Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
NADNÁRODNÉ FIRMY STANOVUJÚ CENY TOVAROV PRE VŠETKY KRAJINY NIEKOĽKO MESIACOV DOPREDU

Ceny odevov sa určujú centrálne

Pýtať sa predavačky v obchode s odevmi, prečo ten istý tovar stojí napríklad v eurách menej ako v korunách, je strata času.

BRATISLAVA. Keby si ľudia mohli v obchodoch s oblečením vyberať, akou menou budú platiť, často by výrazne ušetrili. Na visačkách sú totiž veľmi často ceny v rôznych menách, pričom prepočet na koruny ukazuje, že nakupovať konkrétny tovar v eure, zlotých, českých koru­nách či forintoch je lacnejšie ako v korunách.

Tohtotýždňová návšteva bratislavských obchodov napríklad ukázala, že pri kúpe vetrovky v tej istej obchodnej sieti v Rakúsku možno ušetriť niekoľko stoviek korún. Svetre sa zase oplatí kupovať v českých korunách. Po tričko sa oplatí zájsť do Poľska alebo Maďarska.

Aký je dôvod? Majú zahraničné reťazce na Slovensku väčšie marže, alebo tu majú vyššie náklady? Nie. Ceny odevov sa stanovujú väčšinou centrálne, píšu sa na jednu spoločnú visačku a pohyb národnej meny sa už väčšinou na cene neprejaví. A navyše, slovenské ceny nie sú vždy tie vyššie. Niekedy je naopak výhodnejšie nakupovať v korunách.

Krajiny majú rôzne dane

Napríklad pre slovenské obchody značky New Yorker sa ceny stanovujú v Nemecku centrálne pre všetky krajiny, ktoré sú na štítku. Ceny tvorí centrálne aj anglická spoločnosť Mark & Spencer (M&S). Rozdiely vysvetľuje riaditeľ nákupu M&S Zbyněk Mrozek aj obdobím, keď sa ceny stanovujú. Napríklad pre sezónnu jar 2008 sa ceny na visačkách určovali a kalkulovali na začiatku decembra.

Nákupcovia pri kalkuláciách cien vychádzajú z dvoch údajov. „Zo znalosti predajnej ceny vo Veľkej Británii v librách a z kurzu, za ktorý sme tovar nakúpili,“ povedal Mrozek. Zohľadnené sú aj ďalšie náklady či dane.

Visačky sa v obchodoch jednotlivých štátoch nelíšia. Tovar sa štítkuje v centrálnom sklade, kde nie je vopred známe, v ktorej krajine sa oblečenie bude predávať. „Toto všetko urýchli prípravu tovaru a v konečnom dôsledku šetrí firme náklady,“ povedal Mrozek. Aj New Yorker centrálne určovanie cien a štítkovanie zdôvodňuje znižovaním nákladov.

Nielen cena

Marketingový analytik firmy United Consultants Marian Timoracký vysvetľuje, že zákazníkom väčšinou neprekáža, ak sú na štítku ceny v rôznych menách a cena v korunách nie je tá najvýhodnejšia. Príčina je jednoduchá – obyvatelia Slovenska nie sú zvyknutí prepočítavať ceny v rôznych menách.

Zdôrazňuje, že neplatí ani mýtus o tom, že na Slovensku je zvlášť dôležité, koľko tovar stojí. Timoracký hovorí, že prvým kritériom je cena pre približne štvrtinu obyvateľov, čo zodpovedá európskemu priemeru. Do tejto skupiny patria hlavne ženy, starší ľudia alebo vydaté ženy. „Pri nákupoch si okrem ceny totiž zákazníci všímajú aj šírku sortimentu, personál alebo dostupnosť predajne.“

Aj obchodníci hovoria, že ľudia ceny v rôznych menách neporovnávajú. Ak tak urobia, vidia rozdiely, ktoré vznikajú aj v dôsledku kurzu, ktorý si na prepočet zvolia. „Zákazníci väčšinou porovnávajú tovar aktuálnym kurzom, pričom nerozlišujú kurz nákup alebo predaj. Vždy si vyberú pre nich výhodnejší kurz,“ povedal Mrozek.

Ak však dôjde k výraznému pohybu kurzu, ceny sa menia aj lokálne. Tak to musela nedávno urobiť napríklad aj spoločnosť New Yorker.

Zákazníci si okrem ceny pri nákupoch všímajú aj šírku sortimentu alebo dostupnosť predajne.

Marian Timoracký, marketingový analytik


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 782
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 057
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 449
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 265
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 609
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 515
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 304
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 325
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 677
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME