Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Dnes je 35 rokov od dlho utajovanej leteckej tragédie v Bratislave

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979.

BRATISLAVA. Pred 35 rokmi, 28. júla 1976 sa bratislavské prírodné kúpalisko Zlaté piesky stalo dejiskom jedného z najväčších leteckých nešťastí v dejinách bývalého Československa. Rovno doprostred jazera sa zrútilo lietadlo IL-18 OK NAB. Let OK 001 smeroval z Prahy do Bratislavy.

Trup lietadla sa rozlomil a nad hladinou zostala zadná časť aj s kormidlom. Záchranárom trvalo dlhšie, kým sa dostali k havarovanému stroju. K jazeru nebol dobrý prístup, obklopovalo ho kukuričné pole. Na pomoc prišli aj ľudia z okolia a návštevníci prírodného kúpaliska. Žiaľ neskoro.

Zahynulo takmer 80 ľudí

Podľa dostupných prameňov si tragédia vyžiadala životy 70 pasažierov a šiestich členov posádky. Jeden z cestujúcich - muž z okresu Litoměřice umrel na následky ťažkých zranení po prevoze do nemocnice. Informácie o počte ľudí, ktorí nehodu prežili, sa rôznia. Niektoré zdroje hovoria o piatich cestujúcich, iné o troch. Všetci zachránení sedeli v zadnej časti lietadla.

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979. Do vody uniklo asi 6500 kilogramov leteckého benzínu.

Lietadlo pilotoval kapitán Svatoslav Rosa z Ostravy. Starší typ Iľjušina sa dva dni pred haváriou vrátil z líbyjského Tripolisu, kde už mal vážne technické problémy. Odmietnuť letieť pre nespôsobilosť stroja bolo v tých časoch v Československu nepredstaviteľné.

Lietadlu nefungovali dva motory

Výsledky vyšetrovania potvrdili slová očitých svedkov tragickej udalosti - lietadlo sa tesne pred pádom na vodnú hladinu nachádzalo príliš vysoko a malo priveľkú rýchlosť. Piloti sa tieto nedostatky rozhodli kompenzovať nedovolenými a riskantnými postupmi pri klesaní, pričom tretí motor lietadla mal znefunkčniť požiar krátko po štarte z Prahy, štvrtý motor vypli samotní piloti údajne omylom.

Lietadlo, ktorému fungovali iba motory na ľavom krídle, sa dostalo do polohy, z ktorej sa už nedalo ovládať. Začalo prudko klesať, vo výške zhruba 40 metrov preletelo ponad riadiacu vežu bratislavského letiska a v ostrom pravom náklone si to nasmerovalo rovno k jazeru, kde sa zrútilo.

Márna bola snaha posádky o reštartovanie, už bolo neskoro. Keďže lietadlo malo dva motory nefunkčné, nemalo potrebný ťah, rýchlosť a hlavne nedokázalo nabrať výšku na ďalší štart.

Kapitánovi údajne zamietli núdzové pristátie

Po nešťastí sa objavili informácie, že kapitán lietadla žiadal o núdzové pristátie v Brne na území Moravy. Tam ho odmietli údajne kvôli prítomnosti vietnamskej delegácie. Ďalším argumentom bola rekonštrukcia pristávacej dráhy.

Pilotovi ponúklo možnosť núdzového pristátia letisko vo Viedni. S tým vraj nesúhlasili oficiálne miesta v Prahe. Dôvodom bolo, že nie je žiaduce, aby lietadlo zo socialistického Československa muselo pristáť v kapitalistickom Rakúsku.

Skúsení piloti potvrdili, že lietadlo typu Iľjušin Il-18 (OK-NAB) bol v tom čase síce výbehový ale mimoriadne spoľahlivý typ lietadla, ktorému neprekážalo ani nie príliš jemné zaobchádzanie.

Lietadlo mohlo byť aj preťažené, znieslo mimoriadne veľké klesanie a dokázalo letieť, stúpať a pristáť aj s dvoma fungujúcimi motormi. Jediným rizikom tohto typu stroja bolo ovládanie motorov, ktoré si žiadalo osobitný prístup.

zdroje: www.ivanka.sk, www.letectví.cz.

Na pomoc prišli aj ľudia z okolia a návštevníci prírodného kúpaliska.
Hasiči po príchode na Zlaté piesky vošli ťažkou tatrovkou úplne nezmyselne na breh jazera a zapadli do piesku. Spočiatku bezradné záchranárske práce sa tak navyše spomalili a najprv sa vyťahovalo zapadnuté auto.
Potápači čakali na svoju chvíľu a ako jedni z mála sa správali profesionálne.
Prípravy potápačov na záchranné práce.
Potápači smerujú k vraku lietadla.
Prípravy na vyťahovanie vraku sa rozbehli po príchode vojenskej techniky. Trosky lietadla ťahali navijakom tohto vojenského pásového vozidla.
Do chaosu na brehu jazera a zdĺhavých príprav na vyťahovanie vraku lietadla nalietaval a odlietaval vojenský vrtuľník.
Film z tejto kamery zmizol. V pozadí na jazere potápači v akcii.
Pri pomalom vyťahovaní navijakom sa postupne vynáral z vody chvost lietadla.
Pri brehu už bolo vidieť identifikačné znaky a československú vlajku na zadnom krídle.
Napätie na brehu pri vyťahovaní lietadla.
Posledné metre a o chvíľu bude zadná časť lietadla, ktoré sa po páde na hladinu rozlomilo, celá na brehu Zlatých pieskov.
V týchto okamihoch nikto nič nehovoril, nepadali už žiadne pokyny, ľudia strnulo stáli okolo a bolo počuť len zvuk navijaku.
Navijak sa zastavil, vypli motory a rozhostilo sa ticho.
Pohľad do vnútra ohromil každého, cestujúci, zjavne utopení sedeli v sedadlách zapnutí v pásoch.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 563
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 729
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 425
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 408
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 845
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 988
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 472
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 446
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 241
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu