Sobota, 16. február, 2019 | Meniny má Ida, Liana

Pre nás to boli boli ideálne roky

ALBERT MARENČIN ako umelecký vedúci tvorivej skupiny na Kolibe rozhodujúcim spôsobom ovplyvnil smerovanie slovenského filmu v 60. rokoch. Spolu s dramatikom Ivanom Bukovčanom bol scenáristom filmu Pieseň o sivom holubovi, v ktorom sa vrátil k svojej skúse

Albert MarenčinAlbert Marenčin(Zdroj: SITA)

nosti z SNP, ktoré zažil ako novinár.

Prečo ste sa rozhodli pre príbeh podávaný z pohľadu dieťaťa?

„Bol to jeden zo spôsobov, ako sa dalo vyhnúť umeleckému schematizmu. Predtým tu bolo viac filmov o Povstaní. A v nich vždy nejakí hrdinovia, zbabelec a suroví nemeckí vojaci. Stala sa z toho schéma, z ktorej nebolo úniku. Okrem toho sa na túto tému dodatočne nabalili politické problémy, ktoré za Povstania v skutočnosti neexistovali. Detský pohľad so všetkou tou naivitou ponúkal akési vyslobodenie.”

Nikomu neprekážalo, že nezdôrazňujete oficiálny politický výklad Povstania?

„Kritika aj diváci to uvítali. Jediná kategorická požiadavka prišla z Povereníctva školstva. Komusi v dialógoch prekážali slová ako hovno alebo riť. Hoci neradi, museli sme to trochu vyčistiť. Pozornému divákovi však neujde, že sme pri tom neboli veľmi dôslední.”

Aké okolnosti viedli k spolupráci s Ivanom Bukovčanom?

„Námet som nosil v hlave roky a rozprával som ho kolegom. Len tak, na skrátenie dlhej chvíle. Príbeh si vypočul aj Ivan Bukovčan, pochválil ho a navrhol, že by sme na scenári mohli pracovať spoločne. Dohodli sme sa, že si prácu rozdelíme, a tak prvé tri zo zamýšľaných šiestich epizód filmu rozpracoval on, ďalšie tri ja. Prvé verzie sme si vymenili a zjednotili.”

Uvažovali ste aj o iných režiséroch ako o Stanislavovi Barabášovi?

„Chceli sme sa vyhnúť bežnej praxi, že režiséra vyberalo riaditeľstvo, tak sme sa obrátili na českých režisérov. Oslovili sme Weissa, Vláčila aj Kachyňu, no boli zaneprázdnení. Barabáša sme nakoniec našli v Krátkom filme. Bol to síce dokumentarista, no túžil po hranom filme. Navyše bol náš rovesník, mal skúsenosť s Povstaním.”

Krátko po úspechu filmu vás poverili vedením tvorivej skupiny. S akou víziou ste sa ujali tejto funkcie?

„Vedel som, že to bude ťažké. Na vedúcich miestach ešte stále sedeli zástancovia socialistického realizmu, no demokratizačný proces im už začal obmedzovať ich vplyv.

Filmári sa postupne stávali oporou dubčekovskej liberalizačnej línie. Nový riaditeľ Ctibor Štítnický mi umožnil realizovať aj tie najodvážnejšie zámery. Moje pôsobenie vyvrcholilo dvoma významnými koprodukciami. Leopold Lahola sa po dvadsaťročnom exile vrátil na Slovensko a nakrútil svoj posledný film Sladký čas Kalimagdory. Aj Alain Robbe-Grillet odo mňa dostal ponuku. Jeho film Muž, ktorý luže mal premiéru 21. augusta 1968, neskôr skončil v trezore rovnako ako Laholov film. Bola to vlastne akási labutia pieseň tvorivej skupiny. Mňa zbavili funkcie umeleckého vedúceho a onedlho ma prepustili.”

Vedeniu tvorivej skupiny ste sa venovali na úkor svojej vlastnej scenáristickej torby?

„Tú funkciu som zastával ani nie desať rokov. Ak by to trvalo dlhšie, možno by ma to začalo otravovať, ale nebola to iba úradnícka práca. Bol som aj dramaturgom, s tvorcami som konzultoval ich scenáre. Keď bolo treba, nastavil som za nich chrbát. Po každom úspechu som mal voľnejšie ruky. Podľa mňa boli 60. roky najslobodnejším obdobím v dejinách slovenskej kinematografie. Pre nás to boli ideálne roky.” Pavel Smejkal

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 265
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 547
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 571
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 338
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 287
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 498
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 175
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 035
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Neprehliadnite tiež

#DOSTOSLOV

Seriál

Krátka poviedka do sto slov.

Policajti chcú nakúpiť 131 radarov, 391 fotoďalekohľadov a veľa ďalšej techniky.
Marek Hamšík na tlačovej besede pred odchodom do Číny.
Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini plakal nad rozliatym mliekom

Zdá sa, že v jazde za funkciou sudcu má Fico širokú základňu, o ktorú sa podopiera.

Robert Fico a Peter Pellegrini.
Ilustračná fotografia.