ŽILINA. Nevymenená posteľná bielizeň, poškodené zariadenie v izbách, chýbajúci centrálny trezor či cenník na recepcii. Podobné nedostatky možno zistiť v každom druhom ubytovacom zariadení v krajine, povedala šéfka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová. „Trend sa za posledné tri roky, pokiaľ ide o výsledky pri ubytovacích zariadeniach, mierne zlepšuje.“ Od roku 2005 sa zlepšil o desať percent.
Machútová upozornila, že v mnohých hoteloch stále chýbajú i také samozrejmosti, akými sú vešiaky či zrkadlá v izbách. K bežnej výbave by v súčasnosti mali patriť i televízor alebo rozhlasový prijímač. Problémy sú aj s nedostatočnou úrovňou hygienických zariadení.
Sankcie nie sú vysoké, lebo dozorný orgán nemôže pôsobiť likvidačne, tvrdí Machútová. „Najprv ukladáte opatrenia na nápravu a až potom, keď nie sú splnené, dávate pokuty.“
Majiteľov hotelov či penziónov tak inšpektori väčšinou trestajú pokutami, ktoré nepresiahnu niekoľko desiatok tisíc korún. Výnimkou bola polmiliónová sankcia jednému z hotelov, v ktorom išlo ubytovaným deťom o život. „Výnimkou neboli ani obnažené elektrické káble. Hotel sme nakoniec nechali zavrieť,“ spresnila šéfka obchodnej inšpekcie.
Inšpektori ročne stihnú skontrolovať približne štyri stovky hotelov, penziónov, chát či ubytovní. Väčšina ich majiteľov sa vraj snaží po upozornení kontrolórov o nápravu. Inšpektorov prekvapilo, že nemálo nedostatkov zistili aj v luxusných hoteloch v Bratislave.
Machútová naznačila, že svojich práv sa viac dožadujú hoteloví hostia zo zahraničia. Tí sa niekedy sťažujú cez svoje veľvyslanectvá. „O to viac je horšie, keď musíte veľvyslanectvo informovať o výsledkoch kontroly,“ zdôraznila Machútová.