SME
reklama

Testovali sme štyri trasy dvomi autami. Vyberte si najlepšiu

Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko. Keď sú na cestách kamióny, je lepšie ísť po diaľnici.

Dvomi autami súčasne sme porovnali dve cesty Maďarskom do Chorvátska. Napriek podstatnému rozdielu v dĺžke trasy je čas jazdy takmer rovnaký. Treba si vybrať – peniaze alebo komfort. A naspäť sme to skúsili z Istrie.

BRATISLAVA, ZÁHREB. Diaľničnú čerpaciu stanicu v Bratislave­-Jarovciach sme opustili v silnom vetre a daždi, ktoré ani zďaleka nepripomínali dovolenkovú atmosféru.

Napokon, do Chorvátska sme nešli na dovolenku, ale ešte pred sezónou sme zisťovali, ktorá cesta z Bratislavy je najvýhodnejšia.

Kým zo stredného a z východného Slovenska existuje viac-menej jedna a dnes veľmi pohodlná alternatíva maďarskou diaľnicou rovno do Chorvátska, z Bratislavy je na výber hneď niekoľko možností.

Pohodlné a drahšie Rakúsko, alebo lacnejšie, avšak trochu zložitejšie, Maďarsko. Dvomi podobnými autami a s rovnakým typom motorov sme hľadali výhodnejšiu trasu do Chorvátska cez Maďarsko.

Šetrite Maďarskom

Diaľničné poplatky
  • Rakúsko

10-­dňová 7,90 eura

  • Slovinsko

7-­dňová 15 eur

mesačná 30 eur

  • Maďarsko

4-­dňová 1650 HUF

10-­dňová 2750 HUF

mesačná 4500 HUF

Ak si niekto zvolí cestu cez Maďarsko, tak väčšinou preto, že šetrí za diaľničné poplatky v Slovinsku, ktoré požadujú už aj na krátkom úseku za hraničným priechodom Redics.

V rámci šetrenia na trase Bratislava – Csorna – Szombathely – Chorvátsko, keď sa neplatí ani za maďarskú diaľnicu, treba tesne pred Slovinskom odbočiť a hľadať cestu priamo do Chorvátska cez maďarské Lenti a Letenye.

Táto drobná komplikácia favorizuje druhú maďarskú cestu po diaľnici M1 na Györ a potom dole k Balatonu na Székesfehérvár a opäť po diaľnici M7 na hraničný priechod Leteneye – Goričan.

Dlhšia kilometrami, nie časom

Už na diaľničnej (D2 smer Maďarsko) čerpacej stanici v Jarovciach bolo jasné, že alternatíva cez Györ a okolo Balatonu bude podstatne dlhšia a o maďarský diaľničný poplatok drahšia. Otázny bol aj čas jazdy. Za miesto stretnutia sme určili prvú čerpaciu stanicu INA v Chorvátsku ešte pred platidlom Sv. Helena.

Posádka auta, ktoré išlo dookola po diaľnici cez Györ, bola na mieste prvá, avšak nestihla si objednať kávu a už parkovalo druhé auto prichádzajúce z kratšej a lacnejšej trasy cez Csornu a Lenti. Pôvodný pätnásťminútový rozdiel v prospech diaľnice a Györu zmazalo státie na hraniciach. Prvé auto malo smolu na dlhšie kontroly a stratilo takmer 15 minút v porovnaní s druhým.

Vyberte si – komfort alebo peniaze

S istotou možno povedať, že cesta cez dediny a mestečká na západe Maďarska je najkratšia a najlacnejšia, aká z Bratislavy do Chorvátska existuje. Hodinový priemer je však vďaka dedinám nízky, treba sa v záverečnej časti cesty dobre orientovať v mape, o odpočívadlá je núdza, na ceste hrozí stretnutie so zvieratami a premávka neutícha ani v noci.

Za diaľnice v Maďarsku musíte zaplatiť, ale užívate si ich dobré značenie a odbočku na Székesfehérvár za Györom trafia aj neskúsení motoristi. Potom stačí sledovať tabule, prísť k Székesfehérváru a vďaka obchvatu mesta prehľadne naskočiť na diaľnicu M7 rovno do Chorvátska. V princípe si stačí odsledovať štyri hlavné a veľmi dobre označené odbočenia. V Chorvátsku budete ešte skôr a s väčšími možnosťami oddychu.

Na základe praktického testu dvoma autami odporúčame diaľničnú alternatívu motoristom vyhľadávajúcim jednoduchosť, komfort a s menšou praxou v šoférovaní. Najmä počas dňa, keď sú na cestách kamióny, je dobré použiť diaľnicu. Síce prejdete viac kilometrov, ale nebudete cestovať dlhšie.

Na základe cesty späť rovnakými autami sme porovnali maďarské trasy a rakúsko­slovinskú alternatívu medzi Bratislavou a Záhrebom-Lučko. Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, výrazne najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko.

Na Istriu cez Slovinsko a Ľubľanu

Cestou domov sme porovnali dve odlišné trasy z Istrie, konkrétne z mestečka Poreč. Vďaka skoršiemu dobudovaniu ľavej časti istrijského ypsilonu (diaľnica A9) je napojenie destinácií Pula, Rovinj a Poreč podstatne lepšie na Slovinsko. Stačí sa dostať z hraníc do Koperu a odtiaľ vedie diaľnica cez Ľubľanu a Maribor až do Rakúska.

Druhá alternatíva z Poreču cez Rijeku a Záhreb ponúka k dobru azda len cestovanie v krásnom prostredí vnútrozemia Istrie a hôr za Rijekou v smere na Bosiljevo. Ináč musíte zaplatiť oproti trase cez Slovinsko viac o 28 kún za tunel Učka a 88 kún za diaľnice v Chorvátsku. Navyše prejdete o vyše 100 kilometrov a jednu hodinu dlhšiu trasu.

Spojenie Bratislava – Graz – Záhreb – Rijeka je výhodné cestou na Kvarner.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Diaľnica alebo skratka?

Trasa maďarskou diaľnicou M1 a následne M7 ponúka ešte dve možnosti. Navigácia odporúča kilometrovo najdlhší variant stále po diaľnici M1 až pred Budapešť, časťou obchvatu M0 na diaľnicu M7 a tou až do Chorvátska.

My sme danú trasu vypočítanú navigáciou skrátili o 62 kilometrov a za Györom sme odbočili na Székesfehérvár. Po pripojení na diaľnicu sa čas dojazdu v navigácii nezmenil, oproti tomu akoby sme išli až k M0, a tak na M7 ešte pred Budapešťou. Cesta prvej triedy na Székesfehérvár je dobre značená, ale v záverečnej časti frekventovaná.

Je na zváženie, či pri zaplatenom poplatku za diaľnice ich nevyužiť, avšak 62 kilometrov navyše sa odrazí na nákladoch na palivo.

Chorváti v apríli pripravujú tunely

V čase aprílového testu ciest bol dopravný servis plný obmedzení. Jednak v okolí tunela Sveti Rok a na niektorých mostoch fúkal nebezpečný vietor, ale najmä začala sa príprava na sezónu.

V noci mali hasiči tréningové výjazdy do tunelov, prebiehala ich revízia a obnova vodorovného značenia. Napriek ešte vzdialenej sezóne väčšina obmedzení sa týkala iba nočných hodín.

Odporúčame pred cestou do Chorvátska

Internet je výborným pomocníkom, pretože chorvátsky automotoklub aj správcovia diaľnic ponúkajú vyčerpávajúce informácie o poplatkoch, novinkách, predpisoch a tiež o aktuálnej situácii na cestách. Urobili sme výber adries, ktoré využívame pred reportážnym cestami.

www.hac.hr

www.hak.hr

www.maestraltravel.hr

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 750
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 429
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 438
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 784
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 772
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 508
  7. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 489
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 014
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Medvede pokazili ľudia, treba ich opäť naučiť sa báť


Rošková dostala trojročnú podmienku.


SITA
Na snímke minister spravodlivosti SR Boris Susko.

Audit sa mal skončiť už pred dvoma týždňami.


Historickú budovu burzy v Kodani zachvátil požiar, jej veža sa zrútila,

Z budovy zo 17. storočia sa snažili zachrániť obrazy.


TASR
reklama
  1. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  2. Marek Tocimák: Prelomenie
  3. Michal Ježek: Nedeľný príhovor súdruha Blahu
  4. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  5. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  6. Michaela Vaníková Svoboda: Základy ľudštiny, časť prvá
  7. Martin Bača: Bola si to ty...
  8. Martin Zielosko: Ripley
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 036
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 808
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 506
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 111
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 118
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 641
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 11 716
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 424
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu