Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky

Učia sa, ako učiť o holokauste

Naši učitelia sa v Izraeli učia, ako žiakom priblížiť tému holokaustu. Niektorí tak bojujú proti antisemitizmu.

V múzeu Jad Vašem mali učitelia prednášky.V múzeu Jad Vašem mali učitelia prednášky. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

TEL AVIV, BRATISLAVA. Náznaky antisemitizmu, ktoré cítila vo svojej triede, priviedli Beatu Nemcovú z Gymnázia v Banskej Štiavnici k tomu, že so žiakmi začala na hodinách angličtiny hovoriť o holokauste.

„Snažím sa žiakom vysvetliť, že každý v holokauste stratený život mal tvár, meno, svoje okolie a rodinu.“ Myslí si, že takýto prístup na žiakov zaberá. Dnes sa v Izraeli so 16 ďalšími učiteľmi z celého Slovenska „učí“, ako o holokauste učiť.

Ružena Kormošová z gymnázia v Spišskej Novej Vsi hovorí, že keby o holokauste učila pred 17. novembrom, mala by veľké problémy, zrejme by ju prepustili zo zamestania. „Vtedy sme povedali, že boli koncentračné tábory, že tam bolo deportovaných množstvo Židov, a to bolo vlastne všetko.“ Možno sa tiež viac zdôrazňovalo, že do koncentrákov brali aj komunistov. „Bola to veľká odvaha, ak niekto za totality hovoril o tejto problematike.“ Dejepis učí už 25 rokov a nespomína si, že by na vysokej škole niekto učil o tejto téme niečo viac.

Skryť Vypnúť reklamu

Menej vedomostí, viac antisemitizmu

O holokauste je najlepšie učiť cez ľudské osudy, hovoria mnohí učitelia. V Izraeli je to bežné. Celý pamätník holokaustu Jad Vašem, kde slovenským učiteľom prednášali, pripomína najmä ľudské osudy a mená.

Študenti z gymnázia v Spišskej Novej Vsi už napríklad vyhľadávali stratené židovské deti, podieľali sa na obnove židovského cintorína.

Pripomienka ľudských osudov pôsobí aj na deti, ktoré majú pocit, že s učením o holokauste sa to už preháňa, či majú radikálnejšie názory.

Andrea Gálová z 1. súkromného gymnázia v Bratislave hovorí, že s otvoreným antisemitizmom sa na škole nestretla, možno aj preto, že o holokauste začína učiť už desaťročné deti. Iní učitelia s ním skúsenosti majú - od príklonu k nazi-skinheadom, najmä na učňovských školách cez popieranie holokaustu či „nadŕžanie“ Palestínčanom v izraelsko-palestínskom konflikte. Všimol si to napríklad Dušan Jaura z Bilingválneho gymnázia C. S. Lewisa v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Učitelia, ktorí sa zúčastňujú na seminári organizovanom Dokumentačným strediskom holokaustu, ministerstvom školstva a izraelskou ambasádou na Slovensku, hovoria, že v bež­ných osnovách sa holokaustu nevenuje veľa priestoru. Myslia si, že preto, lebo učiva je príliš veľa a na všetko nie je čas.

Viac o holokauste by sa mali žiaci učiť aj podľa Ota Wagnera zo Zväzu protifašistických bojovníkov. Požiadal ministra o doplnenie učebných osnov, pretože mladí podľa neho vedia o holokauste a koncentračných táboroch málo. Zistil to počas prednášok na stredných ško­lách, keď so žiakmi hovoril o tom, čo sám prežil v koncentračnom tábore. Zaskočila ho otázka maturanta, čo cez deň v koncentračnom tábore robil.

Minister chce učiť národné dejiny – ale nie tieto

Skryť Vypnúť reklamu

Odborník a bývalý predseda dejepisnej predmetovej komisie Viliam Kratochvíl pochybuje o tom, že by študenti mali o holokauste povrchné vedomosti. Hovorí, že už na základnej škole v deviatom ročníku sa naučia aspoň základy. „Vylučujem, že by to učitelia preleteli.“

Historik Dušan Kováč hovorí, že otázka by si zaslúžila rozšírené vyučovanie. O holokauste by sa podľa neho mali učiť žiaci zo samostatného tematického zošita. „Je to otázka, s ktorou by sa spoločnosť mala vyrovnať.“

Minister školstva Ján Mikolaj ohlásil, že chce pri školskej reforme klásť väčší dôraz na národné a regionálne dejiny, ale viac učiva o holokauste neplánuje. Ministerstvo hovorí, že súčasné osnovy dejepisu látku o holokauste obsahujú, a tak to aj zostane. Ak žiaci prejavia väčší záujem, škola ho bude môcť detailnejšie rozpracovať vo svojom vzdelávacom programe.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Faculty of Management Comenius University in Bratislava
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 24 574
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 14 561
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 328
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 11 777
  5. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 11 091
  6. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 432
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 9 883
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 680
  9. Nové číslo Historickej revue 7 350
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 6 204
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu