti Slovalco. Otázky sme prispôsobili tak, aby sa nám podarilo získať komplexný obraz o zručnostiach, ktoré sú pre spoločnosť kľúčové. Odpovede od hodnotiteľov boli anonymné a dôverné, bez možnosti identifikovať autora. Takto sa nám podarilo zaručiť, že sa aj podriadení bez obáv a zábran vyjadrili o práci svojich nadriadených. Celý proces vypĺňania formulárov sme vďaka technickej podpore upraveného softvéru zvládli rýchlo a bez najmenších problémov. Potom nastalo vyhodnotenie konzultantmi firmy Timan. Všetky získané odpovede sme zosumarizovali a výsledky sme doručili jednotlivým manažérom. Výsledné hodnotenie v rozsahu skoro 10 strán poskytlo manažérovi komplexný obraz o jeho silných a slabých stránkach. V hodnotení našiel štatistické vyhodnotenie všetkých skúmaných kritérií. Ďalej mal možnosť porovnať svoje sebahodnotenie s tým, ako ho vnímajú ostatní. Z hodnotenia mohol ďalej vidieť, ako ho vnímajú jednotlivé skupiny zamestnancov (podriadení, nadriadení, kolegovia, externí spolupracovníci). Vo výslednom hodnotení sa mohol porovnať aj s priemernými výsledkami ostatných manažérov.
Akčný plán osobného rozvoja
Na záver procesu hodnotenia sa uskutočnili individuálne rozhovory s odborníkom na rozvoj manažérskych zručností. Táto fáza pomohla manažérom nájsť vysvetlenie na mnohé otázky, ktoré sa vynorili v súvislosti so získanou spätnou väzbou. Na spoločnom sedení s pracovným psychológom si pripravili svoj akčný plán osobného rozvoja. 360-stupňové hodnotenie využívame výlučne ako prostriedok manažérskeho rastu. Aj z toho dôvodu sa výsledné hodnotenie dostáva len do rúk hodnoteného manažéra. Výstupom pre personálne oddelenie, či pre nadriadených je už len konečný výstup – akčný plán osobného rozvoja. Po ukončení 360 stupňového hodnotenia sa proces osobného rozvoja manažérov nekončí, ale začína. Nastúpilo vyhodnotenie individuálnych akčných plánov, príprava plánov individuálnych tréningových potrieb a realizácia cielených tréningov zameraných na konkrétne potreby jednotlivých manažérov. Po dobrých skúsenostiach s prvým kolom 360-stupňového hodnotenia zrealizovali sme aj druhé kolo a v každej zo spoločností, kde sme tento spôsob hodnotenia vyskúšali, stretli sme sa s pozitívnymi ohlasmi. Napriek tomu, že manažéri pri čítaní výsledných hodnotení neraz zažijú i nepríjemné prekvapenia. Práve vďaka individuálnemu koučingu dokážeme predísť negatívnym reakciám zo strany manažéra na hodnotenie a darí sa nám naplniť hlavnú funkciu tohto procesu – pomôcť manažérom v ich osobnom raste.