BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra vyčlenilo na zabezpečenie úloh Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi na roky 2011 až 2014 viac ako milión eur.
Prostriedky putovali na realizáciu Programu podpory a ochrany obetí obchodovania s ľuďmi, konferencie k problematike obchodu, propagáciu Európskeho dňa boja proti nemu, ale tiež na vydávanie propagačných materiálov či letákov.
Vyplýva to zo správy o plnení úloh z národného programu, ktorá je zverejnená na portáli právnych predpisov v štádiu medzirezortného pripomienkového konania.
Školili nielen policajtov
Vyčlenené financie putovali aj na rôzne školiace aktivity. Školenia sa týkali napríklad vybraných policajtov či zamestnancov vybraných útvarov rezortu vnútra, ale aj zamestnancov zdravotníctva, školstva, úradov práce, rezortu kultúry či diplomacie.
Preškolení však boli i niektorí príslušníci obecných polícií a pracovníci detských domovov. Na školeniach o problematike obchodu s ľuďmi sa zúčastnili aj príslušníci ozbrojených bezpečnostných zborov, ktorí pôsobia v zahraničných misiách.
Kampane boli v aj v nákupných centrách
Ministerstvo vnútra sa problematike obchodu venovalo takisto vo viacerých kampaniach. Tie boli zamerané na propagáciu národnej linky 0800 800 818, ktorá je určená na pomoc obetiam obchodovania s ľuďmi a nútenej práce ako jednej z foriem obchodovania s ľuďmi.
Boli to kampane "Bez informácií sa stávaš otrokom" a "Nie každá cesta do sveta je ako z rozprávky". Obsahovali vizuál, ako aj rozhlasový a televízny spot.
V rokoch 2012 a 2013 bola na celom Slovensku v nákupných centrách výstava diel žiakov Stredných škôl úžitkového výtvarníctva, ktorá bola tematicky motivovaná rizikovými javmi obchodovania s ľuďmi. Zároveň fungovala kampaň o právach cudzincov a propagácia Európskeho dňa boja proti obchodovaniu s ľuďmi.
Slovenská katolícka charita spustila v spolupráci s rezortom vnútra v roku 2013 kampaň "Ľudia nie sú na predaj – GIFT box Slovakia".
Podporili aj filmy
Rezort finančne podporil i kampaň Dve malé dievčatká, ktorej hlavným prvkom je trojminútový animovaný film. Ten sa zameriava na obchodovanie s ľuďmi za účelom sexuálneho vykorisťovania. Kampaň je cielená hlavne na mladé ženy, ktoré varuje pred rizikami cestovania do zahraničia.
Problematike sa však venovala napríklad i kampaň "Nestaň sa otrokom" Medzinárodnej organizácie pre migráciu (IOM) či preventívny film 0800 800 818, ktorý premietali v roku 2013 v rámci festivalu Jeden svet.
Cieľom Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi na roky 2011 - 2014 bolo zabezpečiť komplexnú a účinnú národnú stratégiu boja proti obchodu.
Správa, ktorá informuje o plnení jeho úloh, má za cieľ poskytnúť ucelený prehľad za dané roky. Jednou z častí národného programu bol i Národný akčný plán boja proti obchodovaniu s ľuďmi, ten zadefinoval strategické a konkrétne ciele a aktivity, ktoré mali byť v rokoch 2011 až 2014 splnené.
Celkovo to bolo 106 aktivít, splnených bolo 104 z nich, dve čiastočne.