Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Pred pätnástimi rokmi havaroval raketoplán Challenger

Jubilejný 25. let raketoplánu 28. januára 1986 trval len 73 sekúnd. Potom nastal výbuch, ktorý rozmetal pýchu americkej kozmonautiky na tisíce kúskov. Mnohé z nich padali na zem vyše šesťdesiat minút. Do mora spadla aj kabína Challengera, v ktorej bolo ..


Oficiálny portrét posádky raketoplánu Challenger . Hore zľava letový špecialista Ellison S. Onizuka, učiteľka Sharon Christa McAuliffeová, palubný špecialista Greg Jarvis, letová špecialistka Judith Resnicková. V dolnom rade zľava pilot Mike Smith, veliteľ Dick Scobee a letový špecialista Ron McNair. FOTO - NASA

Jubilejný 25. let raketoplánu 28. januára 1986 trval len 73 sekúnd. Potom nastal výbuch, ktorý rozmetal pýchu americkej kozmonautiky na tisíce kúskov. Mnohé z nich padali na zem vyše šesťdesiat minút. Do mora spadla aj kabína Challengera, v ktorej bolo sedem astronautov. Všetci zahynuli.

Skryť Vypnúť reklamu

Sme najlepší

Po úspešnom vyslaní človeka na Mesiac americká kozmická agentúra NASA zistila, že na ďalšie budovanie amerického sna potrebuje čosi, čo chýba ruskej konkurencii. Tak sa zrodila myšlienka kozmickej lode, ktorá bude môcť vyletieť na obežnú dráhu okolo Zeme, bezpečne sa vrátiť a byť k dispozícii na opätovné vyslanie do kozmu.

Kozmickú flotilu raketoplánov začali Američania budovať v sedemdesiatych rokoch. Prvý raketoplán, Columbia, dokončili v roku 1979. Po náročných testoch bol koncom nasledujúceho roka pripravený na štart. Vesmírne lietadlo s pruhmi a hviezdami začalo novú éru dobýjania kozmu presne 20 rokov po lete prvého človeka do vermíru. Columbia odštartovala z mysu Canaveral na Floride 12. apríla 1981.

Multifunkčný a veľmi zložitý dopravný prostriedok sa osvedčil. Za prvých päť rokov úspešne odštartovalo z odpaľovacích rámp Kennedyho kozmického centra 24 raketoplánov. Hoci sa malé problémy vyskytli, všetko podstatné klapalo. Kým Rusi stále vystreľovali svojich kozmonautov do kozmu v spoľahlivých, ale malých a nepohodlných kabínach sojuzov, americkí astronauti lietali do vesmíru v pohodlných kreslách luxusného lietadla. NASA si mädlila ruky - sme opäť najlepší.

Skryť Vypnúť reklamu

Prebudenie zo sna

Mrazivé januárové ráno však pripravilo šéfom NASA horúce chvíle. Jubilejný let Challengera sa po 73 sekundách skončil katastrofou. Tesnenie na pravej štartovacej rakete na tuhé palivo, zrejme poškodené nočným mrazom, nevydržalo vysokú teplotu.

Unikajúce horúce palivo prepálilo záves pomocnej rakety. Tá sa uvoľnila a zabodla sa do hlavnej nádrže, v ktorej bol kyslík a vodík, pohonné látky hlavných motorov raketoplánu. Nasledoval výbuch so silou vyše dvesto ton TNT, ktorý zničil celý Challenger. Na jeho palube bola sedemčlenná posádka, päť mužov a dve ženy.

Vyšetrovanie tragédie ukázalo, že všetci členovia posádky zrejme nezahynuli hneď pri výbuchu, ale zrejme až po dopade zvyškov kabíny na hladinu oceána. Pád z výšky 20 kilometrov nemohol nikto prežiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyšetrovanie však odhalilo aj oveľa závažnejšie problémy. NASA v honbe za slávou Ameriky prestala dbať na základné bezpečnostné pravidlá. Marketingoví špecialisti mali väčšie slovo ako inžinieri. Možnosť zlyhania prestali skúmať testovací technici, pri rozhodovaní o pripravenosti štartu mala hlavné slovo štatistika. Ak bola pravdepodobnosť zlyhania súčiastky nižšia ako stanovené promile, mohlo sa „ísť na vec“.

Štatistické výpočty však majú jeden háčik. Je to ako v lotérii - vyhrať môže len jeden z milióna, nakoniec však niekto vyhrá. V prípade raketoplánu Challenger štatistika nezlyhala. Zlyhalo vedenie NASA. Sen sa rozplynul.

Znovu a lepšie

Tragédia siedmich astronautov otriasla celým svetom. Utrpela aj reputácia najmocnejšej kozmickej agentúry. Ukázalo sa totiž, že flotila vesmírnych raketoplánov nie je ani lacná, ani veľmi výkonná a že bezpečnosť posádky aj investícií daňových poplatníkov ovplyvňuje priveľa faktorov.

Skryť Vypnúť reklamu

Trvalo vyše dvoch rokov, kým sa Američania odvážili vypraviť do vesmíru ďalší raketoplán. Z floridského kozmodrómu odštartoval Discovery až 29. septembra 1988, vyše deväťsto dní po tragédii Challengera.

Od tých čias sme boli svedkami ďalších 75 letov raketoplánu. Každému letu však dnes predchádza séria tisícok náročných testov. Je bežné, že plánovaný štart sa niekoľkokrát oddiali. Horúčkovitú honbu za úspechom dnes vystriedalo heslo „bezpečnosť nadovšetko“. Ďalšie zlyhanie NASA nechce dopustiť. A to je pre kozmonautiku 15 rokov po Challengeri predsa len dobrá správa.

ROMAN PIFFL

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 449
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 576
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 264
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 617
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 935
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 849
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 527
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 453
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.