BRATISLAVA. Štúdia publikovaná v britskom vedeckom časopise Journal of Management porovnávala hodnoty troch rôznych generácií - Generácie Y, ktorá vyrastá v čase internetu s najlepšími technologickými znalosťami a Generácie X, narodenej v 70. rokoch. Tá vyrastala v prostrední emancipácie žien, s čím súvisí aj vtedajšieho heslo „pracovať a hrať tvrdo".
Tretia skúmaná skupina bola povojnová generácia, ktorá bola najmä pripravená tvrdo pracovať, aby dosiahla svoje ciele.
Najviac sa zmenili mladí
Najväčšie rozdiely je podľa štúdie vidieť v prístupe Generácie Y a to najmä v prístupe k voľnému času. „Kombinácia potreby nepracovať ťažko a čoraz väčších požiadaviek na plat a postavenie definuje generáciu Y," hovorí štúdia.
Štúdia zároveň ukázala, že klesá túžba nájsť prácu, ktorá má nejaký „zmysel". Práca sa stáva skôr súčasťou životného štýlu a už neexistuje žiadna pridaná hodnota v tom, či nejakým spôsobom prospieva ostatným.
Hodnoty, postoje a motívy súvisia podľa konzultantky najmä s krátkodobým videním, kedy si mladí ľudia chcú užívať tu a teraz.
„Žijú si bezstarostný život, pretože nie sú prinútení, nepoznajú nedostatok, majú prístup nielen k informáciám, ale aj technológiám. Dobrá práca, ktorá im niečo „prináša", je nepotrebná. Veď načo by sa aj namáhali, keď dostanú rovnako v tej, kde nemusia vydávať toľko energie," povedala Marcela Holická z konzultačnej spoločnosti Assessment Systems.
Firmy im nestíhajú
Kým pri niektorých mladých zamestnancoch ide o nedostatok sebakritiky a úbytok hodnôt, pri skupine prácnych a sebakritických vzniká problém s ich pracovnými metódami.
Štúdia spoločnosti Accenture hovorí, že je to často spojené s tým, že firmy nedokážu reagovať na potreby a prístup mladých zamestnancov k informačným technológiám. Až dve tretiny mladých preto nedodržiava firemnú IT politiku.
Mladí si chcú sami vyberať technológie, s ktorými budú pracovať. Generácia Y si svoje hodnoty prenáša aj do práce, kde chce robiť to, čo v súkromí. Namiesto stretnutí použiť videokonferencie, používať Facebook a písať súkromné maily.
Autor: Adam Valček | Petra Kyjonková