Presne pred dvadsiatimi rokmi rozobrali pod Krížnou sedačkovú lanovku na Líšku, aby ju čo najskôr nahradili modernejším prepravným zariadením. To však dodnes nestojí, čo obci Turecká obmedzilo plány s rozvojom turistického ruchu.
TURECKÁ. Na jar roku 1993 začali nad obcou Turecká pri Banskej Bystrici rozoberať starú sedačkovú lanovku.
V čo najkratšom čase ju chcel bývalý prevádzkovateľ strediska nahradiť moderným zariadením s vyššou prepravnou kapacitou.
Nevyzeralo to v tom čase až tak zložito. Pre výstavbu novej lanovky neboli potrebné výraznejšie zásahy do prírodného prostredia, keďže zjazdovky a trasa lanovky tu už stáli. Odpadli by tak zdĺhavé procesy s posudzovaním vplyvov na životné prostredie.
Turecká patrila v tom čase medzi najznámejšie slovenské lyžiarske strediská a tunajšia lanovka sa využívala celoročne.
Z vízie ostali iba betónové podpery
Uplynulo však dvadsať rokov a nová lanovka dodnes nestojí. Z tej pôvodnej zostalo pár kamenných pylónov a technických prvkov.
Na vybudovanie lanovky sa v tom čase nenašiel dostatok finančných prostriedkov. O tie márne bojuje aj súčasný vlastník – Ski Turecká, ktorý už niekoľko rokov hľadá pre stredisko silného investora. Jeho bývalú slávu môže stredisku vrátiť iba nová sedačková lanovka, ktorú by bolo možné využiť počas celého roka.
Juraj Sokol zo strediska Ski Turecká hovorí, že už mali niekoľko záujemcov o rozvoj strediska, ani v jednom prípade však nešlo o investora, ktorý by do strediska reálne dokázal priniesť peniaze. Na vybudovanie štvorsedačky by bolo potrebných okolo troch miliónov eur, s ďalšími prostriedkami treba počítať na dobudovanie parkovísk a infraštruktúry.
Tunajšej 3 600 metrov dlhej zjazdovke sa pritom na Slovensku vyrovná v súčasnosti iba Chopok.
Dnes údolnú stanicu a Líšku prepájajú v zime štyri lyžiarske vleky. Nie všetky však fungujú a tak ani zima neponúka prepojenie údolia s vrcholovou stanicou. Problémy má vlastník aj s nájomcami vlekov, po poslednej zime skončil svoju činnosť ďalší z nich.
Využitie strediska chcú aj počas leta
Starosta Tureckej Ivan Janovec označil dvadsať rokov bez lanovky za „čierne“ výročie.
Pre malú obec , ktorá sa zviditeľnila atraktívnymi turistickými akciami ako krňačkové preteky, či Majstrovstvami Slovenska a Európy vo varení a jedení bryndzových halušiek, by bola nová lanovka obrovskou výhodou.
„Boli sme vychyteným strediskom cestovného ruchu, no s lanovkou odišli aj naše nádeje. Práve od perspektívy rozvoja cestovného ruchu sa v roku 1991 odrážalo aj osamostatnenie Tureckej a jej odčlenenie od Starých Hôr,“ hovorí starosta.
V obci síce vznikli aj nové ubytovacie kapacity na súkromí, no ich obsadenosť je nízka. Nezamestnanosť v obci je naopak vysoká, šanca nájsť si zamestnanie priamo v obci, alebo jej okolí takmer nulová.
„Zo 148 obyvateľov pracuje približne 40 percent. Autobusy do našej malej obce chodia poloprázdne a sú s tým spojené ďalšie problémy,“ dodáva starosta.
Ak by lanovka raz opäť stála, priamo pri jej prevádzke a ďalších činnostiach v cestovnom ruchu by dokázali zamestnať veľkú časť dlhodobo nezamestnaných.
Okrem zimnej sezóny a lyžiarov by nová sedačka podľa neho otvorila aj možnosti pre letné využitie strediska. Keďže Turecká a oblasť Krížnej patria k vyhľadávaným lokalitám aj počas leta, lanovka by pre letné turistické prepojenia otvorila nové možnosti.
„Výrazne by sa zlepšila dostupnosť Kráľovej studne, ale aj turistických východísk do Starohorských vrchov, Nízkych Tatier, či smerom na Liptovskú stranu.
„My by sme mohli túto hlavnú turistickú líniu podporiť zaujímavými atrakciami priamo v obci. Iba málo ľudí napríklad vie, že Turecká mala v minulosti silné uhliarske a drevorubačské tradície. Drevené uhlie sa tu pálilo pre známy mediarsky podnik v Banskej Bystrice a v súvislosti s tým plánujeme postaviť pri Tureckej aj uhliarsku míľu,“ dodal starosta.
Stredisko vo svojich najlepších rokoch
Obec investovala do kvalitného informačného systému
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK a ARCHÍV OBCE