Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
MARKETING A MÉDIÁ

Stačia grafy, na súvislostiach to nestojí

Marketing cestovného ruchu je predsa iný ako marketing cukroviniek, reklama čistiacich prostriedkov sa riadi inými pravidlami ako reklama luxusných áut a - ako zdôrazňujú politici - „predávať“ politické idey je niečo úplne iné, ako predávať, povedzme, zub

né pasty.

Každá branža sa sústreďuje sama na seba, špecializuje a zdokonaľuje sa. A treba dodať, že aj tak trocha degeneruje.

S klapkami na očiach

Marketingový manažér je zameraný len svoju kategóriu výrobkov. V rámci nej sleduje, ako sa vyvíja situácia na trhu, aké musí mať jeho výrobok produktové „fíčre“, na akých motiváciách a „benefitoch“ postaviť svoju značku, aký ohlas to bude mať u jeho „kustomerov“, či to zvýši ich retenciu a aký s tým dosiahne „market šér“. Ani sa nenazdá, a začne v týchto pojmoch aj uvažovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Keďže chce lepšie spoznať spotrebiteľské správanie, investuje do marketingového prieskumu. Pýta sa spotrebiteľov, aké vlastnosti by mal mať výrobok, aby lepšie vyhovoval ich potrebám, ktorú značku - napríklad jogurtov - považujú za najlepšiu a kde všade si všimli reklamu na daný výrobok ... a tak ďalej.

Isteže, spotrebiteľov sa možno opýtať čokoľvek - a oni vskutku na čokoľvek odpovedia. Že sa nad vlastnosťami jogurtu v živote nezamýšľali a svoju potrebu dať si na raňajky jogurt v živote neanalyzovali? Neprekáža, hlavne nech má manažér pekný stĺpcový graf, z ktorého vidí poradie vlastností. Že jogurty niektorí zákazníci vôbec nerozlišujú podľa značiek? Čo sú padnutí na hlavu? Že reklamu videlo v televízií 36 percent respondentov, hoci v televízii žiadna reklama na daný produkt nebežala? Oni azda zámerne klamú! Ale pre poriadok to do grafu dať treba.

Skryť Vypnúť reklamu

Manažér tak síce dostane stostranovú prezentáciu plnú stĺpcových a koláčových­ grafov, ale sám vie, že sú mu nanič. Zobrazujú iba izolované veličiny, zozbierané údaje bez akéhokoľvek kontextu a súvislostí.

V čom je problém

Tak ako v mnohých iných disciplínach vyžadujúcich analytické práce, aj v marketingu prevládol lineárny spôsob uvažovania. Je to presvedčenie, že všetko možno rozškatuľkovať, rozložiť na menšie a menšie časti, pričom každá z nich má svoju príčinu. Svet je v lineárnom svete kauzálny, jednorozmerný a predpovedateľný; vyznačuje sa čierno-bielym videním, všetko je v ňom „buď-alebo“.

Marketingu - vďaka vlastnej zaslepenosti - veľakrát život uniká medzi prstami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 181
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 409
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 653
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 968
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 833
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 650
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 836
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 752
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 613
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu