Dnes je 35 rokov od dlho utajovanej leteckej tragédie v Bratislave

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979.

BRATISLAVA. Pred 35 rokmi, 28. júla 1976 sa bratislavské prírodné kúpalisko Zlaté piesky stalo dejiskom jedného z najväčších leteckých nešťastí v dejinách bývalého Československa. Rovno doprostred jazera sa zrútilo lietadlo IL-18 OK NAB. Let OK 001 smeroval z Prahy do Bratislavy.

Trup lietadla sa rozlomil a nad hladinou zostala zadná časť aj s kormidlom. Záchranárom trvalo dlhšie, kým sa dostali k havarovanému stroju. K jazeru nebol dobrý prístup, obklopovalo ho kukuričné pole. Na pomoc prišli aj ľudia z okolia a návštevníci prírodného kúpaliska. Žiaľ neskoro.

Zahynulo takmer 80 ľudí

Podľa dostupných prameňov si tragédia vyžiadala životy 70 pasažierov a šiestich členov posádky. Jeden z cestujúcich - muž z okresu Litoměřice umrel na následky ťažkých zranení po prevoze do nemocnice. Informácie o počte ľudí, ktorí nehodu prežili, sa rôznia. Niektoré zdroje hovoria o piatich cestujúcich, iné o troch. Všetci zachránení sedeli v zadnej časti lietadla.

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979. Do vody uniklo asi 6500 kilogramov leteckého benzínu.

Lietadlo pilotoval kapitán Svatoslav Rosa z Ostravy. Starší typ Iľjušina sa dva dni pred haváriou vrátil z líbyjského Tripolisu, kde už mal vážne technické problémy. Odmietnuť letieť pre nespôsobilosť stroja bolo v tých časoch v Československu nepredstaviteľné.

Lietadlu nefungovali dva motory

Výsledky vyšetrovania potvrdili slová očitých svedkov tragickej udalosti - lietadlo sa tesne pred pádom na vodnú hladinu nachádzalo príliš vysoko a malo priveľkú rýchlosť. Piloti sa tieto nedostatky rozhodli kompenzovať nedovolenými a riskantnými postupmi pri klesaní, pričom tretí motor lietadla mal znefunkčniť požiar krátko po štarte z Prahy, štvrtý motor vypli samotní piloti údajne omylom.

Lietadlo, ktorému fungovali iba motory na ľavom krídle, sa dostalo do polohy, z ktorej sa už nedalo ovládať. Začalo prudko klesať, vo výške zhruba 40 metrov preletelo ponad riadiacu vežu bratislavského letiska a v ostrom pravom náklone si to nasmerovalo rovno k jazeru, kde sa zrútilo.

Márna bola snaha posádky o reštartovanie, už bolo neskoro. Keďže lietadlo malo dva motory nefunkčné, nemalo potrebný ťah, rýchlosť a hlavne nedokázalo nabrať výšku na ďalší štart.

Kapitánovi údajne zamietli núdzové pristátie

Po nešťastí sa objavili informácie, že kapitán lietadla žiadal o núdzové pristátie v Brne na území Moravy. Tam ho odmietli údajne kvôli prítomnosti vietnamskej delegácie. Ďalším argumentom bola rekonštrukcia pristávacej dráhy.

Pilotovi ponúklo možnosť núdzového pristátia letisko vo Viedni. S tým vraj nesúhlasili oficiálne miesta v Prahe. Dôvodom bolo, že nie je žiaduce, aby lietadlo zo socialistického Československa muselo pristáť v kapitalistickom Rakúsku.

Skúsení piloti potvrdili, že lietadlo typu Iľjušin Il-18 (OK-NAB) bol v tom čase síce výbehový ale mimoriadne spoľahlivý typ lietadla, ktorému neprekážalo ani nie príliš jemné zaobchádzanie.

Lietadlo mohlo byť aj preťažené, znieslo mimoriadne veľké klesanie a dokázalo letieť, stúpať a pristáť aj s dvoma fungujúcimi motormi. Jediným rizikom tohto typu stroja bolo ovládanie motorov, ktoré si žiadalo osobitný prístup.

zdroje: www.ivanka.sk, www.letectví.cz.

Na pomoc prišli aj ľudia z okolia a návštevníci prírodného kúpaliska.
Hasiči po príchode na Zlaté piesky vošli ťažkou tatrovkou úplne nezmyselne na breh jazera a zapadli do piesku. Spočiatku bezradné záchranárske práce sa tak navyše spomalili a najprv sa vyťahovalo zapadnuté auto.
Potápači čakali na svoju chvíľu a ako jedni z mála sa správali profesionálne.
Prípravy potápačov na záchranné práce.
Potápači smerujú k vraku lietadla.
Prípravy na vyťahovanie vraku sa rozbehli po príchode vojenskej techniky. Trosky lietadla ťahali navijakom tohto vojenského pásového vozidla.
Do chaosu na brehu jazera a zdĺhavých príprav na vyťahovanie vraku lietadla nalietaval a odlietaval vojenský vrtuľník.
Film z tejto kamery zmizol. V pozadí na jazere potápači v akcii.
Pri pomalom vyťahovaní navijakom sa postupne vynáral z vody chvost lietadla.
Pri brehu už bolo vidieť identifikačné znaky a československú vlajku na zadnom krídle.
Napätie na brehu pri vyťahovaní lietadla.
Posledné metre a o chvíľu bude zadná časť lietadla, ktoré sa po páde na hladinu rozlomilo, celá na brehu Zlatých pieskov.
V týchto okamihoch nikto nič nehovoril, nepadali už žiadne pokyny, ľudia strnulo stáli okolo a bolo počuť len zvuk navijaku.
Navijak sa zastavil, vypli motory a rozhostilo sa ticho.
Pohľad do vnútra ohromil každého, cestujúci, zjavne utopení sedeli v sedadlách zapnutí v pásoch.

Autor: FOTO: ARCHÍV TASR, Juraj Pucher

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 890
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 225
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 806
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 816
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu