Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Dopravní piloti: Lietam v tom tiež

Keď vyrastiem, budem pilotom. Rozšírený detský sen.

Málokto však dotiahne do konca vodičský preukaz na Boeing a nastúpi kariéru pilota v pracovisku, ktoré lieta kilometre nad zemou.

„Keď vynájdu teleport, tak sme skončili,“ usmieva sa dopravný pilot Martin a pred sebou má mobil, ktorý môže v každej chvíli nečakane zazvoniť. Je sviatok, sedíme v kaviarni, no keď sa ozve zamestnávateľ, on musí byť do hodiny na letisku pripravený na odlet.

V kokpite Boeingu, kde dvadsaťsedem ročný muž pracuje, dosiaľ nalietal približne tritisíc päťsto päťdesiat hodín a neurčený počet kilometrov. „Mohlo to byť tak jeden a pol milióna,“ odhaduje, žartujúc, ako sa mení jeho pohľad na rýchlosť. Auto ho už niekedy ubíja, diaľnice sa zdajú pomalé.

Relax v kokpite

Martinov kamarát Peter je tiež pilotom. Trvalo viac ako mesiac, kým sme sa stretli, pretože ho zamestnávateľ nečakane povolal lietať do Škandinávie. Ponúka najmä chartrové lety, ktoré, na rozdiel od dlhodobých liniek, nie je možné plánovať s predstihom, takže Peter netuší, čo bude o mesiac ani o dva, no zamestnanie neľutuje - a dôvodom nie je iba zárobok.

„Časté odlúčenie je asi najhoršie na povolaní pilota. Ak lietame cez sviatky, Vianoce, Silvestra, býva mi to ľúto, ale inak je to radosť,“ hovorí pilot, ktorý lietanie nepovažuje za prácu. „Už som našiel, čo ma baví. Hore vypnem, dolu nechám starosti a plne sa sústredím na let. Lietanie je relax.“

Vedeli ste, že povestná čierna skrinka je úplne inej farby? A že posádka v kokpite musí mať pre bezpečnosť rozdielne jedálne lístky? O svojej profesii vedia piloti zaujímavo rozprávať, neradi však priznávajú identitu. Je ich u nás málo, preto sme im mená v článku po dohode zmenili.

letci2.jpg

Deti a armáda

Profesionálny pilot má väčšinou povolanie v rodine, v menšine za tým býva detský sen, ako práve u Petra, ktorý spomína: „Na Dňoch detí a armádou otec vybavil let vo vrtuľníku. To ma tak očarilo, že som nechcel nič iné.“

Na Slovensku je niekoľko spôsobov ako sa dostanete k lietaniu. Bez platenia cvičí letcov armáda, problém je, že vzhľadom na stav nášho letectva nie je žiadna záruka, že si ozaj zalietate, ak sa upíšete ozbrojeným silám. Druhou možnosťou je univerzita v Žiline. Každý rok asi desať absolventov Fakulty ekonomiky leteckých spoločností hľadá prácu v letectve, z niektorých sa stanú piloti. Na lietanie však škola nie je podmienkou, pilotov priamo nevychováva a naopak, platí, že pilot-profesionál nemusí mať dokončenú školu.

Pilotom za pol milióna

Kto chce lietať, musí si zaplatiť špeciálny kurz a nalietať aspoň 220 hodín. Bežne to robia napríklad členovia aeroklubov, od hobby však ku kariére pilota ešte vedie dlhá cesta. Potrebná je zdravotná spôsobilosť prvej triedy, donedávna i psychotesty.

Nasleduje ďalšia stovka nalietaných hodín, po ktorej môžete usilovať o preskúšanie na Leteckom úrade. Skúška ATPL (Air Traffic Pilot Licence) zo štrnástich predmetov ako je angličtina, komunikácia, meteorológia, aerodynamika či aeromechanika, je akousi „zmrazenou“ licenciou na lietanie. S ňou už sa môžete uchádzať o prácu pilota, k tomu však potrebujete ešte "vodičák" na Airbus alebo Boeing. Typovú kvalifikáciu na konkrétny typ lietadla, absolvujete rýchlo (päť týždňov) hoci draho (17 tisíc eur).

Dnes už je zriedkavé, že by typovky pilotom platil zamestnávateľ, ako to bolo bežné, keď Martin začínal: „Je kríza a prepravcovia znižujú náklady. Veľa ľudí zostáva na zemi, hoci si kvalifikáciu zaplatilo z vlastných prostriedkov a nevedia nájsť uplatnenie. Po krachu firmy SkyEurope u nás ani nie je zamestnávateľ veľkého počtu pilotov, veľa kolegov preto odišlo a našlo prácu po svete, od Číny po Dubaj."

Bývanie pri letisku

Dopravný pilot musí rátať s tým, že jeho osobný život sa častokrát prispôsobuje povolaniu. Príkladom je adresa. Vraví sa, že v Bratislave asi nijaký z pilotov nebýva v Devínskej Novej Vsi a aj Peter a Martin si hľadali bývanie pri letisku, aby im dochádzanie do práce nekomplikovalo život.

„Kam a kedy letíme vieme dopredu týždeň, maximálne dva,“ vysvetľuje Martin. „V tieto dni sme pripravení, že sa zmení čas aj destinácia a my letíme kamkoľvek nás pošlú. Ďalej máme „grey days“, keď nás môžu kedykoľvek povolať, aj „stand-by“ hodiny, keď sme na telefóne a ak je treba, musíme byť do hodiny prichystaní na odlet. Inokedy nám zákon predpisuje voľno na oddych, podobne ako kamionistom.“

Cudzie mestá ani exotiku si piloti v pracovnej dobe príliš neužijú. Kým kratšie vzdialenosti prekonajú na otočku, pri väčších je predpísaný oddych podľa počtu preletených časových pásem. Svoju úlohu tiež hrá fakt, že exotika pre pilota privyknutého pravidelnému lietaniu nemusí znamenať to isté čo pre dovolenkára, ktorý bol najďalej možno v Bulharsku. Akoby sa planéta pre pilota stávala globálnou dedinou, kde sa všetko sa javí blízko.

letci3.jpg

Katastrofa vo vzduchu

Hoci štatisticky je lietadlo najbezpečnejším dopravným prostriedkom, hromadná povaha leteckých katastrof priťahuje väčšou pozornosť ako osamelé nešťastia motoristov na cestách. Piloti to vidia triezvo a zdôrazňujú, že to najnebezpečnejšia na lietaní je cesta autom do práce.

Existuje názor, že lietadlá budú padať bez ohľadu na moderné technológie, ktoré stopercentne nevylúčia poruchy a chyby. Už sama zložitosť čoraz zložitejších systémov totiž prináša nové druhy porúch. Pilot menom Andrej si myslí opak a tvrdí, že modernejšia technika riziko nehody znižuje: „Keď sa niečo prihodí, vždy o tom debatujeme. Občas dostávame aj emaily s podrobnosťami, aby sme sa poučili z chýb.“

Konkrétnym príkladom je havária z augusta 2005, keď pri havárii lietadla cyperskej spoločnosti Helios zahynulo 121 cestujúcich. „Bola to záhada,“ spomína Andrej. „Krátko po štarte piloti omdleli, v kabíne bolo málo kyslíku. Chýbalo však vysvetlenie, prečo nefungovalo pretlakovanie. Vyšetrovanie ukázalo, že na vine bol ľudský faktor: mechanici pred letom nastavili pretlakovanie na manuálny režim a zabudli ho prepnúť na automatický, čo piloti netušili, a tak vznikla katastrofa. Riziko, že sa to zopakuje, je však dnes minimálne, pretože k povinnostiam v kokpite pribudla kontrola režimu pretlakovania.“

Horíme len akože

Schopnosť zvládať nečakané situácie piloti trénujú každý pol rok so simulátorom, ktorý reaguje rovnako ako skutočné lietadlo. „Na cvičení každú chvíľu ´horíme´ a podobne. Je to stresová záťaž a kto ju nezvládne, ten má zastavené lietanie,“ vysvetľuje Andrej.

Napriek tomu pilota v reáli prekvapia podmienky, najmä počasie. „Hoci pracujeme s predpoveďou počasia, živlom sa vždy nevyhneme. Najhoršie sú prudké búrky, turbulencie," vysvetľuje Peter a pridáva príklad, keď ich búrka ´zatvorila´ krátko po štarte s plnou nádržou paliva." Kým sme ho nevyčerpali, nesmeli sme pristáť. Nebolo to príjemné.“

Andrej k tomu dodáva, že závady, hoci sa prihodia, nebývajú až také nebezpečné. „Množstvo systémov lietadla je záložných, príkladom je situácia, keď vypadne motor a lietadlo pohodlne doletí. Niekedy to cestujúci ani nemusia pocítiť, len my si tľapneme, že sme doleteli a spokojní ideme domov.“

Pilot a autopilot

Ako to vyzerá počas letu v kokpite? Stačí zapnúť autopilota, zadriemať a chvíľami skontrolovať premenlivé kulisy oblakov? „Ľudský pilot bude stále potrebný,“ oponuje Martin. „Prístroje síce uľahčujú dlhé lety, dokážu počítať vietor lepšie ako človek a spravidla rýchlejšie reagujú na vonkajšie vplyvy, no autopilotovi musíte zadať údaje a to je ľudská práca. Tej má pilot plno. Počas letu stále komunikuje s pozemnými stanicami, letuškami a podobne, v kritickej situácii je pripravený prevziať riadenie do vlastných rúk.“

V minulosti veľké dopravné lietadlo obsluhovali piati, počítače a ergonomickejší kokpit v modernej dobre posádku skresali na dvoch. Nečaká sa, že by sa tento počet v budúcnosti znižoval. Hoci firmy sa pohrávajú s myšlienkou ako stlačiť náklady, sólo pilot Boeingu je stále trochu divoká a nereálna predstava.

Po lete na pivo

Trefné prirovnanie hovorí, že piloti si prácu domov nenosia, tá už je doma, keď otvoria dvere. Málokto žije povolaním aj mimo pracovný čas tak ako oni. Fakt, že sa piloti stretávajú najmä medzi sebou, môže byť teda dôsledkom prirodzenej selekcie. Nie každý znesie debatu, ktorá sa v spoločnosti skrúti k jedinej rovnakej téme a kto nie je od fochu, môže iba ľutovať, že nezostal doma. Mať za priateľov kolegov je pre pilotov aj praktické.

„Príklad? S kamarátom, ktorý má bežný pracovný čas, nemôžem ísť na pivo v stredu večer, keď priletím, pretože on musí ísť druhý deň do práce, hoci ja mám voľno. Zato však viem, kedy má voľno kolega,“ hovorí Martin. „Ale to, samozrejme, neznamená, že všetci moji priatelia sú piloti."

ico

Zo života pilotov

Napätie, akciu aj romantiku kombinujú mnohé filmy s hrdinami – pilotmi.

Módu katastrofických trilerov sedemdesiatych rokov štartuje dráma Letisko (1970). Let Boeingu skomplikuje snehová búrka a šialenec s bombou medzi cestujúcimi. Účinkujú Dean Martin, Burt Lancaster, Jean Seberg, herečka Helen Hayes má za výkon vo vedľajšej úlohe Oscara.

V Air Force One (1997) Wolfganga Petersena teroristi túžiaci po odplate za smrť kazašského diktátora unesú prezidentské lietadlo. Zdatný štátnik (Harrison Ford) sa postaví na odpor, zachráni vlastný život aj dopravný prostriedok.

O rok si Harrison Ford opäť zalietal vo filme Šesť dní, sedem nocí (1998) režiséra Ivana Reitmana. Lietadlo zasiahnuté bleskom dopadá do mora pri neobývanom ostrove a cestu si k sebe nachádzajú dvaja stroskotanci opačného pohlavia.

Päť rokov po teroristických útokoch 11. septembra 2001 prichádza rekonštrukcia udalostí z uneseného lietadla ktoré mierilo na Pentagon. Podľa dochovanej komunikácie lietadla so zemou vznikla presná rekonštrukcia tragédie, ktorú nikto neprežil. Kolektívnym hrdinom filmu Let číslo 93 (2006) Petra Greengrassa sú pasažieri, ktorí obetovali životy a zmarili plány teroristov.

Akčné drámy z kokpitu paroduje komédia Airplane! (1980). Hrdina musí prekonať panický strach z lietania a získať späť srdce bývalej priateľky - letušky. V príbehu figuruje posádka otrávená jedlom, čo podľa dnešných bezpečnostných predpisov, našťastie, nehrozí. David Zucker, Jim Abrahms a Jerry Zucker nakrútili komédiu za málo peňazí, ktorá zarobila 83 miliónov dolárov.

Môže v letiacom lietadle bez stopy zmiznúť malé dieťa? Na palube Boeingu sa odohráva príbeh filmu Letový plán (2005). Mysteriózny triler je príbehom matky (Jodie Foster), ktorej sa uprostred letu stratí šesťročná dcérka. Pasažieri ani posádka matke neveria, tvrdia, že trpí halucináciami. Film Roberta Schwentkeho záhadou atmosférou pripomína diela Alfreda Hitchcocka.
Miloš Krekovič
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 759
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 038
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 494
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 279
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 588
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 495
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 302
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 327
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 307
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 640
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME