Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
NA VEREJNÉ PREROKOVANIE PLÁNOVANEJ VÝSTAVBY PRIŠLI DESIATKY ODBORNÍKOV I LAIKOV

Košičania protestujú proti Auparku

Ľudí zaujíma predovšetkým riešenie dopravy v okolí obchodno-­zábavného centra. Investor a mesto hľadajú optimálne riešenie.

Svoju nevôľu dávali ľudia najavo transparentmi.Svoju nevôľu dávali ľudia najavo transparentmi. (Zdroj: PRE SME – VERONIKA JANUŠKOVÁ)

KOŠICE. Pôjde doprava na Námestí osloboditeľov pod zem alebo ostane na povrchu? Zmení sa kvalita ovzdušia? Aký vplyv bude mať multicentrum v ochrannej časti mestskej pamiatkovej rezervácie na život v historickom jadre? Desiatky otá­zok a diskusných vystúpení odborníkov i laikov odzneli na včerajšom takmer štvorhodinovom verejnom prerokovaní plá­novanej výstavby Auparku v Košiciach. Odpovede málokoho uspokojili.

VIDEO - Košičania protestovali proti Auparku

VIDEO - Mikuláš Jesenský

Protesty občanov

Zhromaždenie sprevádzali protesty predstaviteľov občianskych združení, ktoré sú zásadne proti zámeru vybudovať v bezprostrednej blízkosti historického jadra novú dominantu. Svoju nevôľu dávali najavo transparentmi.

„Mesto príde o najcennejšie územie. Aupark zásadne zmení tvár mesta, ale radnici to neprekáža,“ povedal Ladislav Rovinský zo Spolku na podporu skrášľovania Košíc. Podľa neho investor HB Reavis Group diktuje podmienky samospráve.

VIDEO - Ladislav Rovinský o výstavbe Auparku

VIDEO - Mikuláš Jesenský

Architekt Peter Pásztor vyčíta investorovi zjednodušený pohľad na výstavbu Auparku: „Stavbu nevníma komplexne, v súvislostiach. Riešenie dopravy ho nezaujíma, aj keď je to jednoznačne vyvolaná investícia.“

Investor: Aupark bude prínosom

Väčšina otázok smerovala na zástupcu investora René Popíka. Ubezpečoval prítomných, že HB Reavis Group úzko spolupracuje s mestom i útvarom hlavného architekta na hľadaní riešení. Týka sa to aj dopravy: „Projektovo pripravujeme dve alternatívy – podzemnú i povrchovú.“

Zároveň upozornil, že vytvorenie dopravného koridoru pod zemou predraží stavbu približne o 350 miliónov korún. Najlacnejšia povrchová alternatíva si vyžiada náklady 300 miliónov korún: „My sme sa v zmluve zaviazali, že prispejeme na riešenie dopravy sumou sto miliónov. Spolu s mestom hľadáme ďalšie finančné zdroje.“

VIDEO - Zástupca investora René Popík odpovedá na otázky novinárov

VIDEO - Mikuláš Jesenský

Popík je presvedčený, že Aupark na Námestí osloboditeľov bude pre mesto prínosom: „Teraz je to pusté, betónové parkovisko. Aupark prinesie do mesta nový život a energiu, nový životný štýl.“

Zástupca investora odmieta obvinenia z neserióznosti. Ako sa vyjadril, HB Reavis Group dodržiava územný a regulačný plán a v rámci prípravy dokumentácie zohľadňuje pripomienky mesta a odborníkov.

Termín: do konca roku 2010

Výstavba košického Auparku bude stáť 2,8 miliardy korún. Začiatok výstavby plánujú na koniec tohto roku, prvých návštevníkov by mal prijať presne o dva roky, najneskôr do majstrovstiev sveta v hokeji v roku 2011. V súčasnosti je stavenisko oplotené, začína sa archeologický výskum. Nákupno-zábavné centrum po dokončení ponúkne spolu 49-tisíc štvorcových metrov obchodných a kancelárskych priestorov a takmer 1200 parkovacích miest.

Pamätníky premiestnia

Okrem riešenia dopravy, ktoré je aj z pohľadu mesta kľúčovým problémom, bude zrejme nevyhnutné premiestniť pamätníky sovietskych vojakov a neznámeho vojaka. Podľa hlavného architekta mesta Martina Drahovského ostanú na námestí, ale dostanú dôstojnejší priestor. Keďže sa o riešenie zaujíma aj ambasáda Ruska v Bratislave, útvar chce vypísať architektonickú súťaž v spolupráci so Zväzom ruských architektov.

„Stále sme si mysleli, že len veľký investor dokáže vyriešiť Námestie osloboditeľov. Ukazuje sa, že to nie je celkom tak,“ povedal Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 524
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 714
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 598
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 386
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 008
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 678
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 421
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 353
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.