
Scéna Borisa Kudličku k Eugenovi Oneginovi vo Veľkom divadle. FOTO - STEFAN OKOLOWICZ
Varšavský Plac Teatralny bude dnes svedkom nezvyčajnej udalosti. O jednej hodine popoludní odkryje prezident Aleksander Kwasniewski na priečelí Veľkého divadla kvadrigu - súsošie s konským štvrozáprahom ťahajúcim dvojkolesový vozík. Poháňa ho boh slnka a umenia Apolón. Štvorzáprah mal zdobiť sídlo Národnej opery už podľa pôvodných plánov talianskeho architekta Antonia Corazziho z roku 1825. Corazziho myšlienka sa však nikdy nedočkala realizácie a nápad starý 177 rokov vzkriesil až súčasný riaditeľ Národnej opery Waldemar Dabrowski, ktorý oslovil na spoluprácu sochárov - Adama Myjaka, rektora Akademie výtvarných umení a profesora na tej istej škole Antonia Janusza Pastwu.
Po prípravách trvajúcich viac ako tri roky mali dnes nadránom vytiahnuť takmer 5,5-tonový kolos do výšky 21 metrov a položiť ho na 9 metrov široký podstavec. V budove divadla otvoria zároveň výstavu venovanú bohatému dielu architekta Corazziho, ktorý len za pôsobenia v Poľsku navrhol do päťdesiat významných domov. Pri odhaľovaní súsošia bude pred budovou divadla rušno. Orchester, zbor i balet Veľkého divadla - Národnej opery predvedú úryvky z Moniuszkovej opery. Daniel Olbrychski čosi zarecituje o Varšave. Počas slávnostného ceremoniálnu - ktorý v priamom prenose preberie aj prvý program poľskej televízie - možno kamera zablúdi aj na pútač oznamujúci predstavenie najnovšej produkcie Národnej opery Eugen Onegin. Scénografiu k nej robil na tejto scéne už zdomácnený Slovák Boris Kudlička.
Vizuálne atraktívne predstavenie malo premiéru začiatkom apríla za účasti ruského ministra kultúry Švydkoja, ktorý slovenského výtvarníka dokonca navštívil aj v jeho ateliéri, aby si prezrel maketu tejto scény. Nevidieť operné predstavenia, ktoré robí režisér Mariusz Trelinski v tandeme s Borisom Kudličkom, je dnes vo Varšave spoločenským hendikepom. Koncom minulého roku produkcia s dekoráciou „Kudlicki“ k Pucciniho Madame Butterfly úspešne hosťovala vo washingtonskej opere. Náš scénograf dostal následne ponuku na vytvorenie scény k Mozartovmu Donovi Giovannimu pre Los Angeles. Umelecký záprah jedného z najväčších divadiel na svete tak pomáha ťahať aj slovenský scénograf.
Autor: Varšava