Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Rozprávkový osud telenoviel

O piatej popoludní sa život stoviek slovenských rodín na hodinu a pol zastaví. Deti, milované vnúčence, psy aj manželia musia počkať. Na rad prichádza rituál, ktorému sa prispôsobujú všetky ostatné denné činnosti...

O piatej popoludní sa život stoviek slovenských rodín na hodinu a pol zastaví. Deti, milované vnúčence, psy aj manželia musia počkať. Na rad prichádza rituál, ktorému sa prispôsobujú všetky ostatné denné činnosti - v Slovenskej televízii sa práve začína iksté pokračovanie Manuely, Divokého anjela, Farby lásky.... K slovu sa jednoducho dostáva juhoamerická telenovela. Prečo do jej osídel padli milióny ľudí na celom svete bez rozdielu vzdelania?
Lebo každý túži po rozprávke a princíp kde bolo, tam bolo... krásne ale chudobné dievča stretlo bohatého princa... a žili šťastne, až kým nepomreli, je zaručeným receptom na úspech. Víťazí rozprávková túžba po víťazstve lásky a dobra nad zlom.

Skryť Vypnúť reklamu

Život po živote
Prieskum sledovanosti Odboru mediálneho výskumu a informácii hovorí, že medzi divákmi telenoviel majú zastúpenie všetky vekové a vzdelanostné kategórie. Telenovely sú preferovanejšie u žien, najmä u tých s nižším vzdelaním, ale pozerajú ich aj vysokoškolsky vzdelané ženy v produktívnom veku. Sledujú ich dokonca aj muži, hoci v menšej miere (o polovicu menej ako ženy), ale ich zastúpenie pred telenovelovou obrazovkou aj tak nie je zanedbateľné.
Na Slovensku, vyznávajúcom tradičné hodnoty, hrá v prospech telenoviel aj fakt, že sa držia klasického rozdelenia sociálnych funkcii. Žena tu vystupuje ako nositeľka emócií a je orientovaná na rodinu, zatiaľ čo muž zastáva úlohu ochrancu, živiteľa... a zvodcu .
Podľa veku sú najpočetnejšou skupinou sledovačov telenoviel ľudia nad päťdesiat rokov. Prečo?
„U starších ľudí, prípadne dôchodcov možno sledovanie telenoviel zdôvodniť najmä tým, že vo svojom veku majú už väčšinu aktívneho života za sebou a prázdne miesto potom zapĺňajú práve príbehmi hrdinov telenoviel," vysvetľuje psychologička, dr. Mardiaková. V tomto prípade považuje sledovanie telenoviel za celkom prospešné, lebo im dokážu aspoň z časti nahradiť pocit účasti na spoločenskom živote.

Skryť Vypnúť reklamu

Náhrada za realitu
Pri zisťovaní, prečo sa telenovely stali za posedných niekoľko rokov jedným z najsledovanejších programov nielen komerčných, ale v mnohých prípadoch aj verejnoprávnych (!) televízií, sme sa obrátili aj na samotných divákov. Najčastejšie odpovede, na otázku, čo ich vedie k tomu, aby si deň čo deň sadli pred televízor a sledovali nekonečné a neraz nudné dialógy boli: "Lebo som zvedavá, ako to dopadne medzi Esmeraldou a Armandom." "Chcem vedieť, čo všetko budú musieť prekonať Aurora s Diegom, kým sa dočkajú vytúženého šťastia." "Čakám, či zvíťazí Juliettina láska k Pedrovi alebo bude dôležitejšia vďačnosť, ktorú cíti ku Gabrielovi."
Psychologička Mardiaková potvrdzuje názor odborníkov, ktorí sa zhodujú, že telenovely sa pre dnešného diváka stali často náhradou za vlastné neprežité životné situácie. „Ľudia bývajú apatickí voči svojim životom, lebo nadobudli pocit, že nič zaujímavé ich už nečaká. Uťahaní zo stereotypnej práce a rodinného života si s veľkým potešením sadnú pred televíznu obrazovku, aby sa aspoň na tých pár desiatok minút nechali vtiahnuť do napínavých dejových situácii, ktoré prežívajú spolu so svojimi hrdinami," hovorí Mardiaková.
Ak by telenovely vedeli tento typ diváka vyburcovať aj k nejakej akcii, k zmene vo vlastnom živote, k snahe urobiť ho zaujímavejším, dali by sa považovať za terapeutický prostriedok. Zväčša sa však divák po záverečných titulkoch vracia k svojim stereotypom a jedinou jeho reakciou je, že sa teší na ďalší diel.

Skryť Vypnúť reklamu

Božie mlyny
Popularite telenoviel neubližuje ani to, že v tomto prípade božie mlyny melú naozaj pomaly. Ku šťastnému koncu sa protagonisti prepracujú spravidla najskôr okolo stopätnásteho dielu. Telenovely sú časovo náročný koníček, ale práve zdĺhavosť a zdanlivá nekonečnosť je jedným z ďalších dôvodov prečo sa tešia takej obľube.
Tým, že divák môže svojho hrdinu sledovať denno-denne, stáva sa súčasťou jeho bežného života. Tak ako ráno vstane, ide do práce, je alebo ide večer spať, tak si o určitom čase sadne k televízii a sleduje, čo nové v rodine De Valladaresov alebo Ramirezovcov. A keďže telenovela zachytáva vždy len krátke obdobie zo života jej hrdinov, ešte viac podporuje v divákovi pocit, že spolu s nimi prežíva naozaj reálne situácie. Počas jedného dielu sa dej väčšinou neposunie o viac ako jeden deň, takže divák môže nadobudnúť pocit, že ide o reálny čas.
Obľúbenosť telenoviel ovplyvňuje aj ich bezpečnosť. Diváci síce často uvažujú, čo by oni robili na mieste nešťastnej Manuely, ktorá musí čeliť nekonečným intrigám svojej nevlastnej sestry a zákernej Izabely, neraz nadávajú, ale zároveň si uvedomujú. že oni sú v bezpečí svojej obývačky. Z toho miesta sú ochotní prežívať všetky neprávosti a ťažké životné skúšky, s ktorými sa ich hrdinovia musia vysporiadať. Sú ochotní investovať aj najsilnejšie emócie, ale s istotou, že v pohodlnom kresle, v ktorom sedia, im nič nehrozí.

Skryť Vypnúť reklamu

Sklamania sa báť netreba
Diváci sa sledovaním telenoviel, jednoduchým na vnímanie aj chápanie, dostávajú do inej reality, s ktorou sa viac či menej stotožňujú. Pre telenovely je síce typické veľké množstvo postáv, ale základné rozdelenie na kladných a záporných hrdinov je jasné hneď na prvý pohľad. Nájsť si svojho hrdinu, s ktorým sa možno stotožniť, nie je príliš zložité, je si z čoho vyberať a divák si charakterom svojho hrdinu môže byť istý - ten, komu drží palce, sa v priebehu seriálu určite výrazne nezmení, a teda ho ani nesklame.
„Telenovely okrem množstva rozmanitých charakterov prinášajú ľuďom aj návody, ako riešiť rôzne situácie. Každý si tam nájde to svoje trápenie, lebo v telenovelách sa skôr či neskôr vyskytnú takmer všetky problémy súvisiace najmä s citovým životom," hovorí Barbora Šlosárová, ktorá sa vo svojej diplomovej práci venovala paralelnému svetu telenoviel.
Situácie sú síce nahustené a zobrazené preexponovane, ale spôsob riešenia sa z nich dá odčítať veľmi jednoducho. Doktorka Mardiaková dokonca niektoré takéto návody považuje za prospešné, lebo cez správanie postáv učia telenovely ľudí, ako sa správať vo vypätých situáciách. Najviac pozitívnych reakcií sa divákovi ponúka od hlavnej hrdinky, ktorá býva podľa očakávania najobľúbenejšou postavou. Presne podľa vzoru rozprávok u nej dobré sudičky nešetrili a do vienka dostala tie najlepšie vlastnosti. Osud jej však poväčšine veľmi nežičil. Vlastným úsilím a konaním dobra sa jej podarí nakloniť si šťastenu na svoju stranu, získať majetok a čo je najdôležitejšie - srdce milovaného muža. „Telenovely sa snažia ľudí presvedčiť, že aj keď im nič nevychádza, nie sú atraktívni a majú pocit, že ich život je prázdny, všetko sa môže zmeniť. Však sa pozrite, aj Manuela to dokázala, tak prečo nie vy?!", hovorí Barbora Šlosárová. Ibaže osudy postáv má v rukách tím scenáristov, ktorí pracujú podľa ohlasu divákov a od začiatku smerujú svoje postavy k happyendu, bez ohľadu na to, aká dlhá a tŕnistá cesta k nemu povedie.

Skryť Vypnúť reklamu


Príbeh ako z rozprávky
Telenovela vznikla ako odpoveď brazílskej televíznej spoločnosti TV Globo na inváziu amerických mydlových opier. Od svojho predobrazu sa však veľmi nelíšila, lebo mydlové opery boli dostatočne úspešné na to, aby sa overený model príliš nemenil.
Malé odchýlky si však tvorcovia telenoviel predsa len dovolili. Nielen kvôli tomu, aby sa odlíšili, ale hlavne preto, aby výroba seriálov bola čo najlacnejšia. Väčšina telenoviel sa odohráva takmer výhradne v interiéroch. Stačí štúdio s dvoma-troma izbami, kanceláriou, prípadne barom. Pri nakrúcaní sa tvorcovia nemusia riadiť podľa nevypočítateľného počasia a natáčať sa môže ako na bežiacom páse. Napríklad 270 dielov Divokého anjela sa nakrúcalo bez prestávky vyše roka, niekedy aj štrnásť hodín denne.Jednou z mála telenoviel, odohrávajúcich sa vo veľkej časti aj v exteriéroch je Kráľ dobytka.
Okrem zníženia nákladov na minimum sa telenovely od mydlových opier líšia aj tým, že telenovely majú ukončený dej, čiže sa skladajú z klasického úvodu, vyvrcholenia a záveru. Aj keď ten je vždy v nedohľadne.

Skryť Vypnúť reklamu

O čom telenovely sú?
Najvýstižnejšia odpoveď je: stále o tom istom. Hoci základná zápletka, z ktorej dej vychádza, sa mení, tým, že každá telenovela sa priam hmýri množstvom postáv, neexistujú charaktery, situácie ani problémy, ktoré by sa neopakovali. Či už ide o životné osudy chudobnej krajčírky Márie, krásnej Milagros vyrastajúcej v kláštore, Gonzala a jeho troch osudových žien, slepej Esmeraldy, Izaury dcéry černošskej otrokyne, Aurory, ktorá bola ako malá pohodená na schodoch kláštora, mladej zberačky kávy Palomy, siroty Juliette, Luise, dcéry bohatého právnika, Manuely a jej intrigánskej sestry Isabele, bratov Federica a Maxima, Milagros, ktorú vychovali mníšky, Marie Inés, ktorá venovala všetok čas svojmu manželovi a deťom, dvoch súperiacich rodín Ramirezovcov a Valdesovcov, mladej slúžky Luciany zamilovanej do svojho pána - budúceho kňaza, Rosalindy, pracovitej dievčiny, vychovávanej nevlastnými rodičmi, mladej učiteľky Lucie, škaredej ale múdrej Beatrize, Sofie a jej dvoch detí.
Ako odrazový mostík využívajú telenovely najčastejšie motívy ako osud siroty, niekedy len domnelej, lebo pri narodení bola vymenená alebo pohodená alebo súperenie dvoch rodín. K tomu sa pridá láska (najlepšie aj do názvu), nenávisť, problémy a hlavne intrigami a úspech je zaručený.

Skryť Vypnúť reklamu


O Máriu sa postarala Zita Furková
Keď herečka a podnikateľka Zita Furková, ktorá ako jedna z prvých pochopila silu tohto žánru a na Slovensko priviezla prvú lastovičku Jednoducho Máriu, len veľmi ťažko presviedčala marketingovych a programových pracovníkov televízie, že telenovely majú veľkú budúcnosť. Vysielanie seriálu bolo dokonca prerušené, ďalšie diely sa nakúpili až po nečakane veľkom ohlase divákov, ktorí boli ochotní urobiť čokoľvek, len aby videli blonďatú krajčírku v náručí jej milovaného. Ošieľ telenoviel však nie je typický len pre Slovensko - napríklad v Čechách v tom čase, posúvali kvôli telenovele v niektorých menších mestách začiatok omší.


Kto pozerá telenovely?
Doteraz najúspešnejším titulom na Slovensku bola telenovela Keď budeš moja, ktorú vysielala Markíza v prvom polroku tohto roka. Jej rekordná sledovanosť sa v druhej hodine vysielania o 18,00 h vyšplhala v priemere na vyše 29 %, pozeralo jeden diel teda v priemere pozeralo 1 milión 150-tisíc divákov. Rekordná sledovanosť z hľadiska jedného dielu seriálu pripadá na 141. diel vysielaný 31. 5. 2002, ktorý si o 17,00 hodine pozrelo 31,4 %, čo predstavuje 1 milión 300-tisíc divákov! Najviac je sledovanie telenoviel rozšírené v malých mestách do 20 000 obyvateľov. Podľa prieskumu sledovanosti televízie Markíza sú veľmi početnou skupinou divákov telenoviel gazdinky.

Skryť Vypnúť reklamu

Sledovanosť telenoviel

Slovenská televízia:
Jednoducho Mária - prvá telenovala vysielaná na Slovensku, rok 1994, sledovanosť 47 %
Manuela, rok 1995, sledovanosť 25 %
Isaura, rok 1995, sledovanosť 17 %
Manuela - pokračovanie, rok 1996, sledovanosť 33 %
Kráľ dobytka, rok 2000, sledovanosť 13 %
Divoký anjel, rok 2001, sledovanosť 19 %
Votrelkyňa, rok 2002

Markíza:
Mária, v rokoch 1996-97, sledovanosť 24,3 %
Esmeralda, rok 1999, sledovanosť 23,9 %
Rosalinda, rok 2000, sledovanosť 24,9 %
Právo na lásku, rok 2001, sledovanosť 25,5 %
Keď budeš moja, rok 2002, sledovanosť 29,3 %
Prameň lásky, rok 2002, sledovanosť 21,7 %

Soap opera
Názov mydlová opera prischol seriálom určeným najmä ženám v domácnosti podľa reklám na mydlá, ktoré počas neho vysielali. Po čase sa pomenovanie ujalo aj vo význame, že svet soap opier je ako veľká farebná mydlová bublina, v ktorej ich predstavitelia žijú. Ich svet je izolovaný od okolitého diania a dobu, v ktorej sa dej odohráva, možno identifikovať len podľa módy. Dej mydlových opier nesleduje žiadne vyvrcholenie, nakrúcanie je možné naťahovať donekonečna. Na Slovensku sú najznámejšie Dallas, Dynastia, Báječní a bohatí alebo Tak ide čas.

Skryť Vypnúť reklamu

Dospelé princezné telenoviel
Zuzana Tlučková - Mária v telenovele Jednoducho Mária
Dabovanie prvej telenovely bolo aj pre Zuzanu Tlučkovú " niečo nové. Znamenalo hodiny a hodiny pred mikrofónom. Stretla som sa dokonca s reakciami, že sa na Máriu podobám, čo bol dôkaz, že môj hlas k hlavnej predstaviteľke nepôsobil rušivo. Za dabing Márie som dostala od časopisu Slovenka titul Žena roka," hovorí o práci na telenovele, ktorej špecifickosť určuje najmä "veľmi dlhé časové obdobie dabovania. Po tridsiatom diele som už herectvo hlavnej predstaviteľky natoľko poznala, že som takmer presne vedela, ako bude hrať a frázovať, dabing mi už potom nerobil problémy."
O predstaviteľke postavy, ktorú dabovala, dodáva: "Úspech seriálu ma prekvapil, lebo okrem jednoduchosti kulís, prostredia a dialógov v ňom boli aj niektoré herecké výkony len priemerné. Mária stelesňovala prostú chudobnú milú dievčinu, ktorá si prišla do veľkého sveta splniť si svoj sen. Dosiahla to, po čom túži väčšina mladých dievčat - urobiť kariéru a dobre sa vydať. Nuž, aj my dospelí občas potrebujeme rozprávky, kde dobro víťazí nad zlom."
Zuzana Tlučková telenovely nesleduje. "Nemám profesiu, ktorá by mi dovoľovala pravidelne sedieť pred obrazovkou. Nevyhovuje mi ani pomalosť, akou dej plynie. Časom som sa však stala tolerantnejšou a proti telenovelám nič nemám. Vo svete plnom negatívnych momentov majú svoje miesto."

Skryť Vypnúť reklamu

Slávka Halčáková - Paloma v telenovele Keď budeš moja
Slávka sa na telenovely špecializovať nemieni, "tento projekt mi zabral viac času ako som predpokladala, keď som doňho vstupovala. V štúdiu som niekedy stála na nohách od deviatej ráno do desiatej večer, najmenej trikrát týždenne. Ale vďaka tomuto seriálu som sa naučila dabovať."
"Herectvo je v telenovelách hrubozrnejšie, prvoplánové a preafektované. Pre dabujúceho herca je potom ťažšie nájsť prirodzenú cestu ako nepotlačiť charakter postavy a zároveň to upraviť do prirodzenejšej formy. Herci sú temperamentnejší, veľa kričia, plačú, gestikulujú, až je z toho človeku do smiechu. Ale aspoň sa zabavíme," hovorí o špecifikách. S postavou Palomy Slávku spájalo aspoň niečo - "bola energická minimálne ako ja. Bola typickou hlavnou predstaviteľkou tohto žánru, bojujúca za pravdu a lásku. Vlastne som ju mala rada. No neobľúbite si hlavnú hrdinku?"
Ako diváčka tento žáner tiež nevyhľadáva, ale "pri dabovaní som sa prichytila, ako to prežívam a čakám, čo bude ďalej. Aj keď som vedela, že keď sa všetci vystrieľajú, koniec bude dobrý. Môj vzťah k telenovelám je však predovšetkým komerčný."

Vanda Ružičková - Milagros v telenovele Divoký anjel
Prácu na telenovele si Vanda Ružičková chváli: "Zišli sme sa výborná herecká partia, napríklad s pani Kráľovičovou sme doteraz skvelé kamarátky." Nekonečná práca ju neunavovala, aj po celom dni v dabingu prichádzala domov s dobrou náladou. "Najprv som si nevedela predstaviť dabovanie 270-dielneho seriálu. Pracovali sme na ňom rok a pol. Na telenovele sa dá výborne naučiť technika dabingu. Špeciálne pri Natalii Oreiro, ktorá veľmi veľa a rýchlo rozpráva. "Oreiro a jej postava Milagros mi boli sympatické. Energické, pozitívne, bez servítky pred ústami," hovorí o dabovaní, ktoré jej ako herečke na voľnej nohe poskytlo istotu na dlhší čas.

Skryť Vypnúť reklamu

Elena Podzámska - Morena v telenovele Yago
V momentálne vysielanej telenovele Yago na Markíze dabuje hlavnú postavu Elena Podzámska. "Postava je mi sympatická, na herectvo postáv telenoviel som si už zvykla. Najprv som si myslela, že nevedia hrať, ale je to len iný štýl herectva, vychádzajúci z ich naturelu - veľké gestá, veľké emócie. Aj Morena je výbušná, plná života, kladná, ale nie jednopolárna. Je ľudská a hoci vždy všetko dopadne dobre, občas aj zlyhá, pomýli, zaklame. Je pre mňa zmenou, lebo posledne som dabovala zlú a intrigánsku Berenise v seriáli Keď budeš moja." Rozdiel od ostatného dabovania vidí Elena Podzámska najmä v tom, že "si treba zvyknúť, že reč bude len o jednoduchých, základných, niekedy až banálnych veciach. Herci tu rozprávajú veľmi rýchlo, navzájom sa nepočúvajú, takže často to nie sú dialógy, každý si hovorí svoje, akurát si skáču do reči."
Na pozeranie telenoviel nemá čas ani energiu. "Pozriem si nejakú, len ak chcem skontrolovať seba alebo konkurenciu. Môj vzťah herečky je k telenovelám profesionálny a ako diváčky laxný.

Skryť Vypnúť reklamu

Anna Šišková Rosalinda v telenovele Rosalinda

"Na telenovelách pracujem rada. Najprv musím nájsť a spoznať, akým spôsobom herečka hrá, a keď si na ňu zvyknem a nájdem sa v nej, ide to s radosťou a ľahko. Postava, ktorú dabujem sa mi musí páčiť a musím trošku veriť tomu, čo hrá. Najhoršie sa dabuje zlá herečka, ktorú mám nejako „vylepšiť". Ale ja mám šťastie a len málokedy natrafím na takúto postavu," hovorí Anna Šišková, ktorá okrem Rosalindy nadabovala aj Kristinu v Práve na lásku, Alfonsinu v Prameni lásky a Dianu v Keď budeš moja.
"Dabing telenoviel je špecifický najmä tým, že sa pri mikrofóne stretávame tí istí ľudia, vytvoríme partiu, je nám príjemne, bavíme sa, zdôverujeme, a keď sa dabing skončí, musím povedať, že mi chýbajú. Ako diváčka telenovely nepozerám, ale chápem tých, ktorí ich sledujú. Ľuďom chýbajú príbehy bez násilia a prílišnej erotiky. Telenovela im ponúka kúsok ľudského tepla."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 977
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 417
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 050
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 331
  5. Po Slovensku na motorke 6 713
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 329
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 032
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 765
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 4 073
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 195
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu