Hoci do otvorenia nového ročníka majstrovstiev sveta formuly 1 zostávajú ešte vyše dva mesiace, najsilnejšie tímy už predstavili nové, rýchlejšie monoposty.
V nedeľu predviedli v talianskom Maranelle model Ferrari F2008 a na druhý deň ho obhajca titulu Fín Kimi Räikkönen vyskúšal na domácej trati vo Fiorane.
V pondelok aj McLaren-Mercedes ukázal vozidlo MP4-23 a popri vicemajstrovi sveta Lewisovi Hamiltonovi z V. Británie predstavil aj nového pilota Heikkiho Kovalainena z Fínska, ktorý nahradil Španiela Fernanda Alonsa (vrátil sa do Renaultu). Teraz prídu na rad aj ďalšie tímy.
Nová sezóna odštartuje 16. marca Veľkou cenou Austrálie v Melbourne.
Ferrari je užšie, kratšie – šité pre obhajcu titulu
Taliansky tím bral vlani všetko: prvenstvo medzi jazdcami aj tímami. Monopost F2008 inžinieri ešte viac napasovali jazdeckému štýlu Räikkönena – znížili rázvor kolies a skrátili auto – čím by malo byť rýchlejšie na krátkych okruhoch s pomalými zákrutami.
V aerodynamike je na prvý pohľad zmenené dvojité predné prítlačné krídlo, na pondelňajšej prvej jazde si majster sveta musel zvykať na auto bez trakčnej kontroly – tak ako to prikazujú nové pravidlá. Elektronickú pomôcku využívali v minulosti jazdci najmä pri štarte, aby sa im nepretáčali kolesá.
„Prvé dojmy sú veľmi pozitívne,“ vravel Räikkönen pre server formula1.com po odjazdení 55 kôl na mokrej trati. „V porovnaní s vlaňajším modelom, keď sme ešte mali trakčnú kontrolu, som teraz jazdil opatrnejšie. Jednako sa mi zdá, že auto bude veľmi rýchle. Uvidím, ako dopadnú testy na suchej trati v španielskom Jereze.“
Nový monopost sa musel vyrovnať aj s ďalšími zmenami pravidiel, napríklad prevodovka musí teraz vydržať v štyroch pretekoch za sebou. Podľa noriem Európskej únie musí byť v benzíne 5,75percentná biozložka.
Räikkönenovým spolujazdcom v „červenom“ tíme bude aj v novom ročníku Brazílčan Felipe Massa. Cieľ Ferrari nemôže byť iný: chce obhájiť obidva tituly.
Inžinieri McLarenu strávili na príprave 14tisíc hodín
McLaren-Mercedes musel vlani prehltnúť horkú slinu: na špionážnu aféru s Ferrari doplatil rekordnou pokutou v automobilovom športe 100 miliónov dolárov, vylúčili ho z pohára konštruktérov a v posledných pretekoch v Brazílii prišiel aj o 1. miesto v poradí jazdcov. Anglicko-nemecký tím sa otriasol a znova chce útočiť na vrchol. Základom má byť rýchly a spoľahlivý monopost MP4-23. „Strieborný šíp“ zrýchli z nuly na stovku za 2,3 sekundy.
Po prvý raz predstavili nové auto v Stuttgarte, sídle Mercedesu. Zvýraznili tak silu vlastníkov tímu: Mercedes má 40-percentný podiel, bahrajnská spoločnosť Mumtalakat Holding 30, šéf stajne Ron Dennis a obchodný partner Mansour Ojjeh si delia po 15 percent akcií.
Nové auto predviedli v pondelok 7. januára, práve v deň 23. narodenín Lewisa Hamiltona. „Dostal som k sviatku ten najkrajší darček. Vozidlo vyzerá výborne. Vidieť, že inžinieri vo Wokingu odviedli skvelú prácu,“ vravela britská hviezda formuly 1. Doplnil ho športový riaditeľ Martin Whitmarsh: „Monopost sme vyvíjali desať mesiacov a v záverečných mesiacoch sme prípravy zintenzívnili, aby sme ho stihli na pondelňajšiu prezentáciu.“ Inžinieri strávili pri jeho vývoji 14 000 hodín.
Hamilton vlani ako nováčik vybojoval štyri víťazstvá, dvanásť razy stál na stupni víťazov a pred poslednými pretekmi v Sao Paule mal na čele pred Alonsom štvorbodový náskok, pred Räikkönenom dokonca sedembodový. Ani to na celkové prvenstvo nestačilo.
„Aj tak bol rok 2007 pre mňa najlepší. Získal som veľké skúsenosti. Potom som si dobre oddýchol s rodinu, s kamarátmi. A teraz viem, že môžem byť v pretekoch ešte lepší,“ povedal Hamilton.
Dostal som k sviatku ten najkrajší darček. Vozidlo vyzerá výborne. Vlani som získal veľké skúsenosti. A teraz viem, že môžem byť ešte lepší.