V Bratislave sa bude vyrábať nový model Volkswagenu. Investícia na spustenie výroby by mala dosiahnuť 308 miliónov eur (9,28 miliardy korún). Volkswagen môže počítať s daňovou úľavou 14,3 milióna eur (430,8 milióna korún).
BRATISLAVA. Autá s pracovným označením New Small Family majú byť založené na koncepcii štúdie Volkswagen Up, ktorá bola predstavená v septembri 2007. Modely sa budú predávať pod značkami Volkswagen, Seat a Škoda.
K dispozícii budú na začiatku roku 2011 v trojdverovom aj päťdverovom spracovaní. Ročne by sa v Bratislave malo vyrábať až 400tisíc áut. Počet zamestnancov by sa mal zvýšiť o 1 500. Bližšie údaje k novému modelu zverejní automobilka do dvoch týždňov.
Víťaz Bratislava
Ešte donedávna sa o umiestnení investície len špekulovalo. Aj keď bola Bratislava vážnym uchádzačom, hovorilo sa aj o výrobe vo Vrchlabí, kde má svoj závod dcérska firma Volkswagenu Škoda Auto, alebo v koncernových závodoch v Indii či v Rusku.
Za investíciu sa koncom marca v sídle koncernu vo Wolfsburgu prihováral aj premiér Robert Fico. Ešte v decembri minulý rok vláda svojím uznesením schválila pre Volkswagen úľavu na dani vo výške 14,3 milióna eur (430,8 milióna korún).
„Predpokladám, že dôležitú úlohu v rozhodovaní automobilky zohralo euro," povedal pre ČTK analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Podľa premiéra Fica „určite zabralo aj šrotovné, lebo Slovenská republika týmto programom preukázala európsku solidaritu".
Automobilová veľmoc
Svetová hospodárska kríza sa nevyhla ani automobilovému priemyslu na Slovensku, čo sa začiatkom roku prejavilo prepadom priemyselnej výroby. Kríza postihla aj Volkswagen, ktorý v stredu oznámil, že v prvom štvrťroku sa jeho predaj prepadol o 16 percent.
„Reálne dosahy novej investície bude možné zhodnotiť až po spustení výroby, lebo dnes nevieme povedať, či nová produkcia nahradí súčasný výpadok v produkcii luxusných áut, alebo celkovú produkciu skutočne rozšíri aj vo finančnom vyjadrení," povedal Radovan Ďurana z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz. Takisto podľa neho nevieme, či pri spustení výroby bude mať Volkswagen o 1500 zamestnancov viac, ako mal v roku 2008.
Teraz sa Slovensko, ako krajina, kde sa vyrába najviac áut na svete na jedného obyvateľa, stane ešte viac závislé od vývoja v automobilovom priemysle, napísala ČTK.