Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Márai naformuloval postoje k pojmom ako vlasť, úloha jazyka či sloboda

V Máraiovom Štúdiu divadla Thália sa 4. decembra uskutoční premiéra divadelnej inscenácie Ako naučiť meštianskeho psa poslušnosti z pera Silvestra Lavríka a Anny Vlčkovej – Strachan inšpirovaná dielom Sándora Máraia.

V Máraiovom Štúdiu divadla Thália sa 4. decembra uskutoční premiéra divadelnej inscenácie Ako naučiť meštianskeho psa poslušnosti z pera Silvestra Lavríka a Anny Vlčkovej – Strachan inšpirovaná dielom Sándora Máraia. Pri tejto príležitosti sa s režisérom inscenácie SILVESTROM LAVRÍKOM rozprávala dramaturgička Margit Garajszki.

Ako sa „chlapec zo Spiša“ - ako sa v mnohých rozhovoroch sám definujete – stretne s košickým rodákom Sándorom Máraiom?

Stalo sa to na letisku. Vo Frankfurte nad Mohanom. Zmeškal som let a kým som čakal na ďalšie lietadlo, chcel som si kúpiť niečo na čítanie. Do oka mi padla knižka od spisovateľa, ktorého meno mi nič nehovorilo. Keď som sa zo zadnej strany obálky dozvedel, že sa narodil v Košiciach, od prekvapenia mi obočie vyletelo na vrch hlavy. Okamžite som si knižku kúpil. Tak som sa do nej začítal, že som skoro zmeškal aj ďalšie lietadlo. Bol to titul Sviece dohárajú, v anglickom preklade vyšiel pod názvom Embers. Dnes si cením hlavne memoárovú vetvu jeho písania ako Zem zem, Spoveď mešťana, alebo jeho denníky, no vtedy to bola láska na prvý pohľad. Stalo sa to niekedy na začiatku deväťdesiatych rokov, takže možno povedať, že aj toto stretnutie bolo pre mňa pripomenutím si chorobného stavu neslobody, v ktorom sme do roku 1989 žili. Márai totižto trval na tom, že v krajinách, kde vládnu komunisti, jeho diela vychádzať nebudú.

Prečo ste sa rozhodli reflektovať na Máraiove dielo formou divadelnej hry a následne inscenácie?

Dlhodobo sa zaoberám prenášaním nedramatickej literatúry na javisko. Robili sme Svety za dedinou venované Lacovi Novomeskému, Žltú žltú ľaliu v Astorke, alebo moju milovanú inscenáciu Hájnikova žena. Naposledy som sa zaoberal Fándlyho Dúvernou zmlúvou, či veršami Mihálika, Ondruša, Rúfusa a Válka v uvedení Stravinského baletnej suity Príbeh vojaka v rámci Konvergencií 2011. Divadlo stále považujem za druh umenia, ktorý dokáže účinne osloviť významnú časť publika vnímavého voči potenciálu, ktorý v sebe dielo Sándora Máraia stále v sebe má. Na Slovensku sa musíme pokúsiť zaujať postoj k tvorbe nášho rodáka. Práve preto, že tvrdil, že v jeho kozmopolitnom životnom príbehu mu jedinou skutočnou vlasťou ostala maďarčina.

V akom štádiu je teraz príprava inscenácie?

... skúšame. Ideme do generálkového týždňa.

S akým realizačným týmom spolupracujete?

Inscenácia bude dvojjazyčná, sú postavy, ktoré rozprávajú v maďarčine a sú postavy, ktoré v slovenčine. Tomu sme podriadili aj výber hercov. Postavu Šándora, inšpirovanú Máraiom, hrá Szilárd Petrik. V inscenácii uvidíte aj Alenu Ďuránovú, v postave mladučkej Anny. Aj v tomto prípade ide o inšpiráciu skutočnou autorkou. Je ňou blogerka Anna Vlčková – Strachan, ktorá bloguje so Sándorom Máraiom, takže sa stala spoluautorkou libreta k inscenácii. V ďalších postavách sa predstavia Tamás Gál, Vlado Zboroň, Szilvia Kiss, Ludvig Bagin, Tatiana Poláková a Csilla Tarr. Dramaturgia a preklad sú v kompetencii Margit Garajszki. Rudo Pepucha, s použitím kompozícií Franza Liszta, pripravuje scénickú hudbu. Fotografie a audio/video prezentáciu majú na starosti Zuzana Halánová a Richard Lavrík. Kostýmy obstará Barbora Peuch. Natália Bokníková je výkonnou producentkou celého projektu. Koncept, libreto, výprava a réžia sú moja zodpovednosť.

Čo si myslíte, čím môže byť Márai inšpiratívny pre súčasných divákov?

Eleganciou svojho myslenia. Silou autentickosti. Aktuálnosťou tém, ktoré ho fascinovali. A zmyslom pre briskný humor. Je považovaný – a právom, za výsostne intelektuálneho spisovateľa. No jeho intelektualizmus nie je jalové mudrovanie bez zodpovednosti. Naopak. Aj dnes môžeme žasnúť nad tým, ako dôsledne žil to, o čom písal. Radšej odišiel do emigrácie, než by po zabratí Strednej Európy boľševikmi pristúpil na kompromisy, výsledkom ktorých by bol život, v ktorom by nielenže nemohol písať ale ani mlčať slobodne.

V čom bol inšpiratívny osobne pre vás? Čím vás prekvapil? V čom ste s ním nesúhlasili?

V tom istom, v čom sa mi zdá byť inšpiratívnym pre súčasného človeka. Prekvapil ma súznením, ktoré sa mu podarilo vo mne vyvolať. Je mnoho dôležitých vecí, ktoré vnímam podobne, hoci nás delí viac než pol storočia. Postoje k pojmom ako vlasť, úloha jazyka, sloboda ako žitá zodpovednosť... Márai ich naformuloval tak presne, akoby spolu so mnou prežíval môj vlastný život. To ma opätovne vedie k presvedčeniu, že v kultúrnom a mentálnom slova zmysle je Mitteleuropa síce mnohovrstevný, ale kompaktný a stále živý fenomén. Nesúhlasil by som s ním v niektorých paušalizujúcich hodnoteniach osobností, epoch, národov a udalostí. Ale keďže on sa svojimi témami zaoberal na viackrát, vracal sa k nim až obsedantne, netreba podľahnúť pokušeniu chytať ho za slovo na základe jediného vyjadrenia, navyše vytrhnutého z kontextu.

Čo myslíte, v čom môže priniesť slovenský dramatik a režisér nový pohľad na Máraia?

Možno by bolo presnejšie povedať, že to bude pohľad zo Slovenska na začiatku 21. storočia. V tomto duchu mi ide predovšetkým o predstavenie Sándora Máraia kultúrnej verejnosti na Slovensku. Nemám ambíciu ukradnúť ho maďarskej literatúre. No mám ambíciu prispieť k tomu, aby sa začlenil do tej slovenskej. Tak ako je v českej prítomný trebárs Franz Kafka. Alebo Lajos Grendel v tej našej. No a celkom súkromne a za seba – inscenácia Ako naučiť meštianskeho psa poslušnosti je poctou tomuto svetovému autorovi.

marai_sandor_fotka.jpgSándor Márai (1900 - 1989)

pôvodným menom Sándor Grosschmid je maďarský spisovateľ, básnik a publicista, ktorý sa narodil v Košiciach. Po druhej svetovej vojne sa kvôli nástupu socializmu rozhodol emigrovať, a na dlhé desaťročia sa stal zakázaným autorom vo svojej vlasti.

Znovuobjavenie jeho diela sa začalo až v 90-tych rokoch. Intelektuál Márai so svojím dielom sa stal kronikárom celého 20. storočia, hodnôt a spôsobu života zanikajúceho meštianstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 091
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 11 659
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 737
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 663
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 047
  6. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 596
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 256
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 641
  9. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 5 458
  10. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 786
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu