Softvér či filmy si budeme podľa e-shopov kupovať len cez web, no e-knihy tie papierové tak skoro nenahradia.
BRATISLAVA. Softvér, filmy, hry či hudbu si o pár rokov nebudeme kupovať na fyzických nosičoch.
Elektronická distribúcia, ktorá umožní zákazníkovi stiahnuť si produkt z webu hneď po kúpe, totiž znižuje náklady distribútorom.
Hoci takéto výhody má aj predaj e-kníh, kníhkupci sa zhodujú, že papierové vydania nikdy nenahradia.
V kníhkupectve Martinus začali predávať elektronické knihy pred tromi rokmi. Šéf firmy Michal Meško tvrdí, že počty predaných e-kníh u nás sa nedajú porovnávať s USA, no myslí si, že to začínajú byť zaujímavé čísla.
Odhaduje, že spolu sa tento rok u nás predá 80-tisíc až stotisíc e-kníh.
„Veľmi dobre sa darí napríklad Dominikovi Dánovi, za posledné dva týždne bol každý piaty predaný kus jeho najnovšej knihy v elektronickej verzii,“ vraví.
Investícia do budúcnosti
Podobne sa rozmáha aj digitálna distribúcia softvéru.
Na rozdiel od trhu s tlačenými knihami je pri softvéri len malá skupina ľudí, ktorá dá prednosť kúpe škatuľového programu pred stiahnutím inštalačných súborov z webu.
Oldřich Kurz z e-shopu Alza vraví, že bariériou pri digitálnom predaji programov je najmä neznalosť používateľov a nedostupnosť niektorých programov.
Digitálna distribúcia zatiaľ netvorí zásadný podiel na predaji, no onedlho sa to podľa neho zmení.
„Záleží na type produktu, napríklad pri serverových licenciách, ktoré používajú najmä IT odborníci, elektronická distribúcia jasne vedie,“ dopĺňa Kurz.
Bežní spotrebitelia stále preferujú tradičnú fyzickú distribúciu. Predpovedá, že do dvoch rokov prepnú na digitálnu.
V niektorých prípadoch nebudú autori fyzickú podobu vôbec ponúkať.
„Pri knihách k tomu nedôjde asi nikdy, ale pri softvéri, napríklad antivírusoch, sa to už deje: fyzické médium totiž nemá v on-line časoch žiadnu pridanú hodnotu,“ vraví Kurz.
Niektoré obchody s elektronikou berú e-knihy ako doplnok sortimentu. Datart napríklad eknihu pribalí k čítačkám a tabletom.
„Podobne, ako si môže zákazník u nás kúpiť kvalitnú kávu ku kávovarom, tak i k čítačkám predávame elektronické knihy,“ objasňuje hovorkyňa Datartu Jana Choroušová. Ich predaj berú ako investíciu do budúcna.
Pri elektronických produktoch odpadajú náklady na logistiku. „To je asi najzásadnejšia výhoda pre nás i zákazníka. Umožňuje nám to expandovať do nových oblastí,“ hovorí Kurz.
Rituálna hodnota kníh
Obchodníci sa zhodujú, že je rozdiel pri preferenciách produktu vo fyzickej a elektronickej podobe, ak sa vyberá ako darček. Platí to hlavne pri knihách.
„Jedno je darovať súbor či kód, druhé je dať pod stromček papierovú knihu, možno s ručne napísaným venovaním,“ hovorí Meško.
Podľa Kurza sme vo fáze, keď je elektronická kniha doménou nadšencov a fyzická vec s tým istým obsahom má väčšinu rituálnu hodnotu.
„Podobne to máte s hudbou. Už dlho môžete darovať MP3 súbory, ale ľudia si stále dávajú CD alebo vinylové LP,“ hovorí.