
FOTO - ARCHÍV
Drobná Francúzka Gabrielle (Coco) Chanel, ktorá sa z modistky vypracovala na prvú a dodnes najslávnejšiu módnu návrhárku všetkých čias, je synonymom modernej a emancipovanej ženy. Namiesto feminizmu, s ktorým ju často spájajú pre jej úspech vo svete obchodu, ktorý bol predtým doménou mužov, kládla dôraz na ženskosť. Rúcala tabu v životnom štýle ženy, v partnerských vzťahoch aj v obliekaní. Kráľovnou módy ju urobili vlastnosti, ktoré patrili vtedajšej umeleckej bohéme Paríža.
Rovnako ako Pablo Picasso, Jean Cocteau a Igor Stravinskij v umení búrala Coco Chanel klišé vo svete módy a vytvárala si vlastné pravidlá. Jean Cocteau o nej raz povedal, že „pracovala v móde podľa pravidiel, ktoré majú hodnotu iba pre maliarov, hudobníkov a básnikov“. Coco bola ideálom ženy, v ktorom sa krása snúbi s voľnosťou a umienenosťou ísť vlastnou cestou. Jej meno sa stalo jedným zo symbolov už zaniknutého sveta predvojnového bohémskeho Paríža a zároveň symbolom rodiaceho sa sveta módy a módneho priemyslu.
Coco začala svoju revoltu v móde klobúkmi. Keď ako dvadsaťročná opustila sirotinec v Brive, kde strávila sedem rokov, začala šiť klobúky. V secesnom období sa nosili široké klobúky obložené bohatými ozdobami. Coco o nich hovorievala: „Ako môže mozog fungovať pod takýmito vecami?“ Ona sama dávala prednosť maličkým klobúkom v chlapčenskom štýle. V tom čase spievala v kabarete a jedna z jej piesní bola o slečne, ktorá stratila psíka menom Coco. Táto prezývka sa neskôr stala logom svetoznámeho oblečenia.
Jej priateľ Etiene Balsan jej pomohol presťahovať sa do Paríža, kde v roku 1910 otvorila prvý butik. Keď v roku 1913 rozšírila sortiment z klobúkov na dámske oblečenie a otvorila ďalšie obchody v prímorských strediskách Deauville a Biarritz, po jej boku stál už iný muž - Artur Capel. V 20. rokoch už bola pojmom.
Coco predbehla dobu, keď vniesla do ženského oblečenia výsady mužskej módy - pohodlnosť, jednoduchosť a športové prvky. Prvý väčší úspech mala s vlneným svetrom v kombinácii so sukňou - oblečením, ktoré predtým vymyslela pre seba. Rovnako ako neskôr veľa ďalších modelov. Hovoria o nej, že si nemohla dovoliť módne výstrelky, a tak ich zavrhla a vytvorila si vlastné. „Nie móda sa mení, ale ja. A ja som teraz v móde,“ vyhlásila v čase najväčšej slávy. Ženy ju nasledovali. Namiesto prezdobenosti im Coco ponúkala diskrétny luxus, jednoduchú eleganciu.
Cigánske sukne, bohatá bižutéria, trblietajúce sa, gorálikmi vyšívané večerné róby - to všetko bola Coco v rôznych obdobiach. Najviac ju však preslávili kostýmy z vlneného džerseja, látky, z ktorej sa predtým šila iba pánska bielizeň, a takzvané malé čierne šaty, ktoré uviedla v roku 1926.
V roku 1921 urobila revolúciu aj vo svete vôní. Chanel N°5 (podľa jej šťastného čísla) s mošusovou arómou obletel svet v čase, keď ženy nosili kvetinové vône. Dodnes je najpredávanejším parfumom. Práve on uchoval v pamäti meno Chanel v čase, keď bolo odsúdené na zabudnutie. Už pred druhou svetovou vojnou udržiavala Coco vzťah s nemeckým diplomatom Hansom Günterom von Dincklag, po boku ktorého prežila vojnu a vďaka ktorému mala mnoho výhod. V roku 1939, keď Francúzsko vyhlásilo Nemecku vojnu, definitívne zatvorila obchod a predala aj továreň na parfumy. Po vojne sa na ňu zosypala vlna kritiky, v ktorej bola pre svoj vzťah s nacistickým dôstojníkom titulovaná ako kolaborantka, zradkyňa a antisemitka. Uchýlila sa do Švajčiarska.
Do sveta módy zásadne zasiahla ešte raz - a ešte raz ho zásadne zmenila. V roku 1954 sa vrátila s novou kolekciou - možno preto, že módu tých čias považovala za málo invenčnú, alebo preto, že parfum potreboval novú reklamu. Jej kostýmy v pestrých farbách bez golierov sa v 60. rokoch stali uniformou dobre oblečených žien. Coco zomrela vo veku 87 rokov v roku 1971 v obľúbenom apartmáne hotela Ritz.
Konfekciu nikdy nevyrábala - každý kus oblečenia bol jedinečný, modelovala ho priamo na postavu zákazníka. Jej niekdajší obchod na rue Cambon existuje aj dnes a oblečenie, ktoré sa tam predáva, je ešte stále stelesnením jej štýlu. Pod vedením Karla Lagerfelda sa jej niekdajšie impérium mnohonásobne rozrástlo. Od roku 1978 je však značka Chanel už len priemyselným tovarom - konfekciou, ktorá ťaží zo slávneho mena a zásad jej elegancie.
KLAUDIA LÁSZLÓOVÁ
Zajtra - zvolenie Borisa Jeľcina za prvého ruského prezidenta