Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
OPOZÍCIA CHCE U VÁŽNEHO KONTROLU. UROBÍ TAK AJ ÚRAD PRE VEREJNÉ OBSTARÁVANIE

Miliardu rozdali bez súťaže

Šibeničné termíny vlády pre výstavbu diaľnic sú dôvodom, prečo ministerstvo dopravya diaľničná spoločnosť nerobia verejné obstarávania. Zákon takýto dôvod nepozná.

Ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť dali na konci minulého roka súkromným firmám bez verejnej súťaže zákazky takmer za miliardu korún.Ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť dali na konci minulého roka súkromným firmám bez verejnej súťaže zákazky takmer za miliardu korún. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť trvajú na tom, že diaľničné zákazky za takmer miliardu korún, ktoré neboli robené súťažou, boli v súlade so zákonom.

Bývalý minister pôdohospodárstva za HZDS Miroslav Jureňa, ktorého netransparentné pomery v Slovenskom pozemkovom fonde stáli miesto, si to nemyslí. Zákazky podľa neho mali prejsť cez riadne verejné súťaže. Na koaličnej rade požiada premiéra o vysvetlenie.

Poslanecký prieskum v diaľničnej spoločnosti chce vykonať aj opozičná SDKÚ. Jej poslanec Stanislav Janiš ho navrhne v hospodárskom výbore parlamentu. „Významne urýchliť výstavbu diaľnice podľa koalície znamená obísť všetky zákony, stavať na cudzích pozemkoch, nerealizovať verejnú súťaž,“ povedal.

Videokomentár k tejto téme si môžete pozrieť tu - kliknite.


Diaľničná spoločnosť koncom roka vybrala dodávateľov na prípravu niektorých úsekov diaľnic za takmer 424 miliónov bez verejnej súťaže. Postupovala ako ministerstvo dopravy, ktoré našlo bez verejnej súťaže právneho poradcu na súkromné diaľnice za 400 miliónov.

Ak to spočítame, ku koncu roka rezort dopravy rokovacím konaním bez zverejnenia zadal štátne zákazky súkromným firmám vrátane dane za takmer miliardu.

Nariadenie vlády zaväzuje

Diaľnice chce vláda postaviť do roku 2010. V uzneseniach vlády sa píše, že zámerom vlády „je významne urýchliť do roku 2010 výstavbu vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry“. Tomuto zámeru sa majú podriadiť všetky kroky štátnych úradov, aby sa diaľnica z Bratislavy do Košíc dovtedy stihla postaviť. Tým vraj vzniká časová tieseň, čo je argument, ktorým ministerstvo i Národná diaľničná vysvetľujú, prečo nevyhlásili riadne verejné súťaže: ak chcú splniť časový plán vlády, musia výberové konania urýchliť. Najrýchlejšie, ale aj najmenej transparentné, je rokovacie konanie bez zverejnenia.

Zákon o verejnom obstarávaní však takýto dôvod nepozná. Časovú tieseň môže obstarávateľ použiť iba v mimoriadnych prípadoch, napríklad pri živelných pohromách, alebo ak by bolo ohrozené zdravie ľudí. Zároveň časovú tieseň nesmie spôsobiť sám obstarávateľ. Tak zákon vykladá aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

To, že obe štátne inštitúcie porušili zákon o verejnom obstarávaní, si myslí Emília Beblavá z Transparency Internatio­nal Slovensko: „Domnievam sa, že princíp transparentnosti nakladania s verejnými zdrojmi by mal byť dodržaný. V prípade postupu cez rokovacie konanie bez zverejnenia sa dostatočná súťaživosť a transparentnosť jednoducho zabezpečiť nedá.“

Podľa Beblavej by mali ministerstvo i NDS zopakovať celé verejné obstarávanie odznova.

„Významne urýchliť diaľnice podľa koalície znamená obísť všetky zákony, stavať na cu­dzích pozemkoch a nerobiť verejné súťaže,“ povedal poslanec SDKÚ Stanislav Janiš.

Úrad pripravuje kontrolu

Ministerstvo dopravy nám včera malo odpovedať, aké nápravné kroky urobí v spomínaných prípadoch. Jeho hovorca Marián Jánošík odpovedal, že nevie, odkiaľ má denník SME podklady, ale Úrad pre verejné obstarávanie nikdy nepotvrdil, že v daných prípadoch bol porušený zákon.

„Staviate sa do úlohy žalobcu aj sudcu, ale nič vám nebráni, aby ste sa v súlade so zákonom obrátili na ÚVO, ktorý môže vykonať kontrolu,“ povedal Jánošík.

Postup ministerstva dopravy, ako aj NDS, si však úrad zrejme preverí. Tento rok by mal totiž skontrolovať, či verejné inštitúcie použili rokovacie konanie bez zverejnenia oprávnene. Potvrdila to včera hovorkyňa úradu Helena Fialová.

Premiér stojí za Vážnym

Na otázku, či minister Vážny neuvažuje o odstúpení, keďže jeho rezort je dôvodne podozrivý z porušenia zákona, odpovedal jeho hovorca takto: „Vašu otázku považujeme za úplne bezpredmetnú.“

Premiér podľa všetkého za svojím ministrom dopravy Vážnym stojí. Na otázku, či vyvodí zodpovednosť voči nemu rovnako, ako vyvodil voči ministrovi Jureňovi, tlačový odbor Úradu vlády nám odpovedal takto: „Odpovede na vaše otázky v súvislosti s problematikou, ktorú uvádzate, vám zašle ministerstvo dopravy. So znením odpovede sa stotožňujeme.“

Koaličný poslanec za HZDS a bývalý minister pôdohospodárstva Miroslav Jureňa, povedal, že na najbližšom koaličnom rokovaní bude žiadať premiéra o vysvetlenie. „Sú to sumy, ktoré by mali prechádzať cez verejné obstarávanie,“ myslí si.

O vysvetlenie bude ministra dopravy Vážneho žiadať aj poslanec Janiš. „Na hospodárskom výbore navrhnem poslanecký prieskum v Národnej diaľničnej a pozrieme sa tam na verejné obstarávanie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 091
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 224
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 243
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 753
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 861
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 853
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 797
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 208
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu